WRC: Zware openingsdag voor Nederlanders in Duitsland

De Deutschland Rallye, de tiende ronde van het WRC, begon vandaag onder wisselende weersomstandigheden die het ook voor de Nederlandse equipes tot een zeer zware dag maakten. Drie rondjes over de "Super Special" en twee doortochten over twee wijnrankproeven vormden de eerste dag, maar het waren de weergoden die de grootste uitdaging boden.
Tekst en foto's: Steven van Veenendaal / Rally-eMag
Weerberichten volgden elkaar in de aanloop naar de wedstrijd in rap tempo op en varieerden van droog op vrijdag en zaterdag, tot nat, tot onweer. Het was dus een gok voor de deelnemers onder welke omstandigheden ze de proeven zouden aantreffen.
Terugkeer
Bernhard ten Brinke koos vrijdagochtend verkeerd. De Skoda-piloot maakte in de Deutschland Rallye zijn seizoensdebuut en is nog niet helemaal tevreden. "Dit is natuurlijk niet de makkelijkste rally om weer mee te beginnen" begreep hij zelf ook.
"We zijn vanochtend met een regensetting vertrokken en bleef het de hele ochtend droog. Daardoor had ik geen vertrouwen, de auto rolde teveel in de bochten en ik kon niet in mijn ritme komen."
De zware regenval die in de middag volde deed ten Brinke's vertrouwen ook geen goed. Hoewel de regensetting nu wel de juiste was, kon hij nog niet tevreden zijn. "Het was erg lastig, vooral ook doordat het zo wisselend was. Er viel erg veel regen waardoor het soms erg nat was, maar op andere plekken was het dan ineens weer veel droger en soms lag er gewoon een laag modder van 30 centimeter. We hebben vooral moeten consolideren, al met al ben ik niet echt tevreden."
Waar ten Brinke wel tevreden over kan zijn, is het komende seizoen. "Dit jaar gaan we in ieder geval Hellendoorn nog rijden en het is de bedoeling om volgend jaar het volledige Nederlands kampioenschap te rijden met de Skoda Fabia R5." Mooi nieuws, niet alleen voor ten Brinke zelf, maar ook voor de Nederlandse rallysport!
Slicks of full wets?
De verraderlijkheid van het weer werd duidelijk toen we Timo van der Marel spraken. Hij start wat verder achterin het veld met zijn R2 Opel Adam en kreeg op de eerste boucle al te maken met de regen. "Op de laatste proef van de eerste boucle begon het, dat kostte ons een seconde of twee. Niet heel veel natuurlijk, maar toch jammer."

Timo van der Marel rijdt weer een sterke wedstrijd en heeft een podiumplek in zijn klasse in het vizier.
Tijdens de middagservice brak de hemel open en veranderde het serviceterrein van een vredig kampeerveld in een modderpoel. Op de proeven was het niet veel anders waardoor de bandenkeuze geen moeilijke was. Iedereen opteerde voor de 'full wets'.
Iedereen, behalve Timo van der Marel, "In onze klasse zijn de full wets niet toegestaan." Hij wijst wat ongelukkig naar zijn banden en concludeert "dit zijn eigenlijk gewoon slicks... Een beetje raar, maar het is niet anders." Van der Marel senior is zich bewust van de risico's van de een maant zijn zoon met een handgebaar het rustig aan te doen. Junior knikt bevestigend, en stapt in, op weg naar de drijfnatte wijnranken op zijn slicks.
Reserve
Edwin Schilt sloot de dag uiteindelijk met gemengde gevoelens af. "We zijn eigenlijk best goed begonnen vanochtend maar we hebben het vanmiddag echt rustig aan gedaan. Het was een grote puinhoop dus we hebben heel wat reserve gehouden."

Het was vandaag vooral overleven voor Schilt, die toch nog naar een 25e plek opklom.
Overleven kan een effectieve tactiek zijn in Duitsland, weet ook Schilt: "Ondanks dat we rustig aan hebben gedaan, zijn we op het eind toch nog opgeklommen naar de 25e plek doordat er ineens een paar wegvielen, dat gebeurt hier zomaar." Met de Panzerplatte morgen nog in het verschiet, zal de lijst met uitvallers nog niet compleet zijn.
Eerste uitvaller
Op die lijst treffen we helaas inmiddels ook al de eerste Nederlandse equipe. Henk Vossen en Sander van Barschot moesten de auto op proef zes stil zetten toen er een waarschuwingsbericht verscheen dat de oliedruk was weggevallen. "We hebben de auto stil gezet want je wilt het risico niet lopen dat je de motor beschadigt. Uiteindelijk bleek alleen de druksensor kapot, dus we kunnen morgen weer starten."

Henk Vossen moest vandaag helaas uitvallen maar herstart morgen weer.
Klassering Nederlandse equipes na de eerste dag van de Deutschland Rallye:
23. B. ten Brinke – D. Thierie Skoda Fabia R5 +7.05,8 (12e WRC 2)
25. E. Schilt – L. Bakker Skoda Fabia R5 +8.55,5 (13e WRC 2)
35. T. vd Marel – R. vd Marel Opel Adam R2 +12.10,8 (4e RC4)
54. H. Vossen – S. Van Barschot Ford Fiesta R5 +31.20,2 *
* Vossen viel uit en herstart zaterdag onder de Rally 2 regels.