Sportscars: Toyota bezet volledige eerste startrij Silverstone
De nummer 7-Toyota start morgen vanaf pole voor de eerste zes-uursrace van het seizoen
Voor het eerst sinds Fuji 2014 staat er weer eens een Toyota op pole voor een FIA WEC-race. In de kwalificatie op Silverstone, waar morgen de eerste race van het nieuwe seizoen plaatsvindt, kwamen Kamui Kobayashi en Mike Conway in de nummer 7-Toyta tot een gemiddelde van 1:37,304 minuten, waarmee het duo de beste startplaats voor zich opeiste. In de nummer 8-Toyota kwalificeerden Anthony Davidson en Kazuki Nakajima zich als tweede, de beide Porsches volgen op de tweede startrij. Snelste LMP2-auto was de G-Drive-TDS-Oreca, waarin Alex Lynn en Pierre Thiriet de kwalificatie voor hun rekening namen. In GTE-Pro behaalden Andy Priaulx en Harry Tincknell met de nummer 67-Ford GT de pole. Paul Della Lana en Pedro Lamy waren het snelst in de kwalificatie van de GTE-Am-klasse.
Tekst: René de Boer (vanuit Silverstone, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR
Porsche rijdt op Silverstone in 'low downforce'-configuratie
Toyota en Porsche hebben voor dit weekeinde elk een volledig andere strategie gekozen: Porsche koos in de voorbereiding voor Le Mans de configuratie met weinig downforce, terwijl Toyota op Silverstone voor het 'high-downforce'-aerodynamicapakket koos, dat in de andere FIA WEC-races wordt gebruikt. Van tevoren had Porsche al berekend dat het daarmee op één ronde in Silverstone ongeveer een seconde op de Toyota's zou moeten toegeven, en dat beeld werd in de trainingen bevestigd. Zo kwam het dus niet als een verrassing dat Toyota in de LMP1-kwalificatie de overhand had. Daarnaast lijkt het erop dat John Litjens en zijn team met de voor dit jaar sterk verbeterde TS050 Hybrid een heel goed pakket hebben afgeleverd, wat verwachtingen wekt voor een spannende strijd tussen de beide merken.
Ondanks dat Mike Conways snelste tijd geschrapt werd vanwege het overschrijden van de 'track limits' stelden Conway en Kobayashi de pole-position veilig. Ze hadden een voorsprong van 0,289 seconden op Davidson en Nakajima, die de andere Toyota als tweede kwalificeerden. Snelste Porsche-duo was Nick Tandy/Neel Jani, die zoals verwacht 1,3 seconde op de pole-winnende Toyota moesten toegeven. Timo Bernhard en Brendon Hartley kwalificeerden de nummer 1-Porsche als vierde.
Pole voor de G-Drive-Oreca in LMP2
In LMP2 ging het budget van het Russische brandstofmerk G-Drive dit jaar naar het Franse TDS-team, dat na Signatech (2012), Alan Docking Racing (2013), Oak Racing (2014 en 2015) en Jota (2016) het vijfde achtereenvolgende team is dat het geld van Roman Rusinov voor de LMP2-inzet krijgt. TDS-teameigenaar Pierre Thiriet en Alex Lynn namen op Silverstone de kwalificatie voor hun rekening en kwamen tot een gemiddelde tijd van 1:44,387 minuten, 0,046 seconden sneller dan Nicolas Lapierre en Matt Rao in de nummer 36-Signatech-Alpine. De Jackie Chan DC Racing-Oreca-Gibson nummer 38, waarmee ook Ho Pin Tung oin actie komt, start als derde, gekwalificeerd door Oliver Jarvis en Thomas Laurent.
De nummer 67-Ford was het snelst in LMGTE-Pro
In GTE-Pro waren Harry Tincknell en Andy Priaulx in de nummer 67-Ford met een tijd van 1:56,202 minuten het snelst. Het duo had een voorsprong van 0,809 seconden op Sam Bird en Davide Rigon in de nummer 71-AF Corse-Ferrari. Marco Sørensen en Micki Thiim kwalificeerden de 'Dane Train'-Aston Martin als derde, voor Olivier Pla en Stefan Mücke in de tweede Ford. Bij Porsche lag de nadruk meer op de voorbereiding voor de race en het sparen van de banden, nu er nog maar vier in plaats van zes bandensets mogen worden gebruikt. Daardoor kwamen de Porsches niet verder dan de zevende en de achtste plaats in de klasse. In GTE-Am waren Paul Dalla Lana en Pedro Lamy in de nummer 98-Aston Martin het snelst, gevolgd door de Spirit of Race-Ferrari en de Dempsey-Proton-Porsche.
Pro-Am-pole voor Dalla Lana/Lamy in de Aston Martin
170415 FIA WEC Silverstone uitslag kwalificatie