Div: Formule DMSB moet instap in racerij goedkoper maken

De Duitse auto- en motorsportfederatie DMSB presenteert tijdens de Essen Motor Show de Formule DMSB, een nieuwe formulewagenklasse die de instap in de racerij goedkoper moet maken. De monoposto is voorzien van een door Dallara gebouwde monocoque, een Hewland-versnellingsbak en een Ford-motor. Zonder vleugels en aerodynamische hulpmiddelen, dus in feite zoals een moderne Formule Ford eruit zou zien, zij het dat een Formule Ford natuurlijk als buizenframe is uitgevoerd. Dergelijke constructies zijn echter in Duitsland om veiligheidsredenen niet meer toegestaan. De prijs voor een rolling chassis in de nieuwe klasse bedraagt 39.000 Euro.
Tekst: René de Boer
Foto's: Rebocar Automotive Productions
Het initiatief voor de Formule DMSB werd genomen door Hermann Tomczyk, inmiddels benoemd tot voorzitter van de Duitse federatie en tevens de hoogste sportfunctionaris binnen de Duitse automobielclub ADAC, en Christian Schacht, hoofd autosport bij de DMSB. Tomczyk was al een tijdlang van mening dat de kosten van de Formule BMW, in Duitsland sinds een aantal jaren de instapklasse in de formulewagens, veel te hoog liggen. Inderdaad ontbrak bij onze oosterburen sinds het wegvallen van de nationale Formule Ford- en Formule König-series een goedkope instapklasse.

In samenspraak met Karl-Heinz Stegner, technische man van de DMSB, werd het initiatief genomen om een nieuwe, betaalbare formulewagenklasse op te zetten. In een tender werd bij diverse chassisbouwers een offerte gevraagd voor de ontwikkeling en constructie van een monocoque. De order werd uiteindelijk toegewezen aan Dallara. BMW werd in eerste instantie benaderd met het verzoek om motoren te leveren, maar hier luidde het antwoord "nee". Waarschijnlijk zagen sommigen bij BMW de nieuw op te zetten klasse teveel als concurrentie voor de eigen Formule BMW. Een alternatief werd gevonden bij Ford. Niet geheel onlogisch wanneer men bedenkt dat Kai Oberheide, gedurende vele jaren de stuwende kracht achter de Formule Ford-klasse in Duitsland, sinds een aantal jaren bij de DMSB werkzaam is...
"Ik denk dat we binnen de grenzen van het mogelijke een heel aantrekkelijke auto gebouwd hebben", verklaarde Jos Claes van Dallara tegenover AUTOSPORT.NL. "Een beetje zoals een moderne Formule Ford eruit zou kunnen zien. Overigens moet men deze klasse niet direct als concurrent van de Formule Ford zien. In Duitsland verbiedt de DMSB buizenframes, dus dat was de reden dat er een nieuwe auto moest komen, en daar zit nu toevallig een Ford-motor in. Dat is alles."
Voor volgend jaar staan er zes raceweekeinden op het programma, waarbij strikt de hand wordt gehouden aan tweedaagse evenementen. Verdere details zullen morgen (vrijdag) op de Essen Motor Show bekendgemaakt worden.