Sportscars: Volledige eerste startrij Porsche in FIA WEC Mexico
De nummer 2-Porsche vertrekt vanaf de pole in Mexico
Naast alle discussie over de toekomst van de LMP1-klasse en de kalender voor het komende 'Superseizoen' 2018/2019 in het FIA WEC wordt er in Mexico dit weekeinde ook nog gewoon gereden. De weersvooruitzichten waren heel slecht, maar de kwalificatie kon ondanks donkere wolken in ieder geval nog grotendeels zonder regen worden afgewerkt. In de LMP1-klasse behaalde Porsche een 'clean sweep' van de eerste startrij, met de nummer 2-Porsche van Hartley/Bernhard voor het eerst dit seizoen op de pole-position. Nicolas Lapierre en André Negrão bezorgden het Signatech-Alpine-team de eerste pole van het seizoen in de LMP2-klasse, met de Jackie Chan DC Racing-Oreca met Ho Pin Tung op de tweede startplaats. In GTE-pro start de AF Corse-Ferrari van Sam Bird en Davide Rigon vanaf de pole-position, terwijl in de GTE-Am-divisie Christian Ried en Matteo Cairioli metde Dempey-Proton-Porsche de beste startpositie voor zich opeisten.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR
Porsche-rijders Timo Bernhard en Brendon Hartley, die samen met Earl Bamber in de nummer 2-Porsche in juli op de Nürburgring door een nogal discutabele stalorder de overwinning in de schoot geworpen kregen, behaalden in de kwalificatie in Mexico op eigen kracht de pole-position door een gecombineerd gemiddelde van 1;24,562 minuten over twee ronden. Daarmee bleven ze merkgenoten André Lotterer en Nick Tandy 0,148 seconde voor. Voor de Toyota's werd het beeld van eerder dit weekeinde bevestigd, want de TS050's kwamen er tot nu toe tegen de Porsches wat snelheid tekort. De beste Toyota op de grid is de nummer 7-auto van José María López en Mike Conway, die tot de derde kwalificatietijd kwamen.
In LMP2 de pole-position naar het Signatech-Alpine-duo van Nicolas Lapierre en André Negrão, waarbij met name de Braziliaanse oud-GP2-coureur Negrão bij zijn eerste optreden voor het Signatech-team indruk maakte door met 1:32,775 minuten de snelste LMP2-tijd te laten noteren. Achter de Alpine eindigden Ho Pin Tung en Thomas Laurent als tweede met de nummer 38-het Jackie Chan DC Racing-Oreca, waarmee ze de nummer 31-Vaillante Rebellion-Oreca voorbleven. Aanvankelijk stond de nummer 37-Jackie Chan-DC-auto nog op de derde plaats, maar voor dit team werd een ronde geschrapt vanwege het overschrijden van de afgrenzing van de baan.
AF-Corse-Ferrari als snelste in de GTE-Pro-klasse
Ferrari-rijders Sam Bird en Davide Rigon kwalificeerden de nummer 71-AF Corse-Ferrari als snelste in de GTE-Pro-klasse met een gecombineerde gemiddelde rondetijd van 1:39,425 minuten. Daarmee bleven ze het Deense Aston Martin-duo Nicki Thiim en Marco Sørensen met 0,109 seconde voor. Op de tweede startrij in de klasse staan de beide Ford GT's, met Andy Priaulx/Harry Tincknell voor Stefan Mücle/Olivier Pla. De Porsches kwamen er niet helemaal aan te pas, met de zesde tijd voor Michael Christensen/Kévin Estre in de nummer 92-Porsche als beste resultaat. Daarentegen staat er in GTE-Am wel een Porsche op de pole-position,namelijk de nummer 77-Dempsey-Proton-Porsche van Christian Ried en fabrieksjunior Matteo Cairoli,die 0,042 seconde sneller waren dan Paul Dalla Lana en Pedro Lamy in de nummer 98-Aston Martin.
170902 FIA WEC Mexico uitslag kwalificatie
De Dempsey-Proton-Porsche in spectaculaire stijl naar de Pro-Am-pole