Formule 1: Nu officieel: Liberty voltooit overname, Ross Brawn sportief directeur
Bernie Ecclestone verklapte het al met zijn vertrek, maar nu is het officieel: Liberty Media heeft de overname van de Formule 1 afgerond. Dit betekent Chase Carey, die we de laatste races van 2016 al regelmatig door de paddock zagen lopen, voortaan Chairman en CEO van F1 is. Hij gaat de Formule 1 niet alleen heersen, maar heeft Sean Batches aangesteld als Managing Director, Commercial Operations en Ross Brawn als Managing Director, Motor Sports.
Tekst: Daan Jeuken
Foto's: PR
Chase Carey
"F1 heeft een gigantisch potentieel, met verschillende ongebaande mogelijkheden. Ik heb al van vele fans, teams, FIA, promotors en sponsors mogen horen wat hun ideeën en wensen voor de toekomst zijn. We gaan met al deze partijen samenwerken om de race-beleving te verbeteren en nieuwe dimensies aan de sport toe te voegen. Ik kijk ernaar uit om deze plannen te ontvouwen."
"Ik wil Bernie bedanken voor zijn leiderschap de afgelopen decennia. De sport is zo groot dankzij hem en hij zal altijd een onderdeel van de Formule 1 blijven."
Ecclestone voegde daaraan toe: "Ik ben trots op de 'business' die ik de afgelopen 40 jaar heb opgebouwd en alles wat ik met de Formule 1 heb bereikt. Ik ben blij dat de zaak is overgenomen door Liberty en dat ze gaan investeren in de toekomst. Ik weet zeker dat Chase zijn rol zo gaat vervullen dat de sport ervan profiteert."
Ross Brawn
De eerste wapenfeiten van Liberty is het aanstellen van Sean Bratches en Ross Brawn. Met name laatstgenoemde zorgt voor een hele geruststelling in de paddock. De Formule 1 mag dan wel flink gaan veranderen, maar Brawn zal er als sportief directeur wel voor zorgen dat de roots bewaakt worden.
"Het is fantastisch om terug te keren in de Formule 1. Ik heb er de afgelopen maanden van genoten om te consulteren voor Liberty Media en ik kijk er nu naar uit om met Chase, Sean en de rest van het F1-team te gaan werken aan de evolutie van de sport. We hebben een unieke kans om samen met de teams en de promotors te werken aan een betere Formule 1 voor hen en, het allerbelangrijkst, voor de fans.
Sean Bratches
De nieuwe commercieel directeur, Sean Bratches, is voor de leek wellicht minder bekend, maar hij heeft zijn strepen verdiend. Bratches was een van de invloedrijkste bestuurders van ESPN en zijn 27-jarige carrière wordt gekenmerkt door innovatie en visie. Hij was bij ESPN en voor the Walt Disney Company onder meer verantwoordelijk voor de distritbutie van HDTV, breedband, video-on-demand, subscriptie video-on-demand, interactieve televisie en pay-per-view. Er mogen dus grote stappen worden verwacht in de nieuwe-mediadistributie van de Formule 1.
"Ik ben erg blij om me aan te sluiten bij de Formule 1 en bij te gaan dragen aan de groei van dit geweldige wereldwijde merk en sport. Formule 1 is een van de weinige wereldwijde sporten. Er ligt een geweldige uitdaging met de verschillende kansen die er liggen om de zaak te laten groeien en met de mogelijkheden om samen te werken met toekomstige sponsoren, circuits, tv-rechten-houders. We willen de Formule 1-fans een nieuwe generatie race-ervaring bieden, digitaal én op locatie."