Rally: Stoelendans WK in volle gang

In 2011 reed Ogier voor het laatst voor Citroën, nu keert hij naar alle waarschijnlijkheid terug
Sinds gisteren zit er volop beweging in de rijderscarrousel in het WK Rally. Eerst kwam Hyundai met de aankondiging dat de Noor Andreas Mikkelsen de laatste drie WK-wedstrijden van het lopende seizoen voor het fabrieksteam van het merk zal uitkomen. Vervolgens kwam van Citroën, waarvoor Mikkelsen de afgelopen drie evenementen in actie kwam, het bericht dat de Noor niet de favoriete optie bij het Franse merk voor de rijdersbezetting in 2018 is. Daarmee werd in één klap duidelijk wat vanmorgen in een interview van Citroën-sportdirecteur Yves Matton in het Franse dagblad 'L'Equipe' werd bevestigd: Citroën wil viervoudig wereldkampioen Sébastien Ogier voor 2018.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR
Toen Volkswagen, waarmee Sébastien Ogier de afgelopen vier seizoenen op rij de wereldtitel behaalde, eind vorig jaar plotseling de stekker uit het WK-rallyprogramma trok, waren de drie rijders van het merk, Ogier, Mikkelsen en Latvala, opeens op de markt. Toyota schakelde snel en legde Latvala vast, terwijl M-Sport-eigenaar Malcolm Wilson erin slaagde om Ogier onder contract te nemen. Citroën-teambaas Matton kreeg nogal wat kritiek te verduren dat hij Ogier niet had binnengehaald, maar bij Citroën waren de posities en het budget al verdeeld voor Kris Meeke en de beide junioren Craig Breen en Stéphane Lefebvre.

Mikkelsen verhuist na drie rally's van Citroën naar Hyundai
Mede op grond van de ronduit tegenvallende resultaten met de nieuwe C3 WRC trok Citroën halverwege het seizoen Andreas Mikkelsen aan, die recentelijk in Duitsland met de tweede plaats het op één na beste resultaat met de C3 behaalde. Toch blijkt Citroën nu geen gevolg te geven aan de samenwerking met Mikkelsen, die onderdak vond bij Hyundai, ongetwijfeld ook met de ondersteuning van zijn goede vriend Thierry Neuville aldaar. Dat bij Hyundai de posities van Sordo (die hoogstwaarschijnlijk volgend jaar de overstap naar de rallycross maakt) en Paddon wankelen, is een publiek geheim.
Bij Citroën is het nu meer dan ooit duidelijk dat er wordt gewerkt aan de terugkeer van Sébastien Ogier, die in 2011 voor het laatst voor het merk uitkwam, maar mede onder invloed van de politieke druk van Sébastien Loeb – tot aan de raad van bestuur aan toe – eieren voor zijn geld koos en naar Volkswagen vertrok. Ogier, die op weg lijkt naar zijn vijfde wereldtitel, maakte al meerdere malen duidelijk dat hij alleen bij M-Sport wil blijven als Ford er weer een echt fabrieksteam van maakt, en die kans is minimaal. Zo lijkt de terugkeer van Ogier naar Citroën logisch. Daarnaast lijkt ook Sébastien Loeb volgend jaar in ieder geval weer een paar rally's voor Citroën te willen rijden.
Voor M-Sport ziet het er ondertussen somber uit, want naast het ophanden zijnde vertrek van Ogier lijkt ook Ott Tänak – recent winnaar in Duitsland – het Britse team vaarwel te zeggen en voor 2018 bij Toyota te tekenen, waar het aanblijven van Hänninen uiterst onzeker is. Een ruiltje met Citroën (Ogier naar de Fransen, Meeke naar de Britten) lijkt voor de hand te liggen, maar het zou zelfs – voor ons onbegrijpelijk – nog kunnen dat Meeke bij Citroën aanblijft: hij heeft nog een contract en bovendien naar verluidt rugdekking van topvrouw Linda Jackson, eveneens Brits...