Formule 1: Hamilton wint voor Rosberg, straffen voor Verstappen en Vettel

Lewis Hamilton heeft na een eenvoudige race de Grand Prix van Mexico gewonnen. Het vuurwerk speelde zich echter daarachter af. Verstappen lag het grootste deel van de race derde, waagde zelfs nog een aanval bij Rosberg, maar werd in de laatste ronden opgejaagd door Vettel. Die leek een aanval te gaan inzetten, maar kwam niet dichtbij genoeg omdat Verstappen zich verremde, de bocht niet haalde en door het gras moest. Vettel was ziedend en vond dat Verstappen hem die plaats "terug" moest geven. Daar was Verstappen het uiteraard niet mee eens, en dat maakte Vettel nog ziedender. Als een heel slecht verliezer kon hij niet laten Verstappen uit te schelden en toen racedirector Charlie Whiting de Ferrari-rijder niet direct op zijn wenken bediende, kreeg die ook de wind van voren. Het zegt misschien wel meer over Vettels situatie bij Ferrari dan over Verstappen. Uiteindelijk reageerde de wedstrijdleiding echter wel: Verstappen kreeg na de finish vijf seconden straf, waardoor Vettel toch naar het podium mocht. Jammer dat het zo moet, het gedrag van Vettel is absoluut (viervoudig) wereldkampioen-onwaardig. Na de podiumceremonie kreeg Vettel echter alsnog een tijdstraf van tien seconden vanwege gevaarlijk rijgedrag en daardoor mag Daniel Ricciardo alsnog een podiumplek aan zijn palmares toevoegen.
Tekst: Daan Jeuken. Foto: Mercedes
Rosberg kan al kampioen worden
Voor Nico Rosberg kan vandaag een heel speciale dag worden. Als hij wint en Hamilton wordt tiende of lager, dan is de Duitser niet meer te achterhalen.
Lang recht stuk
De Red Bulls starten achter de Mercedessen op de supersofts, terwijl de wereldtitelstrijders op softs staan. Voor de start moeten Verstappen en Ricciardo dus het voordeel hebben, al is het rechte stuk in Mexico zo lang dat de Mercedessen na slechte eerste meters zomaar weer terug zouden kunnen komen.
De beste start lijkt van Nico Rosberg te zijn, maar na de eerste meters pakt Hamilton de grip terug. Hij lijkt ruimschoots als leider de eerste bocht in te duiken, maar Hamilton remt te laat en haalt de bocht niet. Hij gaat rechtdoor door het gras, maar daarachter is het ook niet rustig. Verstappen opent de aanval bij Rosberg, duikt in het gat aan de binnenkant en de twee gaan samen de chicane in. Verstappen maakt zich breed, geeft de Mercedes een beukje, waarop Rosberg bocht 2 afsnijdt. Hierdoor behoudt hij wel de tweede plek. Is dat legitiem? De wedstrijdleiding vindt van wel – zowel Verstappens beukje als Rosbergs afsnijden wordt geaccepteerd.
Safetycar
In het achterveld is het druk; Pascal Wehrlein crasht tegen Ericsson aan na een tik van Gutierrez. De gestrande Manor levert een safetycar op; wie neemt deze kans om de strategie om te gooien? Beide Mercedessen en Verstappen blijven buiten, Ricciardo, die de vierde plek verloor aan Hülkenberg, komt binnen.
De herstart levert geen problemen op; Verstappen komt niet dicht genoeg bij Rosberg, maar kan wel Hülkenberg achter zich houden. Räikkönen rijdt daarachter vijfde, Massa en Vettel volgen, voor Bottas en thuisheld Perez.
Verstappen kan sneller
Verstappen is met zijn superzachte banden eigenlijk sneller dan Rosberg op de zachte. De Nederlander blijft binnen de seconde van de Mercedes, maar komt maar niet tot een inhaalpoging. Dat duurt tot ronde 10, dan is het beste van de supersofts en valt Verstappen terug. Het is tijd voor nieuwe banden en na 12 ronden komt de Nederlander inderdaad binnen. De stop is prima, Verstappen gaat naar mediums en komt als elfde op de baan, achter Ricciardo. De vroege stop van de Australiër heeft hem dus die plek opgeleverd.
Hülkenberg stopt iets na Verstappen binnen en blijft erachter. Massa stopt na 15 ronden en neemt Vettel eindelijk zijn frustratie af – de Ferrari-rijder zat vast achter de Williams.
Komt Ricciardo voor Rosberg?
Ricciardo heeft met zijn vroege stop niet alleen de positie van Verstappen gewonnen; ook Rosberg kan voorlopig geen veilige stop maken. Hamilton komt na 17 ronden als eerste. Zijn stop is goed en hij komt als vierde terug de baan op. Rosberg is de laatste ronde net sneller geweest dan Ricciardo, dus hij zal waarschijnlijk nog wel even doorrijden. Vervelend voor Ricciardo is dat hij achter de strijdende nummers vijf en zes Bottas en Perez terechtkomt. Bottas stopt direct, maar Ricciardo zal Perez snel voorbij moeten om Rosberg aan te vallen. Verstappen is inmiddels ook al aan de staart van Ricciardo beland, maar die komt in die ronde niet langs Perez.
Rosberg komt na die ronde binnen, zijn stop is perfect en Rosberg komt voor beide Red Bulls de baan op. Het was dus net niet genoeg voor Ricciardo. Nu is de vraag wat de Red Bulls gaan doen, want Verstappen is een stuk sneller. Strijden heeft geen zin, dus sommeert Red Bull Ricciardo plaats te maken. Die gehoorzaamt verstandig. Daarna is Verstappen ook iets sneller dan Rosberg, maar hij snoept zo langzaam van die achterstand van drie seconden af, dat dat wel even gaat duren.
Vettel in aanvalmodus
Sebastian Vettel rijdt erg lang door op zijn zachte band. Hij leidt de race al een tijdje, als hij na dertig ronden zijn stop lijkt te gaan maken. Het Ferrari-team staat klaar, maar Vettel rijdt door. Na 32 ronden komt hij toch binnen. Vettel komt achter Räikkönen als zesde de baan op. Maar op veel verser rubber kan hij in de tweede helft van de race ongetwijfeld nog wat uitrichten.
Iedereen zit vast
Inhalen in Mexico valt niet mee, zeker niet omdat het circuit zo hoog ligt dat het effect van DRS niet zo groot is. De grootste pechvogel is Sergio Perez, die zit al praktisch de hele race achter Felipe Massa, maar komt er maar niet langs. Perez had liever zijn pitstop eerder gemaakt dan de Williams; daar baalt hij vlak na de stop van, maar daar maalt hij een half uur later nog steeds over, over de boardradio.
Wie stopt twee maal?
De eenstopper is hier de snelste strategie, maar er zijn wat mensen die toch twee keer moeten stoppen. Räikkönen is er zo een: die stopt en valt terug achter Vettel en Hülkenberg. Ook Daniel Ricciardo moet nog een keer en hij komt tussen Hülkenberg en Räikkönen terug. Hülkenberg heeft oude banden, die is Ricciardo zo voorbij.
Verstappen krijgt één kans
Max Verstappen heeft het gat naar Nico Rosberg gedicht, maar nu moet hij nog een moment vinden om aan te vallen. Op het rechte stuk lukt het niet met de Renault tegen de Mercedes. Als Rosberg zich dan echter toch verremt in die bocht, gaat Verstappen over tot actie. In bocht 4 duikt hij heel verrassend in de binnenbocht. De poging is gewaagd, maar helaas haalt Verstappen de bocht niet en behoudt Rosberg p2. De flatspot die Verstappen bij de actie oploopt haalt ook meteen de angel uit die strijd; Verstappen is nu iets langzamer dan de Mercedes.
Verstappen nog onder druk
In plaats van aanvallen moet Verstappen in de slotfase zelfs nog aan verdedigen gaan denken. Vettel heeft door zijn extreem late stop een veel beter tempo en hij rijdt het gat naar de nummer drie met grote stappen dicht. Met nog zes ronden te gaan is Vettel Verstappen tot op een seconde genaderd. Tot Verstappens problemen komt ook Daniel Ricciardo nog met nóg rassere schreden opzetten. Als Verstappen de Ferrari achter zich kan houden, kan zijn teamgenoot daarvan profiteren.
Vettel waardeloos verliezer
Met nog vier ronden te gaan komt Vettel met DRS richting staart van Verstappen. De Nederlander lijkt de plaats net te houden, maar verremt zich en haalt de bocht niet. Net als Hamilton bij de start behoudt Verstappen zo wel zijn plek, maar Sebastian Vettel is ziedend: "Hij moet hem teruggeven!" schreeuwt hij. Als Verstappen dat niet direct doen, laat Vettel zich kennen. "Hij is een klootzak", vloekt hij over de boardradio. Dat klinkt als een heel slecht verliezer.
Ricciardo zet aanval in
Terwijl Vettel nog zit te tieren over de boardradio, zet Daniel Ricciardo de aanval in bij de Ferrari. Vettel laat zich bijna foppen, maar weert zich nog. De twee raken elkaar, maar Vettel houdt zijn Ferrari breed en houdt de Australiër achter zich. Ook deze move is echter dubieus, want Vettel wisselt in de remzone nog een keer van lijn; precies waarvoor hij zo vocaal is als Verstappen dat doet.
Hamilton fluitend naar de zege
Lewis Hamilton is de hele race niet in de problemen geweest en gaat zo fluitend naar de overwinning. Het is het maximale dat hij kan doen, maar met Rosberg op de tweede plek doet die precies wat hij moet doen om wereldkampioen te worden. Het verschil is met nog twee races te gaan 19 punten.
Verstappen teruggefloten
Vettel komt na het gevecht met beide Red Bulls niet meer dicht genoeg bij Verstappen, die dus als derde over de finish komt. Daar zit Vettel nog steeds te vloeken en in de uitloopronde maakt hij Verstappen nog met onmiskenbare gebaren duidelijk dat hij het hier niet mee eens is. Verstappen is zich achter het podium al aan het omkleden als de wedstrijdleiding toch ingrijpt. De Nederlander krijgt vijf seconden straf en valt dus terug van p3 naar p5. Het goede hiervan is dat de wedstrijdleiding deze knoop wel doorhakt voor de podiumceremonie.
Op de zesde plaats eindigt Kimi Räikkönen. Die zat het hele tweede deel van de race achter Nico Hülkenberg, maar weet een paar ronden voor het eind toch de Force India voorbij te gaan. Hülkenberg spint daarbij en wordt nog voorbij gereden door Bottas, maar hij weet de Williams terug te pakken. Massa eindigt negende, voor Perez die er dus de hele race niet voorbij is gekomen en een halve seconde achter de Williams over de meet komt.
Mercedessen oppervlakkig
Zoals wel vaker, blijven Hamilton en Rosberg op het podium behoorlijk oppervlakkig. "Ik ben blij met mijn eerste zege hier, maar Nico deed wat hij moest doen op de tweede plek. Dus ik schiet er niet zo veel mee op."
Rosberg kon er logischerwijs mee leven. "Lewis was sneller. Ik kwam bij de start onder druk en werd ook nog aangevallen door Max. Dan ben ik blij met de tweede plek."
Vettel houdt zich koest
Vettel werd in de auto nog tot rust gemaand, door een Italiaan nota bene, en is op het podium uitzinnig. "De adrenaline pompte door mijn lijf. Ik zette Max onder druk, maar hij bewoog niet en ging van de baan. Dat was een voordeel en hij moest die plaats teruggeven. Toen hij dat niet deed, was ik daar boos over. Ik was erg teleurgesteld toen ik over de finish kwam. Maar toen draaide ineens alles om." Na de wedstrijd blijkt ook de FIA zich ernstig zorgen te maken over Vettels taalgebruik, vooral richting teamleider Charlie Whiting. Vettel gaat na de finish dus maar snel bij de man langs voor een mea culpa.
Verstappen heeft een duidelijk punt ...
Max Verstappen snapte niets van de tijdstraf. Ik deed precies hetzelfde als Lewis in bocht 1, hij ging rechtdoor en had daar veel voordeel bij. Vervolgens sneed Rosberg in die eerste ronde de bocht ook af om mij achter zich te houden en dat mocht ook. Ik had bij mijn moment niet eens een voordeel, want ik lag na de bocht net zo ver voor als voor de bocht. Het is belachelijk dat ik dan wel een straf krijg. Als je het in de eerste ronde doorlaat, kun je mij niet voor hetzelfde wel bestraffen."
... en is uitgesproken over Vettel
Op de vraag wat hij van Vettels commentaar vond, was Verstappen nóg uitgesprokener. "Als je het moment met Ricciardo terugziet; dat is helemaal belachelijk. Hij loopt altijd te klagen over mijn verdedigen, maar nu doet hij hetzelfde, maar dan slecht. Hij beweegt pas in de remzone als de auto al naast hem zit en rijdt dan gewoon tegen hem aan. En als je hem dan over de boardradio hoort, dat kan helemaal niet door de beugel. Hij moet maar eens terug naar school. Hij is zo gefrustreerd, hij loopt het hele weekend op de paddock alleen maar te zeuren en te vloeken. Hij is een gefrustreerd jongetje."
Na afloop kreeg Verstappen zijn gelijk. De wedstrijdleiding gaf Vettel een tijdstraf vanwege gevaarlijk rijgedrag en daardoor mag Vettel zijn trofee alsnog aan Ricciardo geven. Verstappen is nu als vierde geklasseerd, Vettel vijfde.
Uitslag Grand Prix Mexico
1. Lewis Hamilton, 71 ronden
2. Nico Rosberg, op 8.354
3. Sebastian Vettel, op 17.313
4. Daniel Ricciardo, op 20.858
5. Max Verstappen, op 21.323
6. Kimi Räikkönen, op 49.376
7. Nico Hülkenberg, op 58.891
8. Valtteri Bottas, op 1:05.612
9. Felipe Massa, op 1:16.206
10. Sergio Perez, op 1:16.798
11. Marcus Ericsson, op 1 ronde
12. Jenson Button, op 1 ronde
13. Fernando Alonso, op 1 ronde
14. Jolyon Palmer, op 1 ronde
15. Felipe Nasr, op 1 ronde
16. Carlos Sainz, op 1 ronde
17. Kevin Magnussen, op 1 ronde
18. Daniil Kvyat, op 1 ronde
19. Esteban Gutierrez, op 1 ronde
20. Romain Grosjean, op 1 ronde
21. Esteban Ocon, op 2 ronden
Pascal Wehrlein