VLN: VLN schrijft voor 2017 TCR klasse uit
De VLN heeft voor het seizoen 2017 definitief een TCR klasse binnen haar kampioenschap uitgeschreven. De VLN-organisatie maakte dit vanavond bekend. Voor 2017 komt er dus ook een klasse-indeling voor TCR voertuigen.
Tekst en Foto's Willem J. Staat
De VLN verwacht in de toekomst een levendige handel in TCR auto's en die zijn in een tweede leven uitermate geschikt voor dit kampioenschap zo is de verwachting.
VLN schrijft voor 2017 TCR klasse uit
De VLN kent natuurlijk een diversiteit aan klasses. Voor het seizoen 2017 komt daar een VLN klasse bij. Karl Mauer van de VLN-organisatie: "Het TCR formaat heeft een grote toekomst. Vanuit de basis is er natuurlijk een parallel met de GT3 en GT4 klasses die zowel nationaal als internationaal onveranderd ingezet kunnen worden. Hiermee kunnen TCR auto's vanuit de gehele wereld in het langeafstandskampioenschap aan de start komen.
In het support pakket van de ADAC GT Masters was afgelopen jaar de TCR voor het eerst actief. Wedstrijden waarbij soms 27 auto's op de startgrid stonden. Van origine is een TCR-auto voor Sprintwedstrijden ontwikkeld. Voor de VLN betekent dit dat er wel enkele aanpassingen voor het langeafstandskampioenschap op de Nordschleife noodzakelijk zijn.
Bij Audi behaalde men al veel response op hun eerste deelname aan de slotwedstrijd van het kampioenschap met het team van Phoenix Racing.
In samenwerking met Engstler Motorsport GmbH(voor Duitsland in het bezit van de TCR rechten) zal het reglement nog enigszins bijgesteld worden. En daarbij is het belangrijkste kernpunt om de kosten onder controle te houden. Karl Mauer: "Ons doel is om "control tyres" verplicht voor te schrijven."
In 2016 vonden er TCR kampioenschappen in de Benelux, Duitsland, Italië, Spanje, Portugal, Rusland en Thailand plaats. Daarnaast waren er in Europa en Azië ook nog regionale klassementen en een Internationaal kampioenschap. Karl Mauer: " Hoofdzaak is dat je die toerwagens nu wereldwijd kunt inzetten en daarom springen nu veel fabrikanten op deze kar. Voor nieuwe auto's beschikken de Customer Teams op dit moment over voldoende keuze. Anderzijds betekent dit dat er ook veel tweedehandsauto's op de markt gaan komen en daarvoor vormt de VLN een ideaal platform"
Recentelijk waren behalve Phoenix Racing, Kissling Motorsport, Lubner Motorsport(Honda Civic R TCR) en Mathilda Racing(Seat Leon TCR) al in de VLN actief. Op papier zijn deze auto's in feite minder dan die in de SP3 T klasse ingeschreven staan. Toch slaagde het team van Mathilda Racing tweemaal een klasse-overwinning te behalen. Ook Kissling reed met de nieuwe Opel Astra eenmaal vooraan.
Op papier was de TCR Seat in de SP3T klasse geen winnaar, maar behaalde toch enkele klasse-overwinningen.
Tekst en Foto's Willem J. Staat
De VLN verwacht in de toekomst een levendige handel in TCR auto's en die zijn in een tweede leven uitermate geschikt voor dit kampioenschap zo is de verwachting.
VLN schrijft voor 2017 TCR klasse uit
De VLN kent natuurlijk een diversiteit aan klasses. Voor het seizoen 2017 komt daar een VLN klasse bij. Karl Mauer van de VLN-organisatie: "Het TCR formaat heeft een grote toekomst. Vanuit de basis is er natuurlijk een parallel met de GT3 en GT4 klasses die zowel nationaal als internationaal onveranderd ingezet kunnen worden. Hiermee kunnen TCR auto's vanuit de gehele wereld in het langeafstandskampioenschap aan de start komen.
In het support pakket van de ADAC GT Masters was afgelopen jaar de TCR voor het eerst actief. Wedstrijden waarbij soms 27 auto's op de startgrid stonden. Van origine is een TCR-auto voor Sprintwedstrijden ontwikkeld. Voor de VLN betekent dit dat er wel enkele aanpassingen voor het langeafstandskampioenschap op de Nordschleife noodzakelijk zijn.
Bij Audi behaalde men al veel response op hun eerste deelname aan de slotwedstrijd van het kampioenschap met het team van Phoenix Racing.
In samenwerking met Engstler Motorsport GmbH(voor Duitsland in het bezit van de TCR rechten) zal het reglement nog enigszins bijgesteld worden. En daarbij is het belangrijkste kernpunt om de kosten onder controle te houden. Karl Mauer: "Ons doel is om "control tyres" verplicht voor te schrijven."
In 2016 vonden er TCR kampioenschappen in de Benelux, Duitsland, Italië, Spanje, Portugal, Rusland en Thailand plaats. Daarnaast waren er in Europa en Azië ook nog regionale klassementen en een Internationaal kampioenschap. Karl Mauer: " Hoofdzaak is dat je die toerwagens nu wereldwijd kunt inzetten en daarom springen nu veel fabrikanten op deze kar. Voor nieuwe auto's beschikken de Customer Teams op dit moment over voldoende keuze. Anderzijds betekent dit dat er ook veel tweedehandsauto's op de markt gaan komen en daarvoor vormt de VLN een ideaal platform"
Recentelijk waren behalve Phoenix Racing, Kissling Motorsport, Lubner Motorsport(Honda Civic R TCR) en Mathilda Racing(Seat Leon TCR) al in de VLN actief. Op papier zijn deze auto's in feite minder dan die in de SP3 T klasse ingeschreven staan. Toch slaagde het team van Mathilda Racing tweemaal een klasse-overwinning te behalen. Ook Kissling reed met de nieuwe Opel Astra eenmaal vooraan.
Op papier was de TCR Seat in de SP3T klasse geen winnaar, maar behaalde toch enkele klasse-overwinningen.