Dragracing: Voodoo Hemi Racing volop in voorbereiding op 2017
Na een meer dan geslaagd debuutseizoen in de Pro Modified klasse wordt bij Voodoo Hemi Racing alweer hard gewerkt aan het wapen van 2017. Met de in augustus naar Nederland gehaalde Dodge Daytona moeten voor Marck Harteveld nog snellere tijden mogelijk worden en kan de volgende stap in de Pro Modified klasse worden gezet.
Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR
Droomseizoen
Het eerste seizoen in de Pro Modified klasse was voor Marck Harteveld en Voodoo Hemi Racing een ongekend succes waarbij alle vooraf gehoopte resultaten ver werden overtroffen. Bijna iedere wedstrijd stelde Harteveld zijn persoonlijke records scherper om het seizoen af te sluiten met de in het debuutjaar met de '70 Roadrunner Superbird niet voor mogelijk gehouden 6,12 seconden en 372 km/u.
Absoluut hoogtepunt was natuurlijk de NitrOlympX waar de Voodoo Hemi-piloot regerend FIA Europees Pro Modified kampioen Michael Gullqvist verraste, nummer twee van het FIA EK Mats Eriksson klopte en als runner-up eindigde! Ondanks dat Harteveld aan slechts drie races van het FIA Europees Kampioenschap deelnam, eindigde de Voodoo Hemi-rijder op de zevende plaats in het algemeen klassement en was daarmee beste rookie!
Lichter
Afgelopen seizoen werd door Voodoo Hemi Racing heel veel tijd en energie gestoken in het lichter maken van de voor Pro Modified begrippen zware '70 Roadrunner Superbird. Het team slaagde met glans, maar omdat de mogelijkheden waren uitgeput en Voodoo Hemi Racing verder en dus sneller wilde, werd in augustus beslag gelegd op een veel lichtere Pro Mod, de Dodge Daytona waarmee Pete Farber in de NHRA-competitie had gereden. Na enige tijd in bezit te zijn geweest van de Zweed Adam Flamholc, stond de Daytona afgelopen twee jaar in Denemarken.
Als nieuw
Het mag duidelijk zijn dat Voodoo Hemi Racing de Daytona volgend jaar in perfecte conditie en 'als nieuw' aan de start wil brengen. De Daytona werd eerst volledige gestript, waar nodig werd overtollige materiaal weggeslepen en werden andere zaken passend gemaakt. Inmiddels is het grootste gedeelte van de body al geschuurd en geplamuurd en is het team zelfs al begonnen met de neus te repareren, passend te maken en strak te schuren.
Ondertussen wordt er ook aan het chassis gewerkt. Na wat reparaties en het aanbrengen van verstevigingen, kan het chassis straks afgelast, geschuurd en gespoten worden. Vervolgens is het spuiten van de body aan de beurt en kan ook deze definitief passend worden gemaakt. Als dat eenmaal achter de rug is, kunnen bedrading, brandblussystemen en alle overige 'losse' onderdelen worden ingebouwd. Al deze onderdelen worden momenteel uit elkaar gehaald, gecontroleerd en indien nodig gerepareerd en passend gemaakt. De definitieve opbouw moet daardoor straks gladjes kunnen verlopen.
Behoudens controle en het gebruikelijke onderhoud, vergen de motor en aandrijflijn die de Superbird naar zulke snelle tijden voerde, minder aandacht, aangezien die twee componenten zonder grote aanpassingen worden overgebouwd naar de Daytona. Uiteraard wordt de Voodoo Hemi Racing Dodge Daytona van een passend nieuw kleurenschema voorzien. Wat dat gaat worden, blijft voorlopig nog in nevelen gehuld, maar fraai, spectaculair en speciaal wordt het zeker.
Perfectie is te koop
Door de aanschaf van de Dodge Daytona is de vertrouwde '70 Roadrunner Superbird te koop. Hoewel zich al de nodige belangstellenden voor de in perfecte staat verkerende Superbird hebben gemeld, is het nog niet tot een definitieve deal gekomen. Voor wie wil starten in de Super Pro ET of Pro Modified klasse, is de met het beste van het beste opgebouwde Superbird de ideale auto. Daarbij beschikt de nieuwe eigenaar ook nog eens over een unieke eyecatcher. Voor alle informatie en details over de auto, kijk even op www.voodoohemiracing.nl
Scoren in het MSA kampioenschap
Zoals de plannen nu liggen, zal Voodoo Hemi Racing zich in 2017 concentreren op het MSA British Pro Modified Championship. Ondanks dat Harteveld in 2016 slechts aan een paar wedstrijden deelnam, eindigde de Voodoo Hemi-piloot in deze hoog aangeschreven competitie op een dertiende plaats. In 2017 wil Voodoo Hemi Racing met de nieuwe Dodge Daytona aan alle (zes) races van het kampioenschap meedoen en dan ligt een veel hogere klassering binnen handbereik. Omdat twee wedstrijden (Main Event en European Finals) tevens meetellen voor het FIA Europees Kampioenschap, kan Harteveld zich meteen ook meten met de Europese concurrentie. De eerste wedstrijd van het volledig op Santa Pod Raceway te verrijden MSA kampioenschap staat op de kalender voor het paasweekend van 14 tot en met 16 april 2017.