Dragracing: Voodoo Hemi Racing met zesde kwalificatiepositie opnieuw in Europese top
Marck Harteveld heeft opnieuw zijn snelheid getoond. Met de Voodoo Hemi Racing '70 Roadrunner Superbird zette Harteveld tijdens de kwalificaties voor de European Finals te midden van de voltallige Europese Pro Modified-top op Santa Pod de zesde tijd op de klokken. Door tyre shake kon de Voodoo Hemi-piloot zijn snelheid in de achtste finales niet verzilveren. In de eindstand van het FIA Europees Kampioenschap eindigde Harteveld in zijn debuutseizoen in de Pro Modified klasse, en ondanks het feit dat Voodoo Hemi Racing aan slechts drie van de zes wedstrijden meedeed, op een prachtige zevende plaats. "Na de finaleplaats op Hockenheim hoop je natuurlijk op meer, maar met de zesde kwalificatiepositie, een persoonlijk record van 6,12 seconden en de zevende plaats in de eindstand van het EK, hebben we gewoon een uitstekend eerste seizoen gedraaid", aldus Harteveld.
Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR
De European Finals op Santa Pod Raceway vormt de traditionele afsluiter van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing en de wedstrijd waarin de Europese titels definitief worden verdeeld. Na het succes van de runner-up positie op Hockenheim, was het de derde keer dat Marck Harteveld zich in zijn debuutseizoen kon meten met de Europese Pro Modified-top.
In de wetenschap dat de zaterdagkwalificatie waarschijnlijk zou verregenen, was Voodoo Hemi Racing er veel aan gelegen om op vrijdag in de eerste run meteen een goede tijd op de klokken te zetten. In een uitstekende run noteerde Harteveld 6,181 seconden, slechts 0,06 seconden boven zijn in Hockenheim gereden persoonlijk record. De tweede poging leverde door tyre shake weliswaar geen verbetering op, maar met zijn tijd uit run één kwalificeerde Harteveld zich, te midden van de voltallige FIA EK Pro Modified-top, op een prachtige zesde plaats. "We begonnen de kwalificatie met de set-up van Hockenheim en dat pakte direct goed uit. Om nog iets harder te gaan, hebben we de afstelling van de koppeling nog wat aangepast, maar dat was iets teveel van het goede", keek Harteveld op de kwalificaties terug.
Zoals voorspeld verregende de zaterdagkwalificatie, waarna Harteveld het op zondagochtend in de eerste eliminatieronde moest opnemen tegen de regerend Engels kampioen Kev Slyfield. Meteen na de start kreeg de Voodoo Hemi Superbird opnieuw last van enorme tyre shake, waardoor Harteveld de Engelsman aan de horizon zag verdwijnen. Daarmee kwamen de European Finals voor het team tot een voortijdig einde en kon Voodoo Hemi Racing de in de kwalificatie getoonde snelheid niet omzetten in een mooi resultaat.
"We hadden de koppeling teruggebracht naar de afstelling van de eerste run en de motor iets armer gezet. Het was echter toch teveel. Ik probeerde nog om direct naar de tweede versnelling te schakelen, maar door de tyre shake was de bak in z'n vrij gesprongen en daarmee was het klaar", aldus de enigszins teleurgestelde Harteveld. In de eindstand van het FIA Europees Kampioenschap eindigde Harteveld, ondanks dat hij aan slechts drie van de zes wedstrijden meedeed, samen met de Zweed Åke Persson op een meer dan uitstekende gedeelde zevende plaats. "Na de finaleplaats in Hockenheim hoop je hier natuurlijk op een herhaling. Maar met een zesde kwalificatieplaats, het persoonlijk record van 6,12 seconden en de zevende plaats in de eindstand, kunnen we terugkijken op een heel goed debuutseizoen in de Pro Modified klasse", aldus Harteveld tot besluit.
De European Finals was ook meteen het afscheid van de huidige '70 Roadrunner Superbird. Zoals bekend was de naar Pro Modified omgebouwde Superbird voor deze klasse aan de zware kant en werd er door het team deze zomer veel werk verzet om het gewicht van de auto terug te brengen. Nog meer gewicht kwijtraken is echter niet mogelijk en omdat iedere kilo die de auto lichter is meteen een betere tijd en hogere snelheid oplevert, was het team al enige tijd op zoek naar een alternatief. Rond de wedstrijd op Hockenheim bleek de auto waar Harteveld een paar jaar geleden zijn oog op had laten vallen plotseling te koop te komen. Meteen na de Duitse wedstrijd werd de deal gesloten en dus komt Voodoo Hemi Racing volgend seizoen met een veel lichtere Pro Mod aan de start. Het betreft de Dodge Daytona waarmee Pete Farber in de NHRA Pro Modified competitie heeft gereden en die daarna enige tijd in bezit is geweest van de Zweed Adam Flamholc. De afgelopen twee jaar stond de Daytona in Denemarken. De auto is als echte Pro Mod gebouwd en komt daarmee veel dichter bij het voor de klasse geldende minimumgewicht. Deze winter zal de Daytona door het team van Voodoo Hemi Racing stevig onder handen worden genomen waardoor de auto volgend seizoen als nieuw aan de start staat. Uiteraard zullen motor en aandrijflijn meeverhuizen naar de Daytona. Het betekent uiteraard wel dat afscheid genomen zal worden van de huidige Superbird. De auto heeft zijn klasse dit seizoen meer dan eens bewezen en zal dus ongetwijfeld snel zijn weg vinden naar een nieuwe eigenaar.