Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Van der Zande wel bovenaan, maar niet op pole in IMSA-kwalificatie Detroit

170603 IMSA kwalificatie Zande
Wel bovenaan, maar niet op pole: Renger van der Zande in de Visit Florida-Riley

In een merkwaardige kwalificatiesessie van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship op het Belle Isle-circuit in Detroit leek het er een tijdlang op, dat Renger van der Zande, met de Visit Florida-Riley tweede in de rangschikking op het moment van een rode vlag, veroorzaakt door de tot dan toe snelste rijder Ricky Taylor in de WTR-Cadillac, vanaf pole zou mogen starten. Het IMSA-reglement bepaalt immers dat een rijder die een rode vlag veroorzaakt, achteraan de grid in de klasse wordt geplaatst. De wedstrijdleiding besliste echter anders en zo start niet Van der Zande, maar Christian Fittipaldi in de Mustang Sampling-Cadillac DPi vanaf de pole-position. Performance Tech Motorsports behaalde met James French en Pato O'Ward de pole in de PC-klasse. De GTLM's zijn er in Detroit niet bij vanwege de 24 Uur van Le Mans. In de GTD-klasse behaalde Lawson Aschenbach in de Stevenson Motorsports-Audi R8 LMS de eerste IMSA-pole voor Audi sinds september 2015. Beste Nederlander in de GTD-startopstelling is Jeroen Mul, wiens teamgenoot Corey Lewis de Change Racing-Lamborghini als vierde kwalificeerde. De Riley-Mercedes-AMG GT3 met Jeroen Bleekemolen, waarin Ben Keating de kwalificatie voor zijn rekening nam, start vanaf de achtste plaats.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA

Na de succesreeks van de Taylor-broers met de Konica-Minolta WTR-Cadillac DPi in de eerste IMSA-races van het seizoen, besloot de IMSA-organisatie voorafgaand aan de race op het stratencircuit in Detroit de Cadillacs wat in te perken in de vorm van BOP-aanpassingen. Een 0,6 mm kleinere restrictor van de luchtinlaat, twee liter minder tankcapaciteit en de nodige beperkingen op het gebied van de aerodynamica waren bedoeld om de overmacht van de Cadillacs, die tot nu toe nog elke IMSA-race wonnen, enigszins in te dammen. In Detroit echter bleek dat de Cadillacs nog steeds snel zijn, want in de beide vrije trainingen eindigden de Action Express-Cadillacs bovenaan. In de kwalificatie leek Ricky Taylor in de WTR-Cadillac op weg naar de snelste tijd, maar in zijn volgende ronde crashte hij en zorgde daarmee voor een rode vlag. Zoals het IMSA-reglement bepaalt, wordt de rijder die een rode vlag veroorzaakt, teruggezet naar de laatste plaats in de klasse op de grid. Dat betekent dat Taylor nu als twaalfde start.

170603 IMSA Kwalificatie Zande TV
Een stralende Van der Zande met Shea Adam van IMSA Radio

Op het moment van de rode vlag stond Renger van der Zande tweede na een uitstekende kwalificatieronde. "Toen Taylor de rode vlag veroorzaakte, leek het er lange tijd op dat wij gewoon op pole zouden staan voor de race, maar uiteindelijk bepaalde de wedstrijdleiding dat er in 'championship order', oftewel op basis van de tussenstand in het teamkampioenschap, moet worden gestart. Dat is voor ons erg jammer, maar het was in ieder geval leuk om te zien dat de snelheid goed in de auto zat. Marc Goossens had in de trainingen de nodige wijzigingen doorgevoerd en voor de kwalificatie hebben we nog wat veranderd, wat erg goed uitpakte. Jammer dat we niet op pole starten, maar omdat we vanwege de kampioenschapsstand toch al verder naar achteren staan, hebben we ook maar besloten om vier nieuwe banden te monteren voor de race. Ik ga de start doen, daarna neemt Marc Goossens het over. Het huishouden met de brandstof wordt erg belangrijk. Als het meezit wordt het een één-stopper, maar met alle 'yellows' en gekkigheid hier op het stratencircuit is het heel moeilijk om de strategie te bepalen. Het wordt een interessante race", aldus Van der Zande. Als leider in het teamkampioenschap start de Mustang Sampling-Action Express-Cadillac van Christian Fittipaldi en João Barbosa vanaf pole, gevolgd door de Whlen-Action Express-Cadillac van Dane Cameron en Eric Curran. Daarachter staan de JDC-Miller-Oreca van Misha Goikhberg en Stephen Simpson en de Tequila Patron-ESM-Nissan DPi van Scott Sharp en Ryan Dalziel.

170603 IMSA kwalificatie French
PC-pole voor Performance Tech-rijder James French

Het Performance Tech-team is in de PC-klasse dit seizoen nog ongeslagen en rijders Pato O'Ward en James French eindigden ook in de beide trainingssessies in Detroit bovenaan. Het wekte dan ook weinig verbazing dat French de auto in de kwalificatie op pole zette. Voor French was het zijn zevende IMSA-pole, waarmee hij nu op de 'eeuwige ranglijst' bovenaan staat. Tomy Drissi eindigde in de nummer 26-BAR1 Motorsport-PC als tweede, maar de auto bleek bij de nakeuring te laag, zodat Drissi als derde start achter zijn teamgenoot Don Yount in de nummer 20-BAR1-PC.

170603 IMSA kwalificatie Stevenson
Eerste pole voor Audi sinds COTA 2015 dankzij Lawson Aschenbach

In de GTD-klasse reed Lawson Aschenbach in de Stevenson Motorsports-Audi met 1:30,200 minuten de snelste GTD-ronde ooit op het Belle Isle-circuit en behaalde daarmee de pole-position. Voor Aschenbach was het zijn eerste IMSA-pole, na twee eerdere pole-positions in de vroegere Rolex-Grand-Am-Serie. Zijn positie kwam nog even in gevaar toen Katherine Legge in de slotfase met de nummer 93-Michael Shank-Acura GT3 dichtbij kwam, maar een nog snellere slotronde stelde de pole voor de Stevenson-Audi veilig. Legge en teamgenoot Andy Lally starten als tweede, het beste kwalificatieresultaat tot nu toe voor Acura. Op de tweede startrij staan de beide Lamborghini's van Paul Miller Racing en Change Racing, de laatste dus met Jeroen Mul als een van de beide rijders.

170603 IMSA kwalificatie Mul
De Change Racing-Lamborghini met Jeroen Mul eindidge als vierde in de kwalificatie

De Riley-Mercedes-AMG met Jeroen Bleekemolen, waarin Ben Keating als altijd de kwalificatie reed, start als achtste. "De trainingen gingen prima, we zaten er goed bij, weinig te klagen", meldde Bleekemolen. "De achtste startplek is redelijk. Het wordt een race die bepaald gaat worden door strategie, want inhalen is hier bijna onmogelijk. 'Track position' en pitstops is echt alles hier. Daar zijn we normaal goed in, we hebben vorig jaar hier ook gewonnen met een goede strategie, al moet je ook een beetje geluk hebben."

170602 IMSA Detroit uitslag kwalificatie

170603 IMSA kwalificatie Bleekemolen
De Riley-Mercedes-AMG van Jeroen Bleekemolen start als achtste
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet