Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Masters Historic Racing

Retro: Groeten uit Barcelona van de Espíritu de Montjuïc 2017


barcelona-20170406-32

Een imposant F1-veld had Masters meegenomen naar Barcelona.

barcelona-20170406-31

barcelona-20170406-34

barcelona-20170407-49

Altijd fotogeniek, het losse F1-bodywork.

barcelona-20170406-33

Niet aan de start, maar mee met Hall & Hall om na het weekend af te leveren bij eigenaar en klant Richard Mille: de Hill GH2 van Tony Brise. De horlogeboer zal er nooit mee racen, hij reserveert liever een circuit voor zichzelf.

barcelona-20170406-35

Een nieuwe auto in de F1-paddock en toch een oude bekende: de Williams FW07B van Lyons Racing, gespoten in de RAM-kleuren van Rupert Keegan uit 1980. Hiermee gaat Michael Lyons het hele historische F1-seizoen doen, waarmee hij meteen titelfavoriet is. Met deze auto (geen originele) won hij twee keer op de Silverstone Classic van 2013, maar daarna belandde Lyons in een langdurige homologatiediscussie met de FIA.

barcelona-20170406-37

Dit was de oorzaak: de versnellingsbak. Lyons won op Silverstone met een standaard-Hewland-bak, maar volgens de FIA moeten B-versies de door Williams zelf doorontwikkelde variant hebben. Lyons had alles al op de B-spec gebouwd en ze wilden graag de lijn doortrekken van de Hesketh 308E van Keegan – al jaren in hun bezit en ook gesponsord door Penthouse en Rizla – naar deze FW07B. Dus er zat weinig anders op dan de Williams-onderdelen zelf te laten maken. Vorig jaar was de auto klaar, maar het seizoen was al toen al begonnen en Lyons had bovendien een modern programma in de Blancpain Endurance Series. Dit jaar wil hij zich helemaal richten op de historische F1 en voor de titel gaan.

barcelona-20170406-43

Running gag: een foto zien te maken van Lyons' monteur Matt Dobson terwijl hij niet aan het werk is. Daarom doen we Matt deze keer een lol.

barcelona-20170406-38

Nóg een auto die 'nieuw' in het kampioenschap is: de Tyrrell 011 van Andy Wolfe. In 2015 werd hij er kampioen mee, toen nog met vlakke bodem en de Benetton-kleuren van 1982. Maar de post-ground-effect-klasse was aan het leeglopen: op Barcelona was Ian Simmonds' Tyrrell 012 de enige deelnemer. Dat levert puntenaftrek op en daarom liet Wolfe de auto terugbouwen naar ground-effect-specificatie uit 1982.

barcelona-20170406-36

Op de Goodwood Members' Meeting van vorig jaar deed de auto al mee met een F1-demo, maar ook bij Wolfe kwam de homologatie niet op tijd rond. Na een jaartje uitstel zien we de auto in deze schitterende Denim-kleuren gelukkig alsnog terug.

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet