Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
WTCC

WTCC: Groeten uit Monza (en Stuttgart)

IMG 4781

Op de terugweg kozen we voor de route via de San Bernardino, omdat we geen zin hadden in het via de radio gemelde oponthoud van twee uur door de St. Gotthard. Maar ondanks dat de kalender inmddels 1 mei aangaf, werden we onderweg verrast door serieus winterse omstandigheden. Op de heenweg op donderdag hadden we al aardig wat sneeuw, maar tijdens de terugreis op maandag leek het wel alsof we van de wintersport kwamen. En dat met Pirelli P-Zero-zomerbanden onder de auto... Nou ja, we kwamen uiteindelijk goed weer in Stuttgart aan.

IMG 4823

In het Porsche-museum, vanwege de regelmatig wisselende exponaten altijd een bezoek waard, bekeken we ditmaal de expositie die er nog tot en met 14 mei aanstaande te zien is ter gelegenheid van de 70e verjaardag van tweevoudig rally-wereldkampioen Walter Röhrl. Toegegeven, zijn rally-wereldtitels behaalde hij met Fiat en Opel, en ook de Audi quattro speelde een belangrijke rol in zijn loopbaan, maar Porsche loopt als een soort rode draad door Röhrls leven, van de 356 die hij ooit als eerste auto kocht tot aan het ontwikkelingswerk voor de fabriek dat hij al jarenlang doet. Reden genoeg dus voor een expositie.

IMG 4825

Uit de collectie van Audi Tradition werd deze Audi Sport quattro S1 uitgeleend.

IMG 4826

Niet alleen op rallypaden, maar ook op het circuit kan Röhrl perfect uit de voeten. Met deze 924 GTP Le Mans startte hij in 1981 samen met Jürgen Barth tijdens de 24-uursrace aan de Sarthe. Deze 924 was eigenlijk een verkapte 944, maar omdat dat model pas later dat jaar zou worden geïntroduceerd, moest de Porsche als 924 in Le Mans aantreden. Röhrl had er eigenlijk helemaal geen zin in, want Le Mans lag hem naar eigen zeggen niet, maar omdat de 924 bij tests voorafgaand aan de race zo vaak met technische problemen uitviel, wist de Porsche-raceafdeling Röhrl toch van deelname te overtuigen. Niemand zei het met zoveel woorden, maar Röhrl kreeg de indruk dat hij zaterdagavond alweer in het hotel kon zijn. De realiteit bleek anders: de auto reed probleemloos door, werd zevende algemeen en kreeg zelfs een prijs voor de minste tijd in de pits...

IMG 4828

Gastauto van Walter Röhrl uit de vroege jaren van de Porsche Supercup.

IMG 4832

Ook aan de ontwikkeling van de Carrera GT leverde Röhrl een belangrijke bijdrage. Op de ochtend van de persdag van de Salon van Parijs in het jaar 2000 reed Röhrl de auto 's morgens om 5.00 uur het podium op bij de persconferentie in het Louvre. Uw verslaggever was erbij, een memorabel moment.

IMG 4842

Natuurlijk ook volop 'Röhrl-merchandise' in de winkel van het museum.

IMG 4806

Bij het hoofdkantoor van Porsche leverden we onze testauto weer in, waarmee er een einde kwam aan een mooie trip. Op naar het volgende evenement!
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet