DNRT: Team Bleekemolen wint Zandvoort 500
Team Bleekemolen heeft de Zandvoort 500 gewonnen. Op een droog, maar koud Circuit Park Zandvoort lag de Porsche 997 van Michael Bleekemolen, Paul van Splunteren en Ian Kahn van start tot finish op kop.
Tekst: Roy van der Laan; foto's Tim Bohme
Maar liefst 55 equipes namen deel aan de Zandvoort 500, de openingsrace van het Winter Endurance Kampioenschap. Het veld is traditioneel verdeeld in vier divisies: boven en onder twee liter, de klasse voor BMW’s (Compact, E30) en een dieselklasse. De laatstgenoemde klasse was enkele jaren een zuivere Ibiza-klasse, het veld is dit jaar uitgebreid met de VW Golf TDi en de BMW 120D.
Tijdens de training reed Team Bleekemolen de snelste tijd met hun Porsche 997; het team met Michael Bleekemolen, Paul van Splunteren en Ian Kahn mocht van pole position vertrekken.
Problemen
De race begon allesbehalve probleemloos. In de eerste twee uur waren er maar liefst vijf code 60-situaties (maximumsnelheid 60 km/h).
Het team ‘Kinderen van Lubin’ (BMW 120D) behoorde tot de eerste pechvogels. “Er brak een voorwielophanging af”, aldus Bertus Sanders, die de BMW deelde met Dillon Koster en Marc Koster. Na reparatie kon het trio hun race hervatten.
Dirk en Jan Marc Schulz waren de eerste uitvallers, zij kwamen zeven ronden ver met hun BMW Compact. Zij beschadigden hun auto nadat het veld werd ‘losgelaten’ na een code 60-situatie.
Wim Beelen en Paul Vahstal vielen met hun nieuwe Cup-Clio uit. “Ik kreeg een tikje op mijn voorwiel, daarbij beschadigde de stuurstang”, vertelde Vahstal.
Ivo Breukers en Gerrie Willems verschenen helemaal niet aan de start; hun Seat Leon TDI raakte in de training beschadigd toen de Seat ‘plotseling’ uitbrak. En zo kunnen we, voor wat betreft problemen, nog wel een tijdje doorgaan.
Probleemloos
Team Bleekemolen won de race, met een voorsprong van twee ronden op de nummer twee Sotrax Motorsport. “Het was een probleemloze race”, vond ‘Bleek’. Hij liet overigens weten dat hij nog niet weet of hij aan het hele kampioenschap deelneemt.
Sotrax Motorsport, met Kees Bouhuys, Jürgen Albert en Arjan van der Zwaan, eindigde als tweede. “In de beginfase hadden we een beetje last van wegliggingsproblemen. In de slotfase kampten we met een losgesloten stoelbevestiging”, aldus Bouhuys.
JR Motorsport (Richard v.d. Bos, André de Vries en Sybren v.d. Goot) pakten de laatste podiumplek met hun BMW 3-serie V8.
ETCC-BMW’s
De zege in de klasse tot twee liter ging naar Rob de Laat en Marcel Broersma. Dit duo is afkomstig uit de BMW Compact-klasse in de Zomeravond Competitie. “We hebben vijf seizoenen BMW Compact gereden, nu is het tijd voor iets anders”, aldus De Laat.
Het duo bestuurt een BMW 320i met een bijzonder verleden. Het is een ex-ETCC auto, die vervolgens in de Duitse Langstreckenpokal heeft gereden en daar ook de titel heeft gewonnen inclusief de zege in de 24 uren van de Nürburgring. De 290 pk krachtige auto weegt leegt 1025 kilo. Slecht nieuws voor de concurrentie: het duo gaat het hele kampioenschap rijden.
Regerend winterkampioen Steven Gijsen zet dit seizoen ook een ex-ETCC BMW 320i in, die hij tijdens de Zandvoort 500 deelde met Jeroen Schothorst en Tom Coronel. Na twee uitstapjes (één in de grindbak, één tegen de bandenstapel) was het ‘einde race’ voor de auto. De tweede plek in de klasse tot twee liter ging naar Ronald Morien en Rob Karst in een Match Racing Renault Clio. Dat ging niet vanzelf. “In de laatste 40 minuten had ik helemaal geen remmen meer”, vertelde voormalig winterkampioen Karst.
Morien, die aan het hele kampioenschap deelneemt, is duidelijk over zijn kansen in de rest van het WEK: “Als de BMW’s heel blijven, hebben wij geen kans.”
De laatste podiumplek was voor de equipe Den Boer / Michel Schaap.
BMW-klasse
In de BMW-klasse wonnen Hank Melse, Theo de Prenter en Jan Joris Verheul met hun BMW 325i Compact . De tweede plaats was voor Paulien en Erik Zwart (BMW 325i Compact), gevolgd door Melroy Heemskerk, Peter Fontijn en Jan Bos (BMW 325i E30).
Het team Autobedrijf Albers (equipe Albers – Nooren) won de klasse voor diesels met hun BMW 120D, voor Alex van ’t Hof (BMW 120D) en op de derde plaats Mathijs Bakker en Bert Kinsbergen (VW Golf TDi)
Tekst: Roy van der Laan; foto's Tim Bohme
Maar liefst 55 equipes namen deel aan de Zandvoort 500, de openingsrace van het Winter Endurance Kampioenschap. Het veld is traditioneel verdeeld in vier divisies: boven en onder twee liter, de klasse voor BMW’s (Compact, E30) en een dieselklasse. De laatstgenoemde klasse was enkele jaren een zuivere Ibiza-klasse, het veld is dit jaar uitgebreid met de VW Golf TDi en de BMW 120D.
Tijdens de training reed Team Bleekemolen de snelste tijd met hun Porsche 997; het team met Michael Bleekemolen, Paul van Splunteren en Ian Kahn mocht van pole position vertrekken.
Problemen
De race begon allesbehalve probleemloos. In de eerste twee uur waren er maar liefst vijf code 60-situaties (maximumsnelheid 60 km/h).
Het team ‘Kinderen van Lubin’ (BMW 120D) behoorde tot de eerste pechvogels. “Er brak een voorwielophanging af”, aldus Bertus Sanders, die de BMW deelde met Dillon Koster en Marc Koster. Na reparatie kon het trio hun race hervatten.
Dirk en Jan Marc Schulz waren de eerste uitvallers, zij kwamen zeven ronden ver met hun BMW Compact. Zij beschadigden hun auto nadat het veld werd ‘losgelaten’ na een code 60-situatie.
Wim Beelen en Paul Vahstal vielen met hun nieuwe Cup-Clio uit. “Ik kreeg een tikje op mijn voorwiel, daarbij beschadigde de stuurstang”, vertelde Vahstal.
Ivo Breukers en Gerrie Willems verschenen helemaal niet aan de start; hun Seat Leon TDI raakte in de training beschadigd toen de Seat ‘plotseling’ uitbrak. En zo kunnen we, voor wat betreft problemen, nog wel een tijdje doorgaan.
Probleemloos
Team Bleekemolen won de race, met een voorsprong van twee ronden op de nummer twee Sotrax Motorsport. “Het was een probleemloze race”, vond ‘Bleek’. Hij liet overigens weten dat hij nog niet weet of hij aan het hele kampioenschap deelneemt.
Sotrax Motorsport, met Kees Bouhuys, Jürgen Albert en Arjan van der Zwaan, eindigde als tweede. “In de beginfase hadden we een beetje last van wegliggingsproblemen. In de slotfase kampten we met een losgesloten stoelbevestiging”, aldus Bouhuys.
JR Motorsport (Richard v.d. Bos, André de Vries en Sybren v.d. Goot) pakten de laatste podiumplek met hun BMW 3-serie V8.
ETCC-BMW’s
De zege in de klasse tot twee liter ging naar Rob de Laat en Marcel Broersma. Dit duo is afkomstig uit de BMW Compact-klasse in de Zomeravond Competitie. “We hebben vijf seizoenen BMW Compact gereden, nu is het tijd voor iets anders”, aldus De Laat.
Het duo bestuurt een BMW 320i met een bijzonder verleden. Het is een ex-ETCC auto, die vervolgens in de Duitse Langstreckenpokal heeft gereden en daar ook de titel heeft gewonnen inclusief de zege in de 24 uren van de Nürburgring. De 290 pk krachtige auto weegt leegt 1025 kilo. Slecht nieuws voor de concurrentie: het duo gaat het hele kampioenschap rijden.
Regerend winterkampioen Steven Gijsen zet dit seizoen ook een ex-ETCC BMW 320i in, die hij tijdens de Zandvoort 500 deelde met Jeroen Schothorst en Tom Coronel. Na twee uitstapjes (één in de grindbak, één tegen de bandenstapel) was het ‘einde race’ voor de auto. De tweede plek in de klasse tot twee liter ging naar Ronald Morien en Rob Karst in een Match Racing Renault Clio. Dat ging niet vanzelf. “In de laatste 40 minuten had ik helemaal geen remmen meer”, vertelde voormalig winterkampioen Karst.
Morien, die aan het hele kampioenschap deelneemt, is duidelijk over zijn kansen in de rest van het WEK: “Als de BMW’s heel blijven, hebben wij geen kans.”
De laatste podiumplek was voor de equipe Den Boer / Michel Schaap.
BMW-klasse
In de BMW-klasse wonnen Hank Melse, Theo de Prenter en Jan Joris Verheul met hun BMW 325i Compact . De tweede plaats was voor Paulien en Erik Zwart (BMW 325i Compact), gevolgd door Melroy Heemskerk, Peter Fontijn en Jan Bos (BMW 325i E30).
Het team Autobedrijf Albers (equipe Albers – Nooren) won de klasse voor diesels met hun BMW 120D, voor Alex van ’t Hof (BMW 120D) en op de derde plaats Mathijs Bakker en Bert Kinsbergen (VW Golf TDi)