Sportscars: ACO presenteert details LMP1-reglement vanaf 2020
Tijdens een druk bezochte persconferentie werd het LMP1-reglement voor 2020 gepresenteerd
Tijdens de traditionele persconferentie voorafgaand aan de race, dit jaar niet op donderdag maar op vrijdag, en niet in het museum maar in het 'Welcome'-complex in de paddock, maakte de Automobile Club de l'Ouest, promotor en organisator van de 24 Uur van Le Mans en het FIA WEC, details van het technisch reglement van de LMP1-klasse vanaf het jaar 2020 bekend. Kostenreductie is het belangrijkste uitgangspunt, om zo de deelname aan de klasse voor meer fabrikanten aantrekkelijk te maken.
Tekst: René de Boer (vanuit Le Mans, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR
Om stabiliteit te garanderen zullen de nieuwe regels vanaf 2020 voor een periode van minimaal vier jaar geldig zijn. Met het oog op de genoemde kostenbesparing blijft men dus ook vanaf 2020 bij twee hybridesystemen en een maximale energie van 8 Megajoule. Het is bekend dat met name Porsche had gelobbyd voor drie hybridesystemen, waarvoor ook al veel ontwikkelingswerk gedaan was, en in lijn daarmee een stap naar 10 Megajoule als maximale energieklasse.
Het aantal teamleden dat bij de races aanwezig mag zijn wordt verminderd van 65 naar 50 – een regeling die overigens voor Le Mans niet geldt. In plaats van dure privétests zullen er collectieve testsessies voor de deelnemende fabrikanten worden georganiseerd en ook worden de vrijheden voor aerodynamische hulpmiddelen en windtunneltests ingedamd. Het maximaal toegestane aantal uren voor windtunneltests wordt verminderd van 800 naar 600. Tevens mogen er niet meer ieder seizoen ongelimiteerd verbeteringen worden doorgevoerd: teams moeten per seizoen kiezen voor verbeteringen aan het chassis, bodywork, hybridesysteem of de motor.
Over wijzijgingen in de verbrandingsmotoren (hier de Porsche viercilinder turbo) werd niets gezegd
Op het gebied van veiligheid zijn aanpassingen aan de monocoque aangekondigd, die groter moet worden om zo een grotere 'overlevingscel' voor de coureur in geval van een crash te realiseren. Dit heeft ook zijn gevolgen voor het uiterlijk van de auto's: de cockpits worden zo'n 80 mm hoger.
Een kilometer elektrisch en elektrisch over de finishlijn
Verder wil het WEC zijn innovatieve imago in de LMP1-klasse verder propageren door de toepassing van 'plug-in-hybride'-technologie. Bij elke pitstop wordt de accu opgeladen, waarmee de LMP1's na het verlaten van de pitstraat één kilometer lang volledig elektrisch moeten rijden. Op Le Mans is dat tot iets voor de Dunlop-brug. Ook is het plan dat de LMP1's in 2020 aan het eind van de race elektrisch over de finishlijn rijden.