Retro: In memoriam Julien Mampaey (1944-2017)
De naam Juma Racing is voor altijd verbonden met de Bastos-BMW's
Vorige week dinsdag overleed op 73-jarige leeftijd Julien Mampaey, de vader van Bart Mampaey, die het BMW Team RBM in de DTM runt. Maar bovenal verwierf Julien Mampaey bekendheid als de stuwende kracht achter het team Juma Racing. Met de renstal behaalde Mampaey vele successen in de 24 Uur van Spa, met drie overwinningen in 1977, 1982 en 1983 en vijf tweede plaatsen in de jaren 1978, 1979, 1980, 1981 en 1984. In die hoedanigheid neemt Juma Racing een bijzondere plaats in binnen de Belgische autosporthistorie.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Willem J. Staat, Rebocar, fam. Mampaey
Julien Mampaey gaf jarenlang leiding aan het Juma-team
Julien Mampaey nam zelf in jonge jaren met een BMW 2002 deel aan heuvelklims en circuitraces, maar de periode van succes voor de Vlaamse ingenieur begon vooral in de vorm van de samenwerking met Eddy Joosen, voor wie hij de preparatie van diens auto's verzorgde. In 1975 stond er voor het eerst een Juma-auto aan de start in Spa, een Opel Commodore een jaar later gevolgd door een BMW 3.0 CSL voor Joossen/Berndtson/Witmeur. In 1977 volgde de eerste overwinning met Joossen en Jean-Claude Andruet met een BMW 530 IUS. Tot 1981 bleven de Juma-BMW's in Spa vooraan meestrijden, met de Ford Capri's als voornaamste concurrenten. In 1981 eindigde er een Mazda voor een Juma-BMW.
Succes in de 24 Uur van Spa 1982 voor Heyer/Hahne/Joosen met de Juma-BMW 528i
In 1982 telde de 24 Uur van Spa mee voor het Europees toerwagenkampioenschap en Hans Heyer, Armin Hahne en Eddy Joosen haalden met de Juma-BMW 528i de overwinning binnen. Een jaar later zorgde Juma Racing voor de eerste zege van een 635 CSi met Hans Heyer, Armin Hahne en Thierry Tassin. En eigenlijk mag de zege voor de BMW 318i van Marc Duez, Eric van de Poele en Alain Cudini, ingezet door het RBM-team van zoon Bart Mampaey, ook als succes van Juma Racing worden bijgeschreven, want ook die auto droeg een klein 'Juma Racing'-logo op de voorbumper, terwijl Julien Mampaey deel uitmaakte van het RBM-team.
Finish van de 24 Uur van Spa 1984, waarin Juma Racing als tweede eindigde
In 1986 kwam er officieel een einde aan de raceafdeling van Juma na het winnen van de Belgische kampioenstitel door Jean-Michel Martin met een BMW 535i, terwijl de jonge Philip Verellen dat jaar bij Juma zijn debuut maakte met een BMW 325i. In de laatste race van het Juma-team, de EG Trophy, blonk Eric van de Poele uit achter het wiel van een BMW 635 CSi. Inmiddels zet zoon Bart Mampaey met zijn succesvolle BMW Team RBM de racetraditie voort. De wetenschap dat vader Mampaey vorige week overleed, geeft nog eens extra glans en een bijzondere dimensie aan de beide DTM-overwinningen, die het team afgelopen weekeinde op de Norisring behaalde met Bruno Spengler en Maxime Martin. En natuurlijk leeft de naam Juma voort in het gelijknamige BMW-dealerschap in Mechelen.
Enthousiaste taferelen na de finish van de 24-uursrace in 1984
Ook de 635 CSi, hier op Zolder in 1983, speelde een belangrijke rol in de historie van Juma Racing
Bij het BMW-dealerschap van de familie Mampaey in Mechelen leeft de naam Juma voort