Retro: Hollanders in actie op Hockenheim Historic
De Bosch Hockenheim Historic, ook wel bekend als de Jim Clark Revival, vormde de opening van het seizoen voor veel Nederlandse coureurs. Sterker nog, met twee keer twee races om de Youngtimer Touring Car Challenge had het programma een behoorlijk oranje tintje.
Tekst: Jan-Bart Broertjes
Foto's: Carlo Senten (Retro Racing Magazine)
De Autopassion Youngtimer Touring Car Challenge zorgde voor een soort revival van het Deutsche Rennsport Meisterschaft, met een veld fantastische kanonnen. Peter Mücke met de Zakspeed Turbo Capri was natuurlijk de gedroomde winnaar, maar de auto hield het niet vol en de winst in de eerste race ging naar Achim Heinrich in de BMW M1. Marcel van Rijswick was de beste Nederlander op plaats vier in zijn Porsche 964. De tweede race was wederom voor Heinrich, maar nu was Ralf Kelleners tweede in een De Tomaso Pantera en Jan Bot Jr de beste Nederlander op P3 in zijn BMW March M1 IMSA. Hij wist Mücke in de Zakspeed Capri en Daniel Schrey in de Porsche 935 KI voor te blijven.
De 'gewone' YTCC-races werden gewonnen door Eric van Es en Ruud Poels in Porsches 964, in beide gevallen opgejaagd door Jordan Strik in zijn Toyota Supra. Gust van Haelst won tweemaal de seventies-klasse in zijn oorverdovende Mazda RX-3.
De enige klasse die wat van doen had met de naamgever van het evenement was de Lurani Trophy voor historische Formule Juniors. Jim Clark maakte ooit zijn eenzitterdebuut in zo'n sigaar. De eerste race werd gewonnen door Philipp Buhofer in een Lola Mk5A, de tweede door Manfredo Rossi de Montelera in zijn Lotus 22. Floris-Jan Hekker stuurde zijn Rayberg naar twee klasseoverwinningen, want de Italiaanse front-engined Taraschi's en Stanguellini's, die het hem best moeilijk maakten, zitten in een andere klasse.
De Duitse organisatoren houden stug vol met een Can-Am/sportscar-race, kennelijk terugverlangend naar de gloriedagen van de aloude Supersports Cup. Helaas was de opkomst weer klein, 12 auto's. Dirk Waaijenberg wist in de tweede race een prima derde plaats te veroveren in zijn Chevron B19.
Ook de AvD Historic Cup voor Formule 3-wagens en de BOSS GP kampten met (te) kleine velden. Ingo Gerstl won beide BOSS-races, Klaas Zwart kwam er door mechanische pech niet aan te pas.
De Scuderia Alfa Classico, bij ons bekend als Alfa Challenge, kende als vanouds een flinke Hollandse component. Race 1 werd gedomineerd door de Franse Alfetta GTV's van Drouilleau en Walter, met Lars van 't Veer als beste Nederlander op plaats 3 in zijn 155 V6. In de tweede race wist Mike van den Berg (155 2.0) de tweede plaats te pakken achter Walter.
De Spezial Tourenwagen Trophae kende geen Nederlandse deelname, maar de (moderne) Lotus Cup Europe wel. Er was zelfs een bescheiden succesje want Eric van 't Oever, man achter de schermen op Race Control in Zandvoort, behaalde met zijn Lotus Exige S2 een mooie podiumplaats in de Open-klasse.