Racing Shows: 10 e Professional Motor Sports Expo Keulen. Awards voor Toyota en Ford
Dit jaar vond voor de 10e maal alweer de 10e PMW in Keulen plaats. De beurs voor de gespecialiseerde vak bezoeker. Maar ook één waar diverse Awards voor het afgelopen seizoen werden toegekend. In het nu al door de carnaval geteisterde Keulen(11-11) nam autosport.nl een kijkje en bezocht ook enkele interessante workshops.
Tekst en Foto's Willem J. Staat

Toyota met pitequipment van Breda Racing won de titel race-auto van het jaar.
10e Professional Motor Sports Expo Keulen. Awards voor Toyota, Ford en DTM
Tijdens de 10e PMW-editie in Keulen werd de WEC Toyota TS050 tot raceauto van het jaar verkozen. Ford Performance werd tot team van het jaar uitgeroepen. Het circuit de La Sarthe ofwel Le Mans kreeg het predicaat circuit van het jaar terwijl DTM tot het kampioenschap van het jaar werd uitgeroepen. George Howard Chapell kaapte voor Ford de titel race-engineer van het jaar ook nog eens weg.

Met de nieuwe Mitjet klasse wordt er in Duitsland nu behoorlijk aan de weg getimmerd.
En in dit digitale tijdperk ligt de focus uiteraard op digitaal. Nieuwe digitale radiosystemen van Autotel Radio werden op de PMW geïntroduceerd. Maar tijdens één van de workshops kwam de Focus eveneens op het facet Digitale Marketing in de autosport te liggen. Interessant om te horen dat de Tyrrell P34 zeswieler uit 1977 een totale omslag in de autosport bracht met de transitie van dataverkeer maar ook de basis van de digitale marketing vormde. Paolo Callea van Callea TechCenter UK bracht een boeiende voordracht. In de autosport moet er eigenlijk nog een flinke inhaalslag gemaakt worden. MotoGP en Valentino Rossi zijn met 14 en 11 miljoen volgers de grootste doelgroep. Kort daarachter volgt het F1 Team van Mercedes. Red Bull heeft slechts 6 miljoen volgers volgens Callea.
ZF Transmissies voor de WRC kampioenen.
Deze brands staan dan ook bovenaan in de Marketing Top 100 van de motorische sporten. Als je als rijder of team 550.000 volgers hebt lijkt dat veel, maar moet je volgens Callea nog een flinke inhaalslag doen. "Breng in je marketing altijd emotie en een boodschap" Interessant was de vergelijking met een nietszeggende foto van het Land Motorsport team en een prachtige foto waarin zij hun kampioenschap aanduidden. De eerste foto trok meer hits en likes dan de tweede simpelweg omdat het team aankondigde wat zij volgend seizoen gaan doen. Volgens Callea zal een bedrijf eerder een motorische sport sponsoren dan bijv. golf. De herkenbaarheid van de rijders is voor het grote publiek groter. Hoe gek het ook moge klinken, ook een crash kan daartoe bijdragen. Het grote publiek ziet de huidige coureurs toch nog steeds als gladiatoren omdat het een risicosport blijft zo legde Callea uit. Ook legde hij de nadruk op de YouTube filmpjes die een steeds belangrijkere rol gaan spelen. Zo is een WTCC filmpje uit 2012 met o.a. Tom Coronel in de hoofdrol werkelijk onovertroffen. De herkenbaarheid van de DTM-coureurs is groter dan die bij de ADAC GT Masters waar volgens Callea nog een flinke inhaalslag gemaakt moet worden.

Zelfs in de Formule 1 helmen zitten nu data-recorders. Magneti Marelli is de eerste die hiermee begonnen is.
VLN Nordschleife recordhouder Nico Verdonck gaf een prachtige prestatie over het feit hoe dat zijn snelle ronde tot stand kwam. Verdonck is al sinds 2012 in de VLN actief en vestigde in de herfst van dit jaar met een tijd van 7.58.558 een nieuw Nordschleife record en verbeterde daarbij het oude record van Jens Klingmann daterend uit 2014. In zijn workshop benadrukte Nico nogmaals het feit dat het belangrijk is om met een GT4 of een gelijkwaardige klasse in de VLN te beginnen. Direct met een GT beginnen is overigens sinds de invoering van de Nordschleife Permit niet meer toegestaan.

Boeiende presentatie van VLN-coureur Nico Verdonck over zijn snelle Nordschleife ronde.
Dr. Mark Catherall van Canopy Solutions gaf een boeiende workshop over zijn betrokkenheid bij het McLaren Team in 2009. Zo levert het missen van 3/10e van een seconde in de Formule 1 vergaderingen van 5 tot 8 uur op, waarom het mis ging. En dit soms drie dagen na de wedstrijd. Een interessante wetenschap.

De Noren hopen dat de Benelux-coureurs ook de weg naar het hoge Noorden zullen vinden in de toekomst.
Noorwegen
Voor het eerst was er ook een Noors circuit op de PMW vertegenwoordigd. Het Noorse Valerbanen is een schitterend nieuw circuit en Aleksander T. Schjerpen hoopt dat er in de toekomst uit de Lage Landen eens een gebruik van zijn faciliteit komen maken. Overigens staat de Noorse circuitsport nog niet in verhouding tot die van de Lage Landen.Op de PMW in Keulen waren dit jaar maar liefst 200 exposanten vertegenwoordigd.

Koni was in het autosportsegment eveneens sterk vertegenwoordigd.
Tekst en Foto's Willem J. Staat
Toyota met pitequipment van Breda Racing won de titel race-auto van het jaar.
10e Professional Motor Sports Expo Keulen. Awards voor Toyota, Ford en DTM
Tijdens de 10e PMW-editie in Keulen werd de WEC Toyota TS050 tot raceauto van het jaar verkozen. Ford Performance werd tot team van het jaar uitgeroepen. Het circuit de La Sarthe ofwel Le Mans kreeg het predicaat circuit van het jaar terwijl DTM tot het kampioenschap van het jaar werd uitgeroepen. George Howard Chapell kaapte voor Ford de titel race-engineer van het jaar ook nog eens weg.
Met de nieuwe Mitjet klasse wordt er in Duitsland nu behoorlijk aan de weg getimmerd.
En in dit digitale tijdperk ligt de focus uiteraard op digitaal. Nieuwe digitale radiosystemen van Autotel Radio werden op de PMW geïntroduceerd. Maar tijdens één van de workshops kwam de Focus eveneens op het facet Digitale Marketing in de autosport te liggen. Interessant om te horen dat de Tyrrell P34 zeswieler uit 1977 een totale omslag in de autosport bracht met de transitie van dataverkeer maar ook de basis van de digitale marketing vormde. Paolo Callea van Callea TechCenter UK bracht een boeiende voordracht. In de autosport moet er eigenlijk nog een flinke inhaalslag gemaakt worden. MotoGP en Valentino Rossi zijn met 14 en 11 miljoen volgers de grootste doelgroep. Kort daarachter volgt het F1 Team van Mercedes. Red Bull heeft slechts 6 miljoen volgers volgens Callea.
Deze brands staan dan ook bovenaan in de Marketing Top 100 van de motorische sporten. Als je als rijder of team 550.000 volgers hebt lijkt dat veel, maar moet je volgens Callea nog een flinke inhaalslag doen. "Breng in je marketing altijd emotie en een boodschap" Interessant was de vergelijking met een nietszeggende foto van het Land Motorsport team en een prachtige foto waarin zij hun kampioenschap aanduidden. De eerste foto trok meer hits en likes dan de tweede simpelweg omdat het team aankondigde wat zij volgend seizoen gaan doen. Volgens Callea zal een bedrijf eerder een motorische sport sponsoren dan bijv. golf. De herkenbaarheid van de rijders is voor het grote publiek groter. Hoe gek het ook moge klinken, ook een crash kan daartoe bijdragen. Het grote publiek ziet de huidige coureurs toch nog steeds als gladiatoren omdat het een risicosport blijft zo legde Callea uit. Ook legde hij de nadruk op de YouTube filmpjes die een steeds belangrijkere rol gaan spelen. Zo is een WTCC filmpje uit 2012 met o.a. Tom Coronel in de hoofdrol werkelijk onovertroffen. De herkenbaarheid van de DTM-coureurs is groter dan die bij de ADAC GT Masters waar volgens Callea nog een flinke inhaalslag gemaakt moet worden.
Zelfs in de Formule 1 helmen zitten nu data-recorders. Magneti Marelli is de eerste die hiermee begonnen is.
VLN Nordschleife recordhouder Nico Verdonck gaf een prachtige prestatie over het feit hoe dat zijn snelle ronde tot stand kwam. Verdonck is al sinds 2012 in de VLN actief en vestigde in de herfst van dit jaar met een tijd van 7.58.558 een nieuw Nordschleife record en verbeterde daarbij het oude record van Jens Klingmann daterend uit 2014. In zijn workshop benadrukte Nico nogmaals het feit dat het belangrijk is om met een GT4 of een gelijkwaardige klasse in de VLN te beginnen. Direct met een GT beginnen is overigens sinds de invoering van de Nordschleife Permit niet meer toegestaan.
Boeiende presentatie van VLN-coureur Nico Verdonck over zijn snelle Nordschleife ronde.
Dr. Mark Catherall van Canopy Solutions gaf een boeiende workshop over zijn betrokkenheid bij het McLaren Team in 2009. Zo levert het missen van 3/10e van een seconde in de Formule 1 vergaderingen van 5 tot 8 uur op, waarom het mis ging. En dit soms drie dagen na de wedstrijd. Een interessante wetenschap.
De Noren hopen dat de Benelux-coureurs ook de weg naar het hoge Noorden zullen vinden in de toekomst.
Noorwegen
Voor het eerst was er ook een Noors circuit op de PMW vertegenwoordigd. Het Noorse Valerbanen is een schitterend nieuw circuit en Aleksander T. Schjerpen hoopt dat er in de toekomst uit de Lage Landen eens een gebruik van zijn faciliteit komen maken. Overigens staat de Noorse circuitsport nog niet in verhouding tot die van de Lage Landen.Op de PMW in Keulen waren dit jaar maar liefst 200 exposanten vertegenwoordigd.
Koni was in het autosportsegment eveneens sterk vertegenwoordigd.