Sportscars: Stand van zaken na een derde van de race in Le Mans
Start van de 85e editie van de 24 Heures du Mans
Dat je ook met twee merken in de LMP1-klasse volop spanning kunt hebben, bewijzen Porsche en Toyota wel op Le Mans. Na acht uur racen hebben zowel Toyota als Porsche één auto met tijdverlies vanwege technische problemen, beide met het hybridesysteem. De nummer 7-Toyota (Conway/Kobayashi/Sarrazin) rijdt aan de leiding, met de nummer 1-Porsche (Jani/Lotterer/Tandy) op een seconde of 40. In een race, die al flink wat incidenten kende, blijft Ho Pin Tung als derde in de LMP2-klasse met de nummer 38-Jackie Chan DC Racing-Oreca (Tung/Laurent/Jarvis) de best geklasseerde Nederlander. De Racing Team Nederland-Dallara (Lammers/Van Eerd/Barrichello) verloor wat tijd door een aanrijding, maar blijft gestaag zijn ronden rijden. Ook Jeroen Bleekemolens team met de Riley (Keating/Bleekemolen/Taylor) verloor tijd door een spin van Ben Keating, terwijl de ARC Bratislava-Ligier met Rik Breukers (Konopka/Calko/Breukers) een hele waslijst van problemen kende, maar nog wel dapper doorrijdt. In de GTE-Pro-klasse zitten vrijwel alle auto's nog in dezelfde ronde, in de GT-Am-klasse rijden de eerste vijf auto's nog in dezelfde ronde.
Tekst: René de Boer (vanuit Le Mans, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Bob van der Wolf
Om 15.00 uur precies zwaaide Formule 1-baas Chase Carey de Franse nationale vlag als startsignaal, waarna het vrijwel volledige veld vertrok. Vrijwel volledig, want Rik Breukers was met ARC Bratislava-Ligier de pits ingereden, omdat vermoed werd dat de riem van de dynamo was losgeraakt, een euvel dat het team deze week al vele malen parten speelde. Vooraan beleefde Oliver Webb in de ByKolles-Enso even zijn 'moment of glory' toen hij kortstondig op de vierde plaats reed, maar blijkbaar schrok hij daarvan zo, dat hij de vangrails raakte. Hij kwam nog terug naar de pits, maar na in totaal zeven ronden hield het team het voor gezien. Na 18 ronden zorgde een domme aanrijding tussen Roman Rusinov in de nummer 26-G-Drive-Oreca LMP2 en Khaled Al Qubaisi in de nummer 88-Proton-Porsche voor de uitval van beide auto's. Het zou niet het enige incident tussen een LMP2 en een GT blijven, want na 72 ronden werd Pierre Kaffer in de Risi-Ferrari door Mathieu Vaxivière in de TDS-Oreca van de baan gereden, wat voor de Duitser ook het einde van de race betekende. Dat zijn na een derde van de race de eerste vier officiële uitvallers.
De nummer 7-Toyota voor de nummer 8
Vooraan ging de strijd aanvankelijk met name tussen de nummer 7 en 8-Toyota en de beide Porsches, de nummer 9-Toyota bleef grotendeels wat bij de Porsches achter. Na drieënhalf uur verdween de Porsche met het nummer 2 (Bernhard/Bamber/Hartley) de pits in omdat de hybride-aandrijving van de vooras niet meer werkte. De reparatie nam bijna een uur in beslag, waardoor het team ver terugviel. In het achtste uur van de race werd de nummer 8-Toyota (Buemi/Davidson/Nakajima) de pitbox in geduwd na te grote rookontwikkeling aan de voorpartij bij een pitstop. Hier bleek de elektromotor voor de aandrijving van de vooras en de accu's voor problemen te zorgen. Zo gaat de nummer 7-Toyota (Conway/Kobayashi/Sarrazin) nu aan de leiding, voor de nummer 1-Porsche (Jani/Lotterer/Tandy).
De Vaillante-Rebellions rijden vooraan in de LMP2-klasse
In LMP2 was de pole-winnende G-Drive-Oreca zoals gemeld dus als snel uit de strijd. Geen problemen zijn er tot nu toe voor de beide Vaillante-Rebellion-Oreca's, met de nummer 13 (Piquet/Heinemeier-Hansson/Beche) voor de nummer 31 (Prost/Canal/Senna). De Jackie Chan DC Racing-Oreca met Ho Pin Tung (Tung/Laurent/Jarvis) rijdt nagenoeg de hele race al in de top drie, afgezien van een klein incident toen Thomas Laurent bij Indianapolis rechtdoor schoot.
De Racing Team Nederland-Dallara in actie
Ook de Racing Team Nederland-Dallara rijdt gestaag zijn ronden, het gebrek aan snelheid in aanmerking nemend. Zo rijdt het team op de 17e plaats in de klasse. Bij Keating Motorsports werd tijd verloren doordat Ben Keating van de baan spinde en daarbij een Total-reclamebord meenam. Brokstukken op de baan raakten de noodknop waardoor alles werd uitgeschakeld, wat 30 minuten kostte. Later stond de auto lange tijd in de pits met een defecte dynamo. "Niet echt onze race", verzuchtte Jeroen Bleekemolen.
Een waslijst van problemen voor de ARC Bratislava-Ligier
De ARC Bratislava-Dallara van Rik Breukers en zijn teamgenoten had diverse problemen. De ellende met de dynamo bleek uiteindelijk veroorzaakt door een defecte kabel. Daarna werd de kabelboom naar de versnellingsbak vervangen. Miro Konopka ging een keer in de rondte en later was er sprake van een kapot wiellager met Rik Breukers achter het stuur.
Belgisch succes: Dries Vanthoor voert met de JMW-Ferrari de GTE-Am-klasse aan
In LMGTE-Pro is de nummer 64-Corvette (Gavin/Milner/Fässler) vier ronden teruggevallen nadat er met Milner achter het stuur een wiel afbrak en de auto vast kwam te zitten in de grindbak bij het inrijden van de pits. Vooraan gaat de strijd heel erg gelijk op, met na acht uur de nummer 97-Aston Martin (Turner/Adam/Serra) voor de nummer 67-Ford (Priaulx/Tincknell/Derani) en de nummer 92-Porsche (Chrtistensen/Estre/Werner). In GTE-Am leidt de JMW-Ferrari (Smith/Stevens/Vanthoor) voor de TF Sport-Aston Martin (Yoluc/Hankey/Bell) en de Spirit of Race-Ferrari (Cameron/Scott/Cioci).
"Niet onze race", aldus Jeroen Bleekemolen