Sportscars: Jeroen Mul behaalt tweede IMSA-pole op rij, Jeroen Bleekemolen ondanks gewichtshandicap vierde
Opnieuw een Total Pole Award voor Jeroen Mul, nu op Virginia International Raceway
Voor de tweede keer op rij behaalde Jeroen Mul in de nummer 16-Change Racing-Lamborghini de pole-position in de GTD-klasse van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship. In de kwalificatie voor de Michelin GT Challenge op VIRginia International Raceway was Mul met een tijd van 1:43,391 minuten het snelste in de klasse. Jeroen Bleekemolen, die de kwalficatie in de nummer 33-Riley-Mercedes-AMG GT3 voor zijn rekening nam, kwam tot de vierde tijd en realiseerde daarmee het beste kwalificatieresultaat voor het team tot nu toe. In de GTLM-klasse was Joey Hand in de nummer 66-Ford GT het snelst, hij reed een tijd van 1:40,211 minuten en verbeterde daarmee het bestaande kwalificatierecord van Jan Magnussen in een Corvette met meer dan een seconde.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA
Tweede GTLM-pole op rij voor de nummer 66-Ford GT
Voor de tweede keer op rij, na het kwalificatiesucces van Dirk Müller eerder deze maand op Road America, start de nummer 66-Ford GT vanaf de pole-position in de GTLM-klasse. "We rolden de auto vanuit de trailer en net als op Road America was hij eigenlijk meteen goed", zei Joey Hand, die samen met teamgenoot Müller een achterstand van acht punten heeft op het Corvette-duo Jan Magnussen en Antonio Garcia in de tussenstand van het kampioenschap. Naast de Ford op de eerste startrij staat de nummer 25-BMW M6 GT3 van Alexander Sims en Bill Auberlen, in de kwalificatie bestuurd door Alexander Sims. John Edwards kwalificeerde de nummer 24-BMW, die hij deelt met Martin Tomczyk, als derde in de klasse. Daarachter volgen de Risi-Ferrari, na de zware crash in Le Mans en een pauze teruggekkeerd in de serie, en de nummer 4-Corvette van Oliver Gavin en Tommy Milner. Voor de Porsches liep de kwalificatie na recente BOP-aanpassingen slecht: de beide 911's starten achteraan in de klasse.
Jeroen Mul reed de Change Racing-Lamborghini naar de GTD-pole
In GTD was het in de kwalificatie constant stuivertje wisselen tussen Jeroen Mul in de Lamborghini, Jesse Krohn in de Turner-BMW en Jeroen Bleekemolen in de Riley-Mercedes, waarbij Mul uiteindelijk met een tijd van 1:43,391 minuten bovenaan eindigde en voor de tweede race in successie de Total Pole Award voor zich opeiste. Eerder al had Mul met de snelste tijden in alledrie de vrije trainingen het potentieel van zichzelf en de Lamborghini aangetoond. "Een geweldige start van het weekeinde en een fantastische kwalificatie", vatte Mul de sessies samen. "De auto voelt fantastisch aan en ik voel me ook erg thuis op dit weer nieuwe circuit voor mij, Ik hen heel blij met het werk dat het team gedaan heeft in de voorbereiding op dit evenement. Nu moeten we het gaan vertalen naar een goed resultaat in de race. Laten we eens kijken of we hier een 'home run' kunnen maken." Voor het team Change Racing, dat is gehuisvest in Concord in North-Carolina, is de race op VIR een thuiswedstrijd.
Vierde tijd voor Jeroen Bleekemolen in de Riley-Mercedes
Achter de Turner Motorsport-BMW, die op Road America de klasse won, en de Stevenson Motorsport-Audi, waarmee Andrew Davis aan het slot van de kwalificatie de derde tijd reed, wist Jeroen Bleekemolen de nummer 33-Riley Motorsports-Mercedes-AMG GT3 als vierde te kwalificeren. Anders dan gebruikelijk bij het team was het nu onze landgenoot die de kwalificatie voor zijn rekening nam, omdat teamgenoot Ben Keating op vrijdagavond naar huis in Texas vloog om voorbereidingen te treffen voor de naderende orkaan Harvey. "Het centrum van de orkaan was precies bij het huis van Ben en zijn gezin, maar daarnaast heeft hij ook nog eens 17 grote dealerbedrijven in Texas met velden waar honderden auto's staan, dus hij wilde bij zijn familie zijn", vertelde Jeroen Bleekemolen. "Daarmee kreeg ik een nieuwe teamgenoot: Trent Hindman, een heel snelle jonge rijder, die heel veel potentieel voor de race heeft: hij stapte in en was meteen zo snel als alle pro's, erg knap. Ik heb hem hoog zitten en denk dat we het in de race goed kunnen doen. Het was zoals al zes, zeven races lang wel vechten vanwege de balance of performance. De vierde plek, tegen allemaal zilveren rijders, is erg teleurstellend, want ik had gewoon als een van de weinige pro's vooraan moeten staan, maar onze auto heeft zo'n 50 tot 55 kilo meer dan bijvoorbeeld in de Blancpain GT Series en dat betekent gewoon een seconde per ronde. Ik hoop dat bij IMSA nu de ogen eindelijk eens open gaan. Vechten tijdens de race daarentegen lukt meestal wel, dus hopelijk kunnen we een paar plaatsen pakken. Het kampioenschap blijft spannend: we staan tweede achter de Ferrari met 15 punten achterstand, maar Christina Nielsen start vanaf de twaalfde plek, dus ook daar kunnen we hopelijk wat punten goedmaken." Dat teamgenoot Hindman op VIR hard kan gaan, bewees hij ook door op zaterdag de eerste race in de Amerikaanse Lamborghini Super Trofeo te winnen.
170826 IMSA VIR uitslag kwalificatie