DTM: BMW zet Zandvoort-traditie voort, Rast neemt leiding in tussenstand over
Glock leidde van start tot finish en behaalde zijn eerste seizoenszege
Sinds BMW in 2012 terugkeerde in de DTM won het Beierse merk in de oneven jaren altijd op Zandvoort: Augusto Farfus in 2013, Marco Wittmann en António Félix da Costa in 2015. En ook dit jaar staat er al één BMW-zege op Zandvoort in de boeken, want Timo Glock profiteerde optimaal van zijn pole-position en behaalde zijn vierde overwinning in de DTM. Achter hem completeerden merkgenoten Marco Wittmann en Maxime Martin respectievelijk als tweede en derde, waarmee het volledige podium in handen van BMW was. Beste niet-BMW-rijder was Mike Rockenfeller op de vierde plaats, het beste resultaat voor Mercedes-AMG was de zevende positie van Paul Di Resta.
Tekst: René de Boer (vanuit Zandvoort, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Willem J. Staat
Een forse regenbui halverwege de 20 minuten durende kwalificatie zorgde ervoor dat er voor de rijders geen tweede run in zat, want toen was de baan duidelijk te nat voor positieverbeteringen. Daarmee waren de eerste kwalifcatiepogingen bepalend voor de posities in de startopstelling, en dat was een duidelijk voordeel voor BMW, dat met Timo Glock – voor de derde keer in zijn DTM-loopbaan op de pole-position – Augusto Farfus, Marco Wittmann en Maxime Martin de eerste vier startplaatsen voor zich opeiste. De derde startrij was met René Rast en Loïc Duval in handen van Audi. Gary Paffett was de best gekwalificeerde Mercedes-rijder op de achtste startplaats.
Rast werd ernstig opgehouden door Farfus, maar kwam er lange tijd niet voorbij
Bij de start van de race nam Glock de leiding, terwijl Wittmann met het oog op het kampioenschap probleemloos doorschoof naar de tweede plaats voor Farfus. De Braziliaan verloor vervolgens nog een plek aan Martin en hield daarna rondenlang de rest van het veld op, met René Rast als eerste rijder, die via de boordradio meermaals klaagde over het bewust lage tempo van Farfus, maar er niet voorbij kwam. Ondertussen kozen Audi-rijder Rockenfeller en BMW-man Tom Blomqvist voor een avontuurlijke strategie door al na één ronde binnen te komen voor hun pitstop met bandenwissel.
Mattias Ekström is het juiste spoor bijster
Maro Engel ploegde in de eerste ronde door de grindbak van het Scheivlak, maar kon zijn race wel voortzetten. Datzelfde gold voor Mattias Ekström, die aan het eind van de vierde ronde stopte en in de ronde erna op koude banden rechtdoor schoot in de Tarzanbocht, met al zijn rallycrosservaring het gas erop hield en nipt weer de baan op kwam, maar een halve ronde later nog een keer in de rondte ging. Daarmee waren voor Ekström alle kansen op een goed resultaat verkeken.
Blijdschap bij Timo Glock na zijn eerste overwinning van het seizoen
Timo Glock stopte in ronde negen en reed vervolgens steeds verder naar voren naarmate ook de andere rijders hun verplichte stops afwerkten. Zo werd uiteindelijk de oorspronkelijke rangorde met Glock voor Wittmann en Martin hersteld en zo kwam het BMW-trio na 37 ronden ook over de eindstreep. Rockenfeller was degene die door zijn pitstopstrategie het meeste profiteerde: hij klom door zijn vroege stop op van de negende startplaats naar de vierde positie aan de finish. Daarachter volgde merkgenoot Jamie Green en BMW-rijder Farfus, die vanwege zijn 'langzaam-aan-actie' in de beginfase als zesde eindigde, gevolgd door de beide Mercedes-rijders Di Resta en Paffett.
Gedeelde vreugde tussen BMW-merkgenoten Glock en Martin
René Rast was erop gebrand om terrein goed te maken met het oog op het kampioenschap, nadat niet alleen Ekström, maar ook Auer door een excursie alle kansen op een goed resultaat verspeelde. Daarin slaagde hij ten dele: hij eindigde als negende en behaalde daarmee net genoeg punten, namelijk twee, om de leiding in de tussenstand van het kampioenschap weer over te nemen van Mattias Ekström. Voorafgaand aan de race van morgen heeft Rast nu één punt voorsprong op zijn Zweedse merkgenoot. Nico Müller, die eerder in botsing was gekomen met Auer, eindigde in de race als tiende.
170819 DTM Zandvoort uitslag race 1
Licht contact na de start werd niet geschuwd
Mercedes kwam er niet echt aan te pas: Paul Di Resta werd zevende