VLN: Recordzege voor Manthey Porsche bij 6U Rowe ADAC VLN Rennen.
Het VLN seizoenshoogtepunt op de Nürburgring werd er werkelijk ééntje met records voor Porsche en Opel. De winnende Manthey Porsche 911 GT3 R van de combinatie Patrick Pilet/Jörg Bergmeister legde in de 43 ronden tellende wedstrijd een recordafstand van ruim1047.394 km. Een nieuw wedstrijdrecord. De Opel Manta van Peter Hass, Volker Strycek, Jörgen Schulten zorgde voor een ander absoluut Nordschleife record. Het Duitse cultmobiel behaalde vandaag een record van 50.000 wedstrijdkilometers. Polesitter Manuel Mezger vestige met een kwalificatietijd van 7.54.496 andermaal een nieuw Nordschleife record.
Tekst Willem J. Staat
Foto's VLN
Start van een boeiende VLN-wedstrijd waarin andermaal records sneuvelden!
Recordzege voor Porsche bij 6U Rowe ADAC VLN Rennen
De Manthey Porsche 911 GT3 R behaalde op de Nordschleife in handen van Patrick Pilet/Jörg Bergmeister de eerste seizoenszege in een wedstrijd die een uitermate spannend slotverloop kende. De Haribo Mercedes GT3 van de combinatie Uwe Alzen/Lance David Arnold/Jan Seyffarth eindigde als tweede gevolgd door de Walkenhorst BMW M6 van de combinatie Jörg Müller/Jesse Krohn/Victor Bouven/Felipe Fernandez Laser, gevolgd door de Phoenix Audi R8 LMS van Frank Stippler/Anders Fjordberg/Markus Winkelhock. Van de Duitse premium fabrikanten vier GT3's onder de eerste vier. Een voorsprong van slechts 8.5 seconden van de leidende Porsche op de Land Motorsport Audi van de combinatie Mies/De Phillippi luidde de allerlaatste ronde in.
Terwijl Pilet met nog net voldoende brandstof de finish wist te bereiken, strandde de Land Motorsport Audi R8 in het zicht van de finish met een lege tank op het lange rechte stuk van de Döttinger Höhe. Een miscalculatie van teameigenaar Wolfgang Land. "Bij de laatste stop wilden wij eigenlijk niet achter de Haribo Mercedes terechtkomen. Wij hebben het verbruik gewoon te krap berekend. Mijn fout. De rijders hebben goed werk verricht en sensationele tijden gereden. De volgende keer gaan wij zeker weer in de aanval." De Phoenix Audi R8 LMS maakte twee ronden voor het einde veiligheidshalve een "splash and dash" en verloor daardoor een podiumpositie.Jörg Bergmeister: "De 6 Uursafstand speelde ons volledig in de kaart. Over één ronde gerekend zijn we echt niet de snelsten, maar qua afstand kunnen we van onze sterkte profiteren. Met een perfecte strategie en zeer goede pitstops hebben we de fundering voor deze overwinning gelegd."
Lance David Arnold zal zich de dramatische ontknoping nog lange herrinneren. Lance David Arnold: " Ik krijg er grijze haren van als ik dit nog een keer moet meemaken. Wij hebben geprobeerd Mies het leven zo zuur mogelijk te maken, maar op de baan hadden we eigenlijk weinig kans. Vrouwe Fortuna stond deze maal aan onze kant. We hebben al pech genoeg gehad."
Eindelijk de eerste verdiende VLN Porsche-overwinning voor Pilet/Bergmeister.
Voor Felipe Fernandez Laser betekende zijn debuut in de BMW M6 direct een podiumklassering. "Ik ben erg verheugd om bij mijn debuut in de M6 direct op het podium te staan. Direct vanaf het begin had ik erg veel vertrouwen in de auto waardoor ik mij snel kon aanpassen. Door het goede werk van zijn teammaten kon Jörg Müller de M6 eigenlijk probleem naar de eindstreep rijden. "Eigenlijk behoefde ik niet veel meer te doen. De jongens deden het gewoon perfect." aldus Müller.
Achter de Top vier volgde de ROWE BMW M6 van Stef Dusseldorp/Phillipp Eng/Iain Wrigt, de Black Falcon Mercedes AMG GT3 van "Gerwin"/Buurman/Hubert Haupt/Manuel Mezger. De Frikadelli BMW M6 eindigde in handen van de combinatie Abbelen/Schmitz/Huisman/Siedler als zevende overall.
De Opel Manta vestigde een uniek langeafstandsrecord door 50.000 km. op de Nordschleife afgelegd te hebben. Een record dat waarschijnlijk voor de eeuwigheid geldt en voorlopig ook niet meer geëvenaard gaat worden. Behalve met de Manta pakte Volker Strycek met zoon Robin en dochter Lena de zege in de Opel OPC Cup klasse.
De titel voor Alexander Mies/Michael Schrey lijkt nog maar een kwestie van tijd te zijn.
Mies/Schrey dicht bij de titel
De combinatie Alexander Mies/Michael Schrey zijn in de sterk bezette BMW M235i Cup eigenlijk nauwelijk meer van de titel af te houden. Voor het team van Bonk Motorsport pakten zij hun zevende klassezege dit seizoen. Met een Top resultaat kan deze combinatie al één van de volgende wedstrijden de titel veilig stellen. De volgende wedstrijd is de 48e Barbarossapreis en vindt op zaterdag 24 september a.s. plaats.
De Top 3 van vandaag.
Uitslag
. #911 Manthey Racing, Porsche 911 GT3-R, 43 ronden
2. #8 Haribo-Racing, Uwe Alzen/Lance David Arnold/Jan Seyffarth, Mercedes AMG GT3, ++2:10.567 Minuten
3. #36 Walkenhorst-Racing, Jörg Müller/Jesse Krohn/Victor Bouveng/Felipe Fernandez Laser, BMW M6 GT3, +2:27.395 Minuten
4. #5 Phoenix Racing, Frank Stippler/Anders Fjordbach, Audi R8 LMS, +2:44.797 Minuten
5. #22 Rowe Racing, Philipp Eng/Stef Dusseldorp/Wright, BMW M6 GT3, +5:43.889 Minuten
6. #7 Black Falcon, Gerwin/Yelmer Buurman/Hubert Haupt/Manuel Metzger, Mercedes AMG GT3, +8:11.661 Minuten
7. #28 Land Motorsport, Connor de Philippi/Christopher Mies, Audi R8 LMS, +1 Runde
8. #20 Frikadelli Racing, Klaus Abbelen/ Sabine Schmitz/Patrick Huisman/Norbert Siedler, BMW M6 GT3, +8:04.516 Minuten
9. #12 Manthey Racing, Otto Klohs/Jens Richter, Porsche 911 GT3-R, +13:45.965 Minuten
10. #101 Gigaspeed, Adam Osieka/Kiki Sak Nana/Dennis Trebing/Fabian Schiller, Porsche 911 GT3 Cup, +16:17.8786 Minuten
Tekst Willem J. Staat
Foto's VLN
Start van een boeiende VLN-wedstrijd waarin andermaal records sneuvelden!
Recordzege voor Porsche bij 6U Rowe ADAC VLN Rennen
De Manthey Porsche 911 GT3 R behaalde op de Nordschleife in handen van Patrick Pilet/Jörg Bergmeister de eerste seizoenszege in een wedstrijd die een uitermate spannend slotverloop kende. De Haribo Mercedes GT3 van de combinatie Uwe Alzen/Lance David Arnold/Jan Seyffarth eindigde als tweede gevolgd door de Walkenhorst BMW M6 van de combinatie Jörg Müller/Jesse Krohn/Victor Bouven/Felipe Fernandez Laser, gevolgd door de Phoenix Audi R8 LMS van Frank Stippler/Anders Fjordberg/Markus Winkelhock. Van de Duitse premium fabrikanten vier GT3's onder de eerste vier. Een voorsprong van slechts 8.5 seconden van de leidende Porsche op de Land Motorsport Audi van de combinatie Mies/De Phillippi luidde de allerlaatste ronde in.
Terwijl Pilet met nog net voldoende brandstof de finish wist te bereiken, strandde de Land Motorsport Audi R8 in het zicht van de finish met een lege tank op het lange rechte stuk van de Döttinger Höhe. Een miscalculatie van teameigenaar Wolfgang Land. "Bij de laatste stop wilden wij eigenlijk niet achter de Haribo Mercedes terechtkomen. Wij hebben het verbruik gewoon te krap berekend. Mijn fout. De rijders hebben goed werk verricht en sensationele tijden gereden. De volgende keer gaan wij zeker weer in de aanval." De Phoenix Audi R8 LMS maakte twee ronden voor het einde veiligheidshalve een "splash and dash" en verloor daardoor een podiumpositie.Jörg Bergmeister: "De 6 Uursafstand speelde ons volledig in de kaart. Over één ronde gerekend zijn we echt niet de snelsten, maar qua afstand kunnen we van onze sterkte profiteren. Met een perfecte strategie en zeer goede pitstops hebben we de fundering voor deze overwinning gelegd."
Lance David Arnold zal zich de dramatische ontknoping nog lange herrinneren. Lance David Arnold: " Ik krijg er grijze haren van als ik dit nog een keer moet meemaken. Wij hebben geprobeerd Mies het leven zo zuur mogelijk te maken, maar op de baan hadden we eigenlijk weinig kans. Vrouwe Fortuna stond deze maal aan onze kant. We hebben al pech genoeg gehad."
Eindelijk de eerste verdiende VLN Porsche-overwinning voor Pilet/Bergmeister.
Voor Felipe Fernandez Laser betekende zijn debuut in de BMW M6 direct een podiumklassering. "Ik ben erg verheugd om bij mijn debuut in de M6 direct op het podium te staan. Direct vanaf het begin had ik erg veel vertrouwen in de auto waardoor ik mij snel kon aanpassen. Door het goede werk van zijn teammaten kon Jörg Müller de M6 eigenlijk probleem naar de eindstreep rijden. "Eigenlijk behoefde ik niet veel meer te doen. De jongens deden het gewoon perfect." aldus Müller.
Achter de Top vier volgde de ROWE BMW M6 van Stef Dusseldorp/Phillipp Eng/Iain Wrigt, de Black Falcon Mercedes AMG GT3 van "Gerwin"/Buurman/Hubert Haupt/Manuel Mezger. De Frikadelli BMW M6 eindigde in handen van de combinatie Abbelen/Schmitz/Huisman/Siedler als zevende overall.
De Opel Manta vestigde een uniek langeafstandsrecord door 50.000 km. op de Nordschleife afgelegd te hebben. Een record dat waarschijnlijk voor de eeuwigheid geldt en voorlopig ook niet meer geëvenaard gaat worden. Behalve met de Manta pakte Volker Strycek met zoon Robin en dochter Lena de zege in de Opel OPC Cup klasse.
De titel voor Alexander Mies/Michael Schrey lijkt nog maar een kwestie van tijd te zijn.
Mies/Schrey dicht bij de titel
De combinatie Alexander Mies/Michael Schrey zijn in de sterk bezette BMW M235i Cup eigenlijk nauwelijk meer van de titel af te houden. Voor het team van Bonk Motorsport pakten zij hun zevende klassezege dit seizoen. Met een Top resultaat kan deze combinatie al één van de volgende wedstrijden de titel veilig stellen. De volgende wedstrijd is de 48e Barbarossapreis en vindt op zaterdag 24 september a.s. plaats.
De Top 3 van vandaag.
Uitslag
. #911 Manthey Racing, Porsche 911 GT3-R, 43 ronden
2. #8 Haribo-Racing, Uwe Alzen/Lance David Arnold/Jan Seyffarth, Mercedes AMG GT3, ++2:10.567 Minuten
3. #36 Walkenhorst-Racing, Jörg Müller/Jesse Krohn/Victor Bouveng/Felipe Fernandez Laser, BMW M6 GT3, +2:27.395 Minuten
4. #5 Phoenix Racing, Frank Stippler/Anders Fjordbach, Audi R8 LMS, +2:44.797 Minuten
5. #22 Rowe Racing, Philipp Eng/Stef Dusseldorp/Wright, BMW M6 GT3, +5:43.889 Minuten
6. #7 Black Falcon, Gerwin/Yelmer Buurman/Hubert Haupt/Manuel Metzger, Mercedes AMG GT3, +8:11.661 Minuten
7. #28 Land Motorsport, Connor de Philippi/Christopher Mies, Audi R8 LMS, +1 Runde
8. #20 Frikadelli Racing, Klaus Abbelen/ Sabine Schmitz/Patrick Huisman/Norbert Siedler, BMW M6 GT3, +8:04.516 Minuten
9. #12 Manthey Racing, Otto Klohs/Jens Richter, Porsche 911 GT3-R, +13:45.965 Minuten
10. #101 Gigaspeed, Adam Osieka/Kiki Sak Nana/Dennis Trebing/Fabian Schiller, Porsche 911 GT3 Cup, +16:17.8786 Minuten