Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Algemeen

Dragracing: Onwaarschijnlijke ontknoping in Pomona

 pf_schumacher_a

In de allerlaatste run van het seizoen, de finale in Pomona, heeft Tony Schumacher alsnog de Top Fuel-titel voor de neus van Doug Kalitta weggekaapt. Voor de finale bedroeg de achterstand van de regerend kampioen op leider Kalitta nog altijd 26 punten. Een overwinning, goed voor 20 punten, was dus niet voldoende. Op nog maar één manier was titelprolongatie mogelijk. Een overwinning in een nieuwe nationale recordtijd (goed voor 20 bonuspunten). En precies dat deed de U.S. Army-rijder. Met 4,428 seconden pakte Schumacher niet alleen de winst maar verbeterde ook zijn uit oktober 2005 stammende record (4,437 seconden) en klopte daarmee de verbouwereerd achterblijvende Kalitta met een verschil van 14 punten.

In 23 wedstrijden leidde regerend Top Fuel-kampioen Tony Schumacher geen moment de titelstrijd. Halverwege het seizoen stond de U.S Army-rijder zelfs op een negende positie en bedroeg zijn achterstand op de leider maar liefst 336 punten. Daarna begon de inhaaljacht die de regerend kampioen, met alleen de Finals in Pomona nog te gaan, op 45 punten van leider Doug Kalitta bracht. Met 20 punten voor iedere gewonnen eliminatieronde waren er dus niet zoveel mogelijkheden voor Schumacher om Kalitta te passeren. Een nationaal record, goed voor 20 bonuspunten zou al een stap in de goede richting zijn.

 pf_schumacher_p

Onmogelijk
De kwalificatie was echter een streep door de rekening voor Schumacher. Het nationaal record kwam er niet en omdat Kalitta de eerste plaats voor zich opeiste en Schumacher zelf op de tweede plaats belandde, liep de leider zelfs nog één punt uit tot 46 punten. De eerste eliminatieronden gaven Schumacher ook al geen reden tot juichen. Met tijden van 4,48 seconden bleef de regerend kampioen ‘ver’ verwijderd van zijn nationaal record en Kalitta was tot de halve finale nog steeds in de strijd. In de halve finale moest Kalitta aantreden tegen Melanie Troxel, teamgenote van Schumacher en gedurende de eerste helft van het seizoen aanvoerder van de titelstrijd. Hoewel Kalitta met 4,500 tegen 4,502 seconden een snellere tijd op de klokken zette pakte Troxel op basis van een betere reactietijd de zege! Kalitta liet zich daarmee een unieke kans ontglippen. De deur stond voor Schumacher, die in de andere halve finale in 4,48 seconden Brandon Bernstein uitschakelde, weer op een kier. Met een achterstand van 26 punten was er voor Schumacher nog maar één manier om de titel in bezit te krijgen. In de allerlaatste run van het seizoen moest niet alleen Troxel verslagen worden (20 punten), maar ook een nationaal record op de klokken worden gezet. Een nagenoeg onmogelijke opgave. Het gebeurde echter toch. In 4,428 seconden pakte Schumacher de winst en het record en passeerde daarmee Kalitta om met een verschil van 14 punten zijn derde opeenvolgende titel in de wacht te slepen. Voor het eerst dit seizoen, maar wel op het belangrijkste moment, ging Schumacher daarmee aan de leiding. Met zijn titel pakte Schumacher een winstpremie van USD 400.000,--.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet