Formule 4: Mawson bezorgt Van Amersfoort Racing Duitse F4 titel. Mick Schumacher berooft VAR van teamtitel
Met tien zeges voor het team van Frits van Amersfoort is de Australiër Joey Mawson de nieuwe Duitse Formule 4 kampioen. Al in de eerste wedstrijd stelde Mawson de titel voor het team van Frits van Amersfoort veilig. Zijn grootste concurrent Mick Schumacher reed in de eerste wedstrijd van een 23e startplek naar een zesde positie.
Tekst en Foto's Willem J. Staat

Joey Mawson controleert even of hij echt wel de Duitse Formule 4 kampioen van 2016 is. Want waar is die 1 eigenlijk?
Mawson bezorgt Van Amersfoort Racing F4 titel
Al in de eerste wedstrijd stelde Joey Mawson voor het team van Frits van Amersfoort de Duitse Formule 4 titel veilig. Vanaf een tweede startplek ging Mawson al vroeg aan Mike David Ortmann voorbij. Daarna stond hij de leiding niet meer af. Alleen met een derde plek had zijn naaste concurrent Mick Schumacher de strijd tot zondag open kunnen houden.
Brandblusserschandaal in Formule 4
Na de kwalificatie vrijdag werden maar liefst van acht auto's de tijden geschrapt, waaronder die van Mick Schumacher en zijn Premapower teamgenoot Juan Manuel Correa. Vrijwel alle betrokken auto's bleken niet over een conforme brandblusser te beschikken en ook de crashdata box bleek in één auto niet te zijn aangesloten. Betrokken rijders moesten 's morgens in de kwalificatierace. Schumacher wist zich imponerend van een 23e naar een zesde plek op te werken. Wel was Schumacher één van de eersten die Mawson na de wedstrijd feliciteerde. "Ons duel gaat zeker voortduren" aldus Schumacher

Mick Schumacher moest dit weekend echt wel laten zien uit welk hout hij gesneden is en reed enkele fraaie inhaalwedstrijden.
Over het gehele seizoen genomen was Mawson met grote afstand gewoon de beste coureur. Zeker zijn consistency was indrukwekkend te noemen.Mawson: "Een fantastisch gevoel. Het is nog niet helemaal tot mij doorgedrongen maar dit gaat zeker de komende dagen passeren. De druk is nu van mij afgevallen en ook in de volgende wedstrijd wil ik vooraan eindigen" En dit vervolgens ook deed.
In de eerste wedstrijd eindigde Job van Uitert als zevende. VAR-coureur Lucas Hoogenboom had zich voor de eerste wedstrijd als vierde geklasseerd en beschikte over een goede uitgangspositie. Maar een andere deelnemer torpedeerde zijn kansen door te vroeg op de rem te staan, waardoor Hoogenboom voor een nieuwe voorvleugel naar binnen moest. De tweede wedstrijd leverde zelfs een dubbel podium voor Van Amersfoort Racing op. De Canadees Kami Laliberté eindigde als derde. De Oostenrijker Thomas Preining pakte voor het team van Lechner Racing de derde plek.

Bij de start van de tweede wedstrijd afgelopen zaterdag ligt Mawson al een straatlengte voor op de concurrentie.
De tweede Formule 4 wedstrijd afgelopen zaterdag leverde eveneens een overwinning voor de Australiër Joey Mawson op. Vanwege snel veranderende weersomstandigheden moest de wedstrijd voor geruime tijd met een Code Rood onderbroken worden. Na ruim 15 minuten volgde een herstart, maar ook hier was het wedstrijdelement van korte duur. Juan Manuel Correa, Andreas Estner, Fabio Scherer maakten en contact zorgden voor een tweede safetycar situatie.

Teamtitel voor Premapower TEAM
De wedstrijd werd onder safetycar beëindigd. Mawson won de wedstrijd gevolgd door Thomas Preining en Mawson's teamgenoot Kimi Laliberté. Laliberté: "Hoewel het begon te regenen kon ik er goed mee omgaan. Rondom mij heen gingen er een paar in de rondte. En die rode vlag kwam eigenlijk ook wel ongelegen." In de zeven ronden tellende wedstrijd werd er eigenlijk maar drie ronden echt geracet.......
Teamtitel voor Premapower Team
Bij VAR had men ook alle hoop op de prestigieuze ADAC Team titel gezet, maar die ging in de allerlaatste wedstrijd naar hun grootste rivaal in het Duitse Formule 4 kampioenschap, het Italiaanse Premapower Team. Kampioen Joey Mawson werd al direct in de beginfase door contact met rookie Lirim Zendelli uitgeschakeld. Het lot van de ADAC Teamtitel lag daarna in handen van de Canadees Kami Laliberté. Achter Laliberté streden Kim Luis Schramm en Mick Schumacher om de tweede plek. Maar kort voor het einde wist Schumacher zowel Schramm als Laliberté te verschalken. Een amusant contact tussen de teamgenoten Robin Brezina en de Zweed Oliver Söderström zorgde voor een tweede safetycarinterventie waarvan Mick Schumacher uiteindelijk wist te profiteren.

Mick Schumacher won de laatste wedstrijd.
In de laatste meters sloeg de Premapower rijder zijn slag en ging aan een teleurgestelde Laliberté voorbij. Daarmee verloor het team van VAR de teamtitel met slechts 4.5 punten verschil. Voor Mick Schumacher betekende het zijn vijfde overwinning dit seizoen. De derde plek van diens teamgenoot Juri Vips leverde voor het Premapowerteam het fel begeerde teamkampioenschap op. Kami Laliberté: "Ik wilde per sé winnen want dan hadden wij ook nog de teamtitel op onze naam geschreven. De safetycar heeft mij uit mijn ritme gebracht. Mick had goed gereden en hard gevochten."Mick Schumacher: "Ook de vicekampioen is een kampioen en daar ben ik erg blij mee."

Leonard Hoogenboom wist zijn goede uitgangspositie in R1 niet te verzilveren.
De Nederlanders
VAR-coureur Leonard Hoogenboom vertrok in de eerste wedstrijd als vierde maar werd al snel het slachtoffer van twee andere deelnemers die te vroeg in de remmen gingen en beschadigde daarbij zijn voorvleugel. Een ongeplande pitstop voor een nieuwe neus was het resultaat. Leonard werd als 27e geklasseerd.

Job van Uitert maakte afgelopen seizoen in het Italiaanse kampioenschap progressie en sloot zijn Duitse campagne met een zesde plek af.
In de beide volgende races werd het een 15e en een 17e plek.Met een zesde plek sloot Job Van Uitert het seizoen bij Jenzer Motorsport in de allerlaatste wedstrijd keurig af. Janneau Esmeijer kwam dit weekend andermaal voor het team van US Racing uit. Een 20e/18e en 12e plek waren het resultaat.

Mike David Ortmann was de enige rijder die regelmatig die Mawson en Schumacher een beetje kon bijbenen in 2016.
Balans
Over het gehele seizoen genomen staken zowel Joey Mawson als Mick Schumacher ver boven de rest van de jonge wolven uit. Zij waren het meest constant en het minst bij incidenten betrokken. Op Mike David Ortmann na(die wisselde de laatste wedstrijd ook nog eens naar een ander team) was de rest van het veld gewoon te wisselvallig. Mawson is iets meer completer dan Schumacher.

Joey Mawson verdiend kampioen. ADAC Sportpresident Herrmann Tomczyk heeft zijn bedenkingen??
Iemand die zich in tegenstelling tot Mick Schumacher ogenschijnlijk weinig druk oplegt. In mijn opinie speelde hij het afgelopen jaar vaak met de concurrentie die zeker niet van hetzelfde niveau was. Het duel Mawson Schumacher krijgt in de F3 in 2017 zeker een vervolg.

En weer een titel voor Frits binnen. Een mooie afsluiter voor het seizoen 2016.
Tekst en Foto's Willem J. Staat
Joey Mawson controleert even of hij echt wel de Duitse Formule 4 kampioen van 2016 is. Want waar is die 1 eigenlijk?
Mawson bezorgt Van Amersfoort Racing F4 titel
Al in de eerste wedstrijd stelde Joey Mawson voor het team van Frits van Amersfoort de Duitse Formule 4 titel veilig. Vanaf een tweede startplek ging Mawson al vroeg aan Mike David Ortmann voorbij. Daarna stond hij de leiding niet meer af. Alleen met een derde plek had zijn naaste concurrent Mick Schumacher de strijd tot zondag open kunnen houden.
Brandblusserschandaal in Formule 4
Na de kwalificatie vrijdag werden maar liefst van acht auto's de tijden geschrapt, waaronder die van Mick Schumacher en zijn Premapower teamgenoot Juan Manuel Correa. Vrijwel alle betrokken auto's bleken niet over een conforme brandblusser te beschikken en ook de crashdata box bleek in één auto niet te zijn aangesloten. Betrokken rijders moesten 's morgens in de kwalificatierace. Schumacher wist zich imponerend van een 23e naar een zesde plek op te werken. Wel was Schumacher één van de eersten die Mawson na de wedstrijd feliciteerde. "Ons duel gaat zeker voortduren" aldus Schumacher
Mick Schumacher moest dit weekend echt wel laten zien uit welk hout hij gesneden is en reed enkele fraaie inhaalwedstrijden.
Over het gehele seizoen genomen was Mawson met grote afstand gewoon de beste coureur. Zeker zijn consistency was indrukwekkend te noemen.Mawson: "Een fantastisch gevoel. Het is nog niet helemaal tot mij doorgedrongen maar dit gaat zeker de komende dagen passeren. De druk is nu van mij afgevallen en ook in de volgende wedstrijd wil ik vooraan eindigen" En dit vervolgens ook deed.
In de eerste wedstrijd eindigde Job van Uitert als zevende. VAR-coureur Lucas Hoogenboom had zich voor de eerste wedstrijd als vierde geklasseerd en beschikte over een goede uitgangspositie. Maar een andere deelnemer torpedeerde zijn kansen door te vroeg op de rem te staan, waardoor Hoogenboom voor een nieuwe voorvleugel naar binnen moest. De tweede wedstrijd leverde zelfs een dubbel podium voor Van Amersfoort Racing op. De Canadees Kami Laliberté eindigde als derde. De Oostenrijker Thomas Preining pakte voor het team van Lechner Racing de derde plek.
Bij de start van de tweede wedstrijd afgelopen zaterdag ligt Mawson al een straatlengte voor op de concurrentie.
De tweede Formule 4 wedstrijd afgelopen zaterdag leverde eveneens een overwinning voor de Australiër Joey Mawson op. Vanwege snel veranderende weersomstandigheden moest de wedstrijd voor geruime tijd met een Code Rood onderbroken worden. Na ruim 15 minuten volgde een herstart, maar ook hier was het wedstrijdelement van korte duur. Juan Manuel Correa, Andreas Estner, Fabio Scherer maakten en contact zorgden voor een tweede safetycar situatie.
Teamtitel voor Premapower TEAM
De wedstrijd werd onder safetycar beëindigd. Mawson won de wedstrijd gevolgd door Thomas Preining en Mawson's teamgenoot Kimi Laliberté. Laliberté: "Hoewel het begon te regenen kon ik er goed mee omgaan. Rondom mij heen gingen er een paar in de rondte. En die rode vlag kwam eigenlijk ook wel ongelegen." In de zeven ronden tellende wedstrijd werd er eigenlijk maar drie ronden echt geracet.......
Teamtitel voor Premapower Team
Bij VAR had men ook alle hoop op de prestigieuze ADAC Team titel gezet, maar die ging in de allerlaatste wedstrijd naar hun grootste rivaal in het Duitse Formule 4 kampioenschap, het Italiaanse Premapower Team. Kampioen Joey Mawson werd al direct in de beginfase door contact met rookie Lirim Zendelli uitgeschakeld. Het lot van de ADAC Teamtitel lag daarna in handen van de Canadees Kami Laliberté. Achter Laliberté streden Kim Luis Schramm en Mick Schumacher om de tweede plek. Maar kort voor het einde wist Schumacher zowel Schramm als Laliberté te verschalken. Een amusant contact tussen de teamgenoten Robin Brezina en de Zweed Oliver Söderström zorgde voor een tweede safetycarinterventie waarvan Mick Schumacher uiteindelijk wist te profiteren.
Mick Schumacher won de laatste wedstrijd.
In de laatste meters sloeg de Premapower rijder zijn slag en ging aan een teleurgestelde Laliberté voorbij. Daarmee verloor het team van VAR de teamtitel met slechts 4.5 punten verschil. Voor Mick Schumacher betekende het zijn vijfde overwinning dit seizoen. De derde plek van diens teamgenoot Juri Vips leverde voor het Premapowerteam het fel begeerde teamkampioenschap op. Kami Laliberté: "Ik wilde per sé winnen want dan hadden wij ook nog de teamtitel op onze naam geschreven. De safetycar heeft mij uit mijn ritme gebracht. Mick had goed gereden en hard gevochten."Mick Schumacher: "Ook de vicekampioen is een kampioen en daar ben ik erg blij mee."
Leonard Hoogenboom wist zijn goede uitgangspositie in R1 niet te verzilveren.
De Nederlanders
VAR-coureur Leonard Hoogenboom vertrok in de eerste wedstrijd als vierde maar werd al snel het slachtoffer van twee andere deelnemers die te vroeg in de remmen gingen en beschadigde daarbij zijn voorvleugel. Een ongeplande pitstop voor een nieuwe neus was het resultaat. Leonard werd als 27e geklasseerd.
Job van Uitert maakte afgelopen seizoen in het Italiaanse kampioenschap progressie en sloot zijn Duitse campagne met een zesde plek af.
In de beide volgende races werd het een 15e en een 17e plek.Met een zesde plek sloot Job Van Uitert het seizoen bij Jenzer Motorsport in de allerlaatste wedstrijd keurig af. Janneau Esmeijer kwam dit weekend andermaal voor het team van US Racing uit. Een 20e/18e en 12e plek waren het resultaat.
Mike David Ortmann was de enige rijder die regelmatig die Mawson en Schumacher een beetje kon bijbenen in 2016.
Balans
Over het gehele seizoen genomen staken zowel Joey Mawson als Mick Schumacher ver boven de rest van de jonge wolven uit. Zij waren het meest constant en het minst bij incidenten betrokken. Op Mike David Ortmann na(die wisselde de laatste wedstrijd ook nog eens naar een ander team) was de rest van het veld gewoon te wisselvallig. Mawson is iets meer completer dan Schumacher.
Joey Mawson verdiend kampioen. ADAC Sportpresident Herrmann Tomczyk heeft zijn bedenkingen??
Iemand die zich in tegenstelling tot Mick Schumacher ogenschijnlijk weinig druk oplegt. In mijn opinie speelde hij het afgelopen jaar vaak met de concurrentie die zeker niet van hetzelfde niveau was. Het duel Mawson Schumacher krijgt in de F3 in 2017 zeker een vervolg.
En weer een titel voor Frits binnen. Een mooie afsluiter voor het seizoen 2016.