Sportscars: G-Drive Racing wint ELMS 4 Uur van Monza
G-Drive Racing heeft de 4 Uur van Monza gewonnen. Net als in de kwalificatie op zaterdag, waren het tijdens de race op zondag de Oreca 07-Gibsons die de eerste plaatsen voor zich opeisten. Racing Team Nederland's kansen op een mooie klassering gingen direct na de start al in rook op, nadat Frits van Eerd in de eerste chicane werd geraakt en de pits moest opzoeken.
Tekst: Marcel ten Caat
Foto's: Jakob Ebrey Photography
Graff Racing vertrok vanaf pole en de Oreca met startnummer 39 lag in de eerste helft van de race lange tijd aan de leiding, maar uiteindelijk ging de overwinning naar de G-Drive Racing Oreca van Memo Rojas, Ryo Hirakawa en Leo Roussel, voor de DragonSpeed Oreca van Ben Hanley, Henrik Hedman en Nicolas Lapierre.
Roussel wist een voorsprong van bijna een minuut op te bouwen, maar nadat Hirakawa het stuur over had genomen voor de laatste stint kreeg het team een drive-through voor het overschrijden van de snelheidslimiet onder Full Course Yellow. De G-Drive Racing Oreca verloor hierdoor veel tijd, waardoor de Highclass Racing Dallara P217 terug wist te komen.
Kort voor tijd moest de Dallara echter voor een korte stop naar binnen en hierdoor kon Hanley de tweede plaats overnemen. Hirakawa ging van het gas om brandstof te sparen, waardoor Hanley nog tot op ruim twee seconden naderde. Anders Fjordbach en Dennis Andersen eindigden na vier uur als derde.
Schade rechtsachter bij de Racing Team Nederland Dallara P217...
Bij Racing Team Nederland nam Frits van Eerd de start. Van Eerd leek vroeg te remmen bij de eerste chicane en werd daardoor van achteren geraakt. De Nederlander kwam direct naar binnen, waar het team de achtervleugel en bodywork verving. Van Eerd en Lammers verloren hierdoor drie ronden. Uiteindelijk eindigde de Dallara P217 op de tiende plaats, vijf ronden achter de winnende Oreca 07.
M.Racing-YMR behaalde in de LMP3 klasse een 1-2 zege en tevens de eerste overwinning voor Norma in de European Le Mans Series. Erwin Creed en Ricky Capo eindigden de wedstrijd met een ronde voorsprong op de Ligier JS P3 van het team. Ultimate pakte met de Ligier de derde plaats.
JMW Motorsport pakte de volle winst in de GTE klasse, in de laatste race met de Ferrari 458 GTE. Rob Smith, Jody Fannin en Jonny Cocker bleven de twee Aston Martin Vantage V8s van TF Sport en Beechden AMR voor. Yoluc, Hankey en Thiim eindigden op 7,962 seconden als tweede, terwijl Howard, Gunn en Turner op ruim 43 seconden als derde eindigden. De van pole vertrokken Spirit of Race Ferrari 488 GTE viel uit met een kapotte motor. Op het moment dat de motor kapot ging, lag de Ferrari aan de leiding.