Dragracing: David Vegter duikt in de magische 5 seconden

David Vegter maakt sinds vorig weekend deel uit van de selecte 5-secondenclub van de Pro Modified klasse! In de derde kwalificatierun van de Scandinavian Internationals knalde de Vegter Pro Mod Racing '67 Camaro op Tierp Arena naar een tijd van 5,95 seconden en daarmee was de eerste 5-secondenrun van Vegter een feit. In de eerste eliminatieronde herhaalde de Nederlandse Pro Modified-piloot dit kunststukje door in 5,96 seconden naar de finish te snellen. Helaas kwam het sterke optreden van Vegter in de kwartfinales door een gebroken drijfstang tot een voortijdig einde. "Tot dat moment verliep het weekend geweldig. Het waren mooie runs met supergoede tijden en hoge eindsnelheden. Heel jammer dat een materiaaldefect dan een mooie uitslag onmogelijk maakt", blikte Vegter met gemengde gevoelens op de Scandinavian Internationals terug.
Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR
De tweede helft van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing trapte af met de NitrOlympX op de overbekende Hockenheimring, een week later direct gevolgd door ronde vijf, de Scandinavian Internationals op het Zweedse Tierp Arena. Op de Rico Anthes Quartermile pakte Vegter meteen de draad van de sterke eerste seizoenshelft weer op door op de eerste kwalificatiedag direct 6,12 seconden op de klokken te zetten, goed voor een uitstekende derde kwalificatiepositie. Nadat de zaterdagkwalificatie verregende, maakte Vegter in de eerste eliminatieronde korte metten met Hussain Al Shammari, die rijder uit Koeweit die dit jaar aan het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap deelneemt. In de kwartfinale eindigde het NitrOlympX avontuur van Vegter Pro Mod Racing toen er een technisch probleem opdook en Vegter werd geklopt door de Zwitser Bruno Bader. "Er was iets mis met de versnellingsbak waardoor het schakelen niet meer lukte. Gezien de tijd in de eerste eliminatieronde, is het probleem waarschijnlijk daar al ontstaan", aldus Vegter.

Veel tijd om bij deze ongelukkige uitschakeling stil te staan was er niet, want een week later stond op het even ten noorden van Stockholm gelegen Tierp Arena met de Scandinavian Internationals ronde vijf van het FIA EK op het programma. Op deze erkend snelle baan, waar Vegter in juni nog zijn persoonlijke records aanscherpte tot 6,002 seconden en 390,5 km/u, leverde de eerste kwalificatiedag met 6,19 en 6,11 seconden opnieuw mooie tijden op.

Het was de voorbode voor iets nog veel mooiers, want in de eerste run op zaterdagochtend schreef de Vegter Pro Mod Racing-piloot geschiedenis door met 5,95 seconden en 390,46 km/u voor het eerst in zijn carrière de voor Pro Mods magische 6-secondengrens te doorbreken. Vegter schaart zich daarmee in een select Europees gezelschap. De vierde run van de Vegter Pro Mod Racing'67 Camaro deed met 6,02 seconden nauwelijks voor zijn recordrun onder en met zijn snelste tijd plaatste Vegter zich in het extreem sterke veld als derde voor de eliminaties.


Als er één schaap over de dam is, volgen er meer en dat bewees Vegter door in de eerste eliminatieronde met 5,96 seconden direct zijn tweede 5-secondenrun te laten optekenen en daarmee Jöran Persåker kansloos te laten. In de kwartfinale wachtte vervolgens opnieuw de confrontatie met Bader. Met een iets betere reactietijd en de formidabele eerste meters van de Vegter Pro Mod Racing '67 Camaro nam Vegter direct afstand van de Zwitser. Na iets meer dan drie seconden sloeg echter het noodlot toe. Een slechts een paar runs oude drijfstang gaf de geest waardoor de Camaro snel vaart minderde en Bader alsnog de overwinning kon grijpen. Niet alleen was daarmee een tot dat moment zo mooi verlopen raceweekend ten einde, minstens zo vervelend was het feit dat de gebroken drijfstang een flinke ravage in de motor had aangericht. "Tot dat moment was het een geweldig weekend. Alles klopte en het liep super. We hadden de juiste set-up en die eerste vijf seconden was natuurlijk geweldig. Ook de run dat die drijfstang brak, liep tot dat moment ongelofelijk goed. Zonder enige aankondiging was het echter opeens over. Met de fabrikant gaat gekeken worden wat er mis was met deze drijfstang, want hij was pas een paar runs oud en dan kan dit eigenlijk niet gebeuren. Uiteraard willen we dit niet nog een keer meemaken. De schade in de motor is groot, waardoor we nu voor de European Finals snel een andere motor moeten gaan opbouwen. De tijd is kort, maar we gaan het redden", aldus Vegter gedecideerd.

De zesde en afsluitende ronde van het FIA Europees Kampioenschap wordt van 9 tot en met 11 september verreden op Santa Pod Raceway. In de tussenstand van het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap bezet Vegter de vijfde plaats. Gezien de onderlinge verschillen wordt het moeilijk voor de Nederlander om nog een plaatsje winst te boeken.
Vegter Pro Mod Racing wordt dit seizoen gesteund door Playboy Energy Drink, HKR Techniek, WVB Holland, PedalToTheMetal Musclecar Performance, DutchBoxx Golfkarton en Sonic Equipment.