Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
WRC

Rally WRC Duitsland: Geheel vernieuwd

Diverse redenen spelen mee bij de vernieuwing van de Deutschland Rallye. Enerzijds hebben Duitse organisaties met elkaar afgesproken dat de organisatieteams af en toe wisselen, ook wilde men om diverse redenen een ander rallycentrum dan Trier. De WRC Promoter juicht dit soort veranderingen ook toe. Kortom iedereen blij, of toch niet?

WRC GER STE SD-1
Thierry Neuville leidt het kampioenschap en probeert in Duitsland een gat te slaan naar Ogier

Tekst: Harry van Veenendaal
Foto's: Steven van Veenendaal/ Rally-eMag

Op donderdag avond gaat in Saarbrücken de Rallye Deutschland van start. Het rally centrum met alle daarbij horende zaken als hoofdkwartier en servicepark is verhuisd naar de Bostalsee, een recreatie plas zo'n 60 kilometer ten zuiden van Trier. De proeven zijn ook veranderd. Gebleven zijn de proeven tussen de wijnranken bij de Moezel en de proeven op het militaire oefenterrein Baumholder. De andere proeven liggen allemaal in Saarland, met onder andere een stadsproef in Saarbrücken. Wat vinden de rijders ervan?

In het algemeen is men wat terughoudend. Vooral het kleinere aantal wijnberg proeven vindt men vaak jammer, de nieuwe proeven niet heel uitdagend. Maar samen met de nog bestaand 'oude proeven' is men toch niet ontevreden over de totale rally. We presenteren twee meningen iets uitgebreider.

Henk Vossen
Als eerste Henk Vossen. Zonder enige twijfel kunnen we stellen dat hij de rijder is met de meeste ervaring hier. "Hoeveel keer heb je hier nu gereden?" Vragen we hem. "Tja ik ben een beetje de tel kwijt. De één zegt 36, de ander 46, maar dat kan niet. Maar ik heb in ieder geval wel 25 keer de Hunsrück Rally gereden, de voorloper van deze rally. Verder heb ik alle WK rally's hier gereden dus dan zou 36 wel kunnen kloppen." Kortom een ervaren rijder dus. Wat vindt hij van de vernieuwingen? "Ach er zijn altijd wat aanloop problemen en dit service terrein is daar een goed voorbeeld van. Het is echt wel een verarming, vergeleken bij Trier. Ik heb bijvoorbeeld een hotel moeten boeken op 30 kilometer afstand. Hopelijk gaat het niet te hard regenen want dan hebben we een uitdaging met al dat gras. Wat de nieuwe proeven betreft, die zijn niet heel uitdagend. Over het algemeen zijn ze overzichtelijk dus je komt niet voor verrassingen te staan. Als de navigator 'haaks rechts' zegt, dan kun je die bocht al zien. De nieuwe proef op Baumholder is wél uitdagend. Er zitten stukken tussen die ik nog nooit gezien heb. Nou dat wil dus wel wat zeggen!" Over zijn kansen zegt hij: "Het zou leuk zijn als ik op het eerste blaadje zou eindigen. Dus ergens bij de eerste dertig, meer realistisch is het om te zeggen: ergens bij de eerste 35 -45." Over zijn auto is hij zeer tevreden. Dit is weer een echte rally auto. Hierbij vergeleken is de EVO maar een opgevoerde taxi," lacht hij. "Maar wel een hele efficiënte. Deze Fiësta is meer een armeluis WRC. Ik ben er nog niete helemaal vertrouwd mee, je moet er bijvoorbeeld agressief mee rijden en dat is even wennen"

GERMANY17-6900 Ogier heeft net zoveel punten als Neuville maar minder overwinningen. Daar probeert hij in Duitsland verandering in te brengen, toch?

Sebastien Ogier
Over de proeven is d Fransman het grotendeels met zijn Nederlandse collega eens: "De wijngaarden en Baumholder maken deze rally tot een echt uitdagende rally, de nieuwe proeven voegen daar niet veel aan toe. Maar een aantal daarvan liggen me toch wel. Ook de PowerStage bijvoorbeeld. Daar staan veel strobalen. Dat is niet echt leuk maar het zorgt er wel voor dat de omstandigheden voor iedereen het zelfde zijn. En zoals je weet ben ik daar een groot voorstander van. Die strobalen zorgen ervoor dat er niet veel gesneden wordt dus komt er ook geen drek op de weg." Wat denkt hij van zijn kansen? "Ik heb voor deze rally een heel nieuwe auto dus dat moet goed gaan. Maar Duitsland blijft een moeilijke rally en met deze bredere auto's is het soms op de smalle weggetjes tussen de wijnranken wat lastiger. Maar de tests gingen goed, ik voelde me heel vertrouwd met de auto dus er is geen reden om hier geen goed resultaat te halen. Op dit moment is de Fransman in een felle strijd gewikkeld om de titel met Thierry Neuville. "Toch," meen thij,  "gaat het niet alleen om Thierry maar meer in het algemeen om een goed resultaat met goede punten. En ja als je hier wint moet je in Spanje als eerste starten en ik weet niet of ik dát wil," sluit hij lachend af.

Shakedown
Het weer was droog en licht bewolkt. Neuville rijdt in de aller eerste run van de shakedown meteen de snelste tijd in zijn Hyundai. Geen enkele rijder, hemzelf incluis, ziet kans die tijd te verbeteren. Andreas Mikkelsen volgt in zijn Citroën als tweede op 0,9 sec. Titelverdediger Ogier blijft met 0,3 seconden daar niet ver achter. Kris Meeke toont de asfalt kwaliteiten van Citroën met de vierde tijd. Hij verliest slechts 2,4 seconden op Neuville. Meer goed nieuws voor Citroën: ook hun derde rijder, Craig Breen nestelt zich in de top vijf, met 0,9 tellen achterstand op Meeke. Latvala en Hänninen volgen met de Toyota's en Sordo, Tänak en Evans maken de toptien vol. Donderdag avond begint de rally met een proef door de starten van Saarbrücken.

Uitslag Shakedown:

1. Neuville 2:25.8
2. Mikkelsen 2:26.7
3. Ogier 2:27.0
4. Meeke 2:28.2
5. Breen 2:29.1
6. Latvala 2:29.5
7. Hänninen 2:30.0
8. Sordo 2:30.1
9. Tänak 2:31.8
10. Evans 2:29. Ten Brinke 2:49
34 Schilt 2:53.9
40. v.d. Marel 2:58.5
52. Vossen 3:12.7
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet