Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Porsche domineert in 6H Mexico

170904 WEC Race Start
Vanaf het begin van de race bepaalden de Porsches vooraan het beeld

Na eerdere successen in Le Mans en op de Nürburgring behaalden Porsche-rijders Earl Bamber, Timo Bernhard en Brendon Hartley hun derde opeenvolgende zege in het FIA WEC. In Mexico was er geen stalorder nodig, want het team in de andere Porsche verloor al wat tijd door een 'drive-through' vanwege te snel rijden in de pitstraat. Nieetemin completeerden André Lotterer, Nick Tandy en Neel Jani het succes van Porsche met de tweede plaats. In de LMP2-klasse was er geen succes weggelegd voor Ho Pin Tung en zijn Jackie Chan DC Racing-teamgenoten: vanwege een defecte koppeling kwamen de leiders in het kampioenschap ditmaal niet verder dan de negende plaats, terwijl Bruno Senna, Nicolas Prost en Julien Canal met de Rebellion-Vaillante de overwinning konden vieren. De strijd in de GTE-Pro-klasse werd door de wedstrijdleiding beslist: de AF Corse-Ferrari van Sam Bird en Davide Rigon kwam als eerste over de streep, maar kreeg een tijdstraf van tien seconden vanwege te snel rijden onder geel, zodat Nicki Thiim en Marco Sørensen in de 'Dane Train'-Aston Martin de overwinning in de schoot geworpen kregen. In de GTE-Am-klasse maakten Christian Ried, Marvin Dienst en Matteo Cairoli optimaal gebruik van hun pole-position en stuurden hun Dempsey-Proton Racing-Porsche naar de tweede klassezege van het seizoen.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

170904 WEC Race Porsches
Ditmaal was er geen stalorder nodig om de nummer 2-Porsche aan de zege te helpen

Het beeld dat al in de vrije trainingen en de kwalificatie zichtbaar werd, zette zich ook voort tijdens de zes-uursrace: de Porsches hadden in de LMP1-klasse duidelijk de overhand ten opzichte van de Toyota's. Gestart vanaf pole-position bouwden Bernhard, Hartley en Bamber een aardige voorsprong op, zeker toen Nick Tandy met de nummer 1-Porsche in het tweede uur naar binnen moest voor een 'drive-through penalty' als gevolg van te snel rijden in de pitstraat. Het enige probleem voor de nummer 2-Porsche was een defecte – verplichte – sensor die de doorstroomhoeveelheid van de brandstof meet. Het vervangen van de sensor duurde echter niet lang en zo stond niets de overwinning voor Bamber, Bernhard en Hartley meer in de weg. Lotterer, Tandy en Jani completeerden het succes voor Porsche met de tweede plaats, terwijl de Toyota's op een ronde achterstand eindigden. De nummer 7-auto met Conway, Kobayashi en López reed lange tijd op de derde plaats, maar een – door het team ook onomwonden toegegeven – stalorder in de slotfase zorgde ervoor dat de nummer 8-auto met Buemi, Davidson en Nakajima als derde over de eindstreep kwam.

In de LMP2-klasse was er de eerste overwinning voor het Vaillante-Rebellion-team, want zelfs een spin voor Bruno Senna in de slotfase bracht de zege niet meer in gevaar. Samen met Nicolas Prost en Julien Canal eindigde Senna als winnaar met de nummer 13-Oreca, voor de nummer 36-Signatech-Alpine van Nicolas Lapierre, Gustavo Menezes en André Negrão. De Manor-auto met Ben Hanley, Jean-Eric Vergne en Matt Rao reed lange tijd op de tweede plaats, maar viel terug naar de derde positie toen Hanley in het laatste uur eenmaal in de rondte ging. Koppelingsproblemen in het tweede uur van de race maakten een einde aan alle ambities van Ho Pin Tung en zijn Jackie Chan DC Racing-teamgenoten Oliver Jarvis en Thomas Laurent om hun voorsprong in de tussenstand van het LMP2-kampioenschap verder te vergroten. Uiteindelijk moest het trio genoegen nemen met de negende plaats in de klasse en toezien hoe het winnende Rebellion-team de achterstand in het kampioenschap in één keer halveerde.

170904 WEC Race GTPro
De strijd om de zege in de GTE-Pro-klasse ging tussen de Aston Martin en de AF Corse-Ferrari

De race in de GTE-Pro-klasse stond in het teken van de felle strijd tussen Sam Bird en Davide Rigon in de nummer 71-AF Corse-Ferrari en Nicki Thiim en Marco Sørensen in de nummer 95-Aston Martin. De twee auto's wisselden meerdere malen van positie aan kop van het GT-veld, waarbij ook de pitstops een rol speelden. Zo kwam uiteindelijk Rigon aan de leiding en reed de Ferrari ook als eerste over de eindstreep, maar de wedstrijdleiding had hem al een tijdstraf van tien seconden opgelegd vanwege een snelheidsovertreding in de pitstraat. Daarmee was de overwinning voor Aston Martin een feit, de Ferrari werd als tweede geklasseerd. De derde plaats was voor de nummer 91-Porsche van Richard Lietz en Fred Makowiecki, die aan de finish een ronde voorsprong hadden op het Britse Ford-duo Andy Priaulx en Harry Tincknell.

170904 WEC Race GTAm win
Tweede GTE-Am-klassezege van het seizoen voor de Dempsey-Proton-Porsche

De GTE-Am-klasse resulteerde in een overwinning voor de Duitsers Christian Ried en Marvin Dienst en de Italiaanse fabrieksjunior Matteo Cairoli in de Dempsey Proton-Porsche 911 RSR. In de beginfase was de Porsche nog in de strijd met de Aston Martin van Paul Dalla Lana, Pedro Lamy en Mathias Lauda, maar Dalla Lana kon het tempo uiteindelijk niet bijhouden en zo moest het Aston Martin-team genoegen nemen met de tweede plaats. De Gulf Racing UK-Porsche werd als derde geklasseerd.

170903 FIA WEC Mexico uitslag race
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet