Sportscars: WTR-Cadillac wint na Daytona ook Sebring, Jeroen Bleekemolen zorgt voor Nederlandse klassezege, Mul strandt zonder brandstof met podium in zicht
Blijft prachtig: zonsondergang in Sebring
Na het Tequila Patrón ESM-team vorig jaar was het nu het Konica Minolta-Wayne Taylor Racing team dat met de 'Rolex 24 at Daytona' en de 'Mobil 1 12 Hours of Sebring Fueled by Fresh From Florida' de beide belangrijkste Amerikaanse lange-afstandsklassiekers won. Met de Cadillac-DPi van het team legden coureurs Ricky en Jordan Taylor en de Brit Alex Lynn, die zijn debuut voor het team maakte, in Sebring in totaal 348 ronden af. Aan het eind had Ricky Taylor een voorsprong van 13,614 seconde op de Portugees João Barbosa, die samen met de Braziliaan Christian Fittipaldi en zijn landgenoot Filipe Albuquerque met de Mustang Sampling-Cadillac DPi als tweede eindigde. Ook dat was een herhaling van het resultaat van Daytona. De derde plaats was voor Dane Cameron, Eric Curran en Mike Conway, die met de Whelen-Cadillac DPi het succes voor het Action Express completeerden. De winst in de GTLM-klasse ging dankzij een fantastische slotstint van António García naar het Corvette-fabrieksteam, maar vanuit Nederlands perspectief was ongetwijfeld de GTD-klassezege van Jeroen Bleekemolen in de nummer 33-Riley Motorsports-Team AMG-Mercedes-AMG GT3 het belangrijkste nieuws. Voor Bleekemolen betekende het zijn tweede Sebring-klassezege na zijn eerdere succes in 2013. Jeroen Mul leek met de Change-Lamborghini ook lange tijd op weg naar een podiumplaats, maar viel in de voorlaatste ronde zonder brandstof stil en kwam niet over de eindstreep.
Tekst: René de Boer (vanuit Sebring, @renedeboer)
Foto's: Ed Heuvink
Opnieuw ging de WTR-Cadillac met de winst aan de haal
Een nagenoeg foutloos optreden van de Taylor-broers en nieuwkomer Alex Lynn leidde tot de overwinning voor de Wayne Taylor Racing-Cadillac DPi. Met de tweede opeenvolgende zege en zelfs een volledige 'clean sweep' van de top drie waren de Cadillacs opnieuw ijzersterk, ondanks de beperkingen die in het kader van de 'balance of performance' werden opgelegd. Voor teambaas Wayne Taylor bracht de overwinning mooie herinneringen terug, want 21 jaar geleden won hij zelf eerst Daytona en daarna Sebring. Achter de WTR-Cadillac en de beide Action Express-Cadillac DPi's was de nummer 85-JDC Miller Motorsports-Oreca van Chris Miller, Stephen Simpson en Mischa Goikhberg de best geklasseerde LMP2. Voor Renger van der Zande was er na de eerdere problemen in de race weinig eer meer te behalen. De Visit Florida-Multimatic kwam met een achterstand van 107 ronden als 37e algemeen en zesde in de klasse over de eindstreep.
Zege voor Performance Tech in de PC-klasse
In de PC-klasse haalden verrassend genoeg alle vier de gestarte auto's de eindstreep, met de overwinning voor de nummer 38-Performance Tech-auto van James French, Patricio O'Ward en Kyle Masson, die hun succes van Daytona wisten te herhalen, op twee ronden gevolgd door de nummer 8-Starworks-auto van Grist/Hanratty/Rayhall.
Corvette behaalde voor het derde jaar op rij de GTLM-zege in Sebring
In de GTLM-klasse domineerden aanvankelijk weer de Fords, maar in het laatste uur werd het duidelijk dat de strijd om de zege tussen Patrick Pilet in de nummer 911-Porsche en Antonio Garcia in de nummer 3-Corvette zou gaan. Pilet kwam dankzij een slimme strategie sterk voor de dag en had tot aan het laatste halfuur nog zicht op de klassezege, maar een lekke linker voorband maakte een extra pitstop nodig en daarbij maakt het team een kapitale fout: Pilet werd te vroeg weggestuurd, reed met de auto over de luchtslang van de pneumatische krikinstallatie en moest als straf daarvoor nog een keer door de pits. Daarmee waren alle kansen voor het team op een goed resultaat verkeken. Garcia daarentegen reed een geweldige laatste stint en zorgde daarmee voor de derde achtereenvolgende Corvette-overwinning in Sebring. Hij deelde het succes met Jan Magnussen en Mike Rockenfeller, die voor het eerst op de hoogste trede van het podium in Sebring stond. Achter de Corvette eindigde de nummer 66-Ford met Dirk Müller, Joey Hand en Sébastien Bourdais als tweede. De nummer 67-Ford van Ryan Briscoe, Richard Westbrook en Scott Dixon reed tot in de slotfase op de derde plaats, maar toen ging Westbrook in de rondte en verspeelde daarmee de laatste podiumplek aan James Calado in de Risi-Ferrari, die samen met zijn teamgenoten Toni Vilander en Giancarlo Fisichella het succes kon delen.
Na 2013 nu opnieuw een Sebring-klassewinst voor Jeroen Bleekemolen
Voor het eerst sinds 2013 was er weer Nederlands succes in Sebring dankzij de overwinning van Jeroen Bleekemolen in de GTD-klasse. Samen met zijn teamgenoten Ben Keating en Mario Farnbacher zorgde hij voor de eerste Amerikaanse zege met de Mercedes-AMG GT3, die dit jaar voor het eerst in de VS racet. "We hebben echt een foutloze race gehad. De balans in de auto was misschien wel de beste die ik ooit gehad heb. In 2015 strandden we met nog maar een paar minuten te gaan vanwege een technisch defect met de overwinning voor het grijpen. Dat ging wel een paar keer door mijn hoofd: je let echt op ieder geluidje, op alles wat je voelt, maar er was geen enkel probleem. Dit is een uitstekende start van het seizoen. In Daytona was de derde plaats het hoogst haalbare, en dan nu de overwinning." Achter de Mercedes eindigde de Scuderia Corsa-Ferrari van Christina Nielsen, Alessandro Balzan en Matteo Cressoni als tweede.
Pech voor Jeroen Mul na een sterk optreden in de slotfase
Jeroen Mul leek in de nummer 16-Change Racing-Lamborghini na een sterk gereden laatste stint ook op weg naar een podiumfinish, maar in de voorlaatste ronde viel de Lamborghini (en naast die van Mul ook die van Bortolotti) stil zonder brandstof. Zo ging de derde plaats naar de SunEnergy1 Racing-Mercedes van Tristan Vautier, Kenny Habul en Boris Said.
Alle klassewinnaars, inclusief Jeroen Bleekemolen (3e van rechts), op het podium
170318 IMSA Sebring uitslag race