Sportscars: Niets houdt Taylor-broers van overwinning af, Mul enige Nederlander aan finish Detroit
Vijfde overwinning op rij voor de Taylor-broers met de WTR-Cadillac DPi
Wat de IMSA-organisatie ook doet, BOP-aanpassingen, van achteraan in de klasse laten starten vanwege het veroorzaken van een rode vlag: het helpt allemaal niks. Ook op het stratencircuit Belle Isle in Detroit, tijdens de Chevrolet Sports Car Classic, stond er geen maat op de Konica Minolta-WTR Cadillac DPi. Vanaf de twaalfde plaats op de grid maakten Ricky en Jordan Taylor de ene na de andere plaats goed en behaalden zo hun vijfde overwinning uit evenzovele races in het IMSA WeatherTech SportsCar Championship van dit jaar. In de PC-klasse ging de overwinning opnieuw naar het Performance Tech Motorsports-duo Pato O'Ward en James French. Katherine Legge en Andy Lally zorgden voor de eerste GTD-klassewinst voor de Acura NSX GT3, ingezet door Michael Shank Racing. Voor de Nederlanders was de race in Detroit geen wedstrijd om over naar huis te schrijven: Renger van der Zande werd aangereden door een rijder uit de GTD-klasse en was daarmee uit de race, Jeroen Bleekemolen moest toezien hoe teamgenoot Keating de auto in de muur zette en kwam daarmee niet eens aan rijden toe. Alleen Jeroen Mul haalde de eindstreep, maar speelde samen met teamgenoot Corey Lewis in de Change Racing-Lamborghini geen enkele rol in de strijd om de ereplaatsen.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA
Van achteraan het prototype-veld begon Ricky Taylor de opmars van de Cadillac DPi en bracht de auto op de vijfde plaats binnen voor de rijderswissel, waarna Jordan Taylor het karwei kon afmaken, naar de eerste positie reed en vervolgens de vijfde opeenvolgende IMSA-overwinning voor het duo veiligstelde. De beslissende manoeuvre kwam zo'n 20 minuten voor het einde van de race, toen Jordan Taylor de Whelen-Action Express-Cadillac met Dane Cameron aan het stuur passeerde toen die auto voor de laatste stop de pits in reed. Taylor bouwde een voorsprong van vijf seconden op, wat genoeg was voor de overwinning. Het Whelen-Action Express-duo Cameron/Curran eindigde op de tweede plaats, voor Tom Long en Joel Miller, die het Mazda-fabrieksteam eindelijk de eerste podiumplaats van het seizoen bezorgden.
Voor Renger van der Zande was de race gauw over: toen Kenny Habul in de nummer 75-SunEnergy1-Mercedes uit de GTD-klasse een remprobleem had, reed hij ook de Visit Florida-Riley van Van der Zande van de baan, waarmee voor beide teams de race ten einde was. "Een heftige klap. Het was bij het aanremmen van bocht drie, ik had net die Mercedes ingehaald, maar toen brak bij die auto het wiel af, waardoor hij niet kon remmen. Met een heel harde klap kwam hij in mijn auto en zo reden we beide de muur in, onder de bandenstapels. Niet cool, echt een harde klap. Ik denk dat hij nog blij mag zijn dat ik er rijd, anders was hij volgas in de muur geklapt. Tot op dat moment was ik vol in de aanval, dus jammer dat we het niet konden volhouden. We zijn nu net voor het eerst een beetje aan de performance aan het werken, maar nu gaat er natuurlijk weer veel tijd verloren aan het opknappen van de auto helaas", zei Van der Zande. Het incident tussen de beide rijders betekende tevens de enige 'full course yellow' in de race; het bleef voor een stratencircuit opmerkelijk rustig.
Voor de vierde achtereenvolgende race wonnen French/O'Ward de PC-klasse
In de PC-klasse behaalden James French en Pato O'Ward namens Performance Tech hun vierde opeenvolgende overwinning van dit jaar. Vanaf pole eindigde het duo voor Tommy Drisi en Bruno Junqueira in de nummer 26-BAR1 Motorsport-auto, die hun teamgenoten Ryan Lewis en Don Yount in de nummer 20-BAR1-PC voorbleven.
Eerste GTD-winst voor de dit jaar nieuwe Acura NSX GT3
In de GTD-klasse konden pole-sitters Lawson Aschenbach en Andrew Davis in de Stevenson Motorsports-Audi hun goede uitgangspositie niet verzilveren. Weliswaar leidde de Audi gedurende het eerste halfuur, maar met nog een halfuur te gaan kwam de auto op de baan bijna tot stilstand vanwege een probleem met de versnellingsbak. Uiteindelijk werden Aschenbach en Davis als 13e geklasseerd. Andy Lally en Katherine Legge hadden duidelijk meer te vieren, want het duo bezorgde het Michael Shank Racing-team de eerste overwinning met de dit jaar nieuwe Acura NSX GT3. De beslissing om bij de laatste stop slechts twee nieuwe banden te laten monteren was voor Lally en Legge de sleutel tot de overwinning. De tweede plaats was voor de Scuderia Corsa-Ferrari van Alessandro Balzan en Christina Nielsen, waarmee er voor het eerst sinds Sebring 2016 twee dames op de eerste twee plaatsen eindigden. Een goed herstel na tijdverlies bij een pitstop leverde het Paul Miller Racing-Lamborghini-team van Madison Snow en Bryan Sellers de derde plaats in de klasse op.
Pitstop bij Change Racing: Lewis eruit, Mul erin
Jeroen Mul was de enige Nederlander aan de eindstreep, de nummer 16-Change Racing-Lamborghini eindigde als elfde in de klasse. "Helaas opnieuw niet het resultaat waarop we gehoopt hadden", aldus Mul na afloop. "Corey reed de start en kon het tempo goed volgen, maar werd toen met een heel groepje GTD's opgehouden door een heel langzame PC-auto. Daardoor verloor hij ook nog een plek. Vanwege de aanrijding met Renger was er een 'full-course yellow', net voordat we wilden stoppen. Toen moesten we dus snel handelen en de hele groep GTD's wilde binnenkomen. Vanwege een radiostoring kwam de 'call' om binnen te komen bij Corey niet goed door, dus hij besloot om voor de zekerheid toch maar een ronde door te rijden, waardoor we achteraan het veld kwamen na onze pitstop een ronde later. Na de wissel was ik nog bezig om mijn gordels en alles in orde te krijgen en miste daardoor het rode licht aan het eind van de pitstraat. Stom, maar ik heb het niet gezien en kreeg dus nog een 60-seconden-tijdstraf. De auto was op zich in een goede balans, maar daar kopen we dus uiteindelijk niks voor. We bewijzen telkens weer dat we het kunnen, maar het moet er gewoon een keer uitkomen. Hopelijk kunnen we over een paar weken op Watkins Glen nu eindelijk een keer een resultaat neerzetten."
De nummer 33-Riley-Mercedes-AMG van Jeroen Bleekemolen en Ben Keating haalde de finish niet. Vrijwel op hetzelfde tijdstip als de aanrijding tussen Van der Zande en Mercedes-rijder Habul verdween ook Keating met de Mercedes in het decor. "Ben reed lekker mee en we hadden best kans op een podiumplek, maar hij vloog hard de muur in. Het was een behoorlijke klap, het zag er best raar uit: hij ging in één keer gewoon rechtuit de muur in", vertelde Bleekemolen. "Gelukkig staan we nog steeds eerste in het kampioenschap, en nu onze volle concentratie op Le Mans."
170603 IMSA Detroit uitslag race