Sportscars: Ricky Taylor behaalt COTA-pole met WTR-Cadillac
De WTR-Cadillac start vanaf de pole-position op het Circuit Of The Americas
De Konica-Minolta Cadillac-DPi van Wayne Taylor Racing blijft de maatstaf in het IMSA WeatherTech SportsCar Championship. In de kwalificatie voor de vierde race van het seizoen, de Advance Auto Parts Sportscar Showdown op het Circuit Of The Americas in Austin, Texas, reed Ricky Taylor met 1:54,809 minuten de snelste tijd en behaalde daarmee de pole-position. De Visit Florida-Multimatic van Renger van der Zande, waarmee Marc Goossens de kwalificatie reed, werd als achtste gekwalificeerd. Van de drie auto's in de PC-klasse pakte James French de pole in de Performance Tech-Oreca. Verrassend was de pole voor de BMW M6 in de GTLM-klasse in handen van John Edwards. In GTD behaalde Porsche-junior Mathieu Jaminet bij zijn eerste IMSA-optreden gelijk de pole-position voor het Alegra-team. Beste Nederlander in de startopstelling is hier Jeroen Mul, wiens teamgenoot Corey Lewis de Change Racing-Lamborghini op de vierde startplaats zette en na een straf van een andere auto zelfs als derde mag veretrekken. Met de Riley-Mercedes reed Ben Keating de kwalificatie en zette de auto voor zichzelf en Jeroen Bleekemolen op de achtste startplaats, die uiteindelijk de zevende plek werd.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA, PR
Dat de WTR-Cadillac ook op COTA snel is, was al duidelijk tijdens de beide vrije trainingen op donderdag, maar in de afsluitende sessie op vrijdag kwam het team vanwege technische problemen nauwelijks in actie. In de kwalificatie echter was alles weer in orde en zo kon Ricky Taylor met een marge van maar liefst 1,592 seconden op Johannes van Overbeek in de Tequila Patrón-ESM-Nissan DPi de pole-position binnenhalen. Daarachter kwalificeerden de beide Cadillac DPi's van Action Express Racing, de Whelen-auto met Eric Curran als derde en de Mustang Sampling-auto met Christian Fittipaldi als vierde. Beste LMP2 was de Ligier van PR1/Mathiasen Motorsport in handen van José Gutierrez op de vijfde plaats.
Na de crash op Long Beach een nieuwe auto voor Van der Zande/Goossens
Het Visit Florida Racing-team bouwde na de crash op Long Beach een nieuwe auto voor Marc Goossens en Renger van der Zande. Goossens nam de kwalificatie voor zijn rekening en behaalde daar de achtste startplaats. "We komen nog steeds wel snelheid tekort, maar we zitten binnen een seconde van de tweede plek", meldde Van der Zande, de pole-winnende WTR-Cadillac maar even buiten beschouwing latend. "Ja, Ricky Taylor staat inderdaad wel heel ver voor. Binnen een seconde van de tweede plaats vinden wij niet slecht, want tot nu toe was het altijd zo'n 1,7 tot twee seconden wat we tekort kwamen. We gaan langzamerhand wat vooruit. Ook qua set-up hebben we wat goede dingen gevonden. We zijn nog steeds te zwaar en zoeken nog steeds naar verbetering van de aerodynamica. Multimatic heeft ook updates beloofd, maar hier in Austin verwacht ik niet dat we voor een podium kunnen gaan, laat staan voor de overwinning. Dat is op dit moment met de auto nog niet realistisch, maar wellicht weten we na dit weekeinde meer over welke richting we opgaan."
Performance Tech-rijder James French behaalde met een voorsprong van 2,96 seconden op de debuterende Stefan Wilson de pole in de PC-klasse, waarin het Starworks-team er ditmaal niet in slaagde om rijders voor de nummer 8-auto te vinden, en waar er dus maar drie auto's aan de start staan.
Verrassende BMW-pole in GTLM dankzij John Edwards
In de GTLM-klasse kwalificeerden alle negen auto's zich binnen een seconde, waarmee maar weer eens duidelijk wordt hoe competitief deze klasse is. Verrassend was de pole-position voor John Edwards in de BMW M6, terwijl Alexander Sims in de andere BMW de derde tijd reed. Daartussen staat de Risi-Ferrari, waarmee Giancarlo Fisichella de kwalificatie voor zijn rekening nam. De beide Ford GT's starten als vierde en vijfde, daarachter volgen afwisselend telkens een Corvette en een Porsche op de plaatsen zes tot en met negen.
"De bandenslijtage is hier enorm", verklaarde Jeroen Bleekemolen
De snelste tijd in de GTD-klasse was voor een IMSA-debutant, de Franse Porsche-fabrieksjunior Mathieu Jaminet, die instapte bij het Alegra-team als vervanger van Michael Christensen, die dit weekeinde in de WEC op Spa rijdt. Het circuit is voor Jaminet niet onbekend, want vorig jaar won hij er de Supercup-race. De tweede tijd ging naar Jack Hawksworth in de snelste van de Lexus RCF's, terwijl Madison Snow de Paul Miller Racing-Lamborghini als derde kwalificeerde. Omdat de auto bij de technische keuring echter te laag bleek, wordt hij teruggezet naar het einde van de grid. Daardoor krijgen Jeroen Mul en Corey Lewis in de Change Racing-Lamborghini de derde startplaats in handen. "Het circuit is lastig voor ons", aldus Mul. "We zijn nog aan het zoeken om de auto goed stabiel te krijgen op dit technische en lange circuit. De race is redelijk lang en we hebben een goede uitgangspositie." Jeroen Bleekemolen zag zijn teamgenoot Ben Keating in de Riley-AMG-Mercedes als achtste kwalificeren, wat uiteindelijk dus de zevende startplaats werd. "Het is de beste strategie om Ben de kwalificatie te laten rijden en te laten starten, waarna hij dan drie kwartier rijdt", vertelt Bleekemolen. "De bandenslijtage is hier enorm hoog, dus het draait uiteindelijk om het einde van de stint. Onze auto doet het op oude banden goed, dus ik verwacht dat we wel mee gaan doen. Het is een kwestie van rustig afwachten en dan komen we wel naar voren, zo verwacht ik."
170505 IMSA COTA uitslag kwalificatie