Retro: De Historic GP voorbeschouwd (11): FIA Masters Historic Formula One Championship
Het klapstuk van de komende Historic GP is zonder twijfel 'de Formule 1'. Omdat de F1-auto's van 1947-1965 onder de hoede van de Historic Grand Prix Car Association deze keer Zandvoort overslaan (een week later moeten ze aantreden op Goodwood), is het deze keer volkomen duidelijk wat er met Formule 1 wordt bedoeld: de auto's van het drielitertijdperk van 1966-1985 die aan de start verschijnen in het FIA Masters Historic F1.
Tekst en foto's: Mattijs Diepraam
Verhaal van de races
F1-races van toen en nu duren minstens anderhalf uur, maar dat geldt niet voor het historische F1-kampioenschap. Om deze unieke auto's te sparen, komen ze twee keer in een raceweekend aan de bak in sprintraces van 25 minuten. Voor het kampioenschap moet je ook echt niet alleen maar naar de kop van de wedstrijd kijken: het veld is in vier klassen ingedeeld, waarvoor allemaal aparte punten worden uitgedeeld. Wie de meeste klassezeges boekt, is de kampioen – een fenomeen dat je overigens in vrijwel elk historisch kampioenschap terugziet.
Duel om in de gaten te houden
Klasse-indeling of niet, de strijd aan de kop van het veld kan heel fel zijn. We hadden de hoop dat de twee grote favorieten het rechtstreeks met elkaar aan de stok zouden krijgen: Loïc Deman won vorig jaar in zijn Tyrrell 010 de meeste races, dit jaar is Nick Padmore met zijn Williams FW07 meestal de baas - zo ook drie weken geleden op de Nürburgring. Maar de Belg was het zo zat dat hij het steeds moest afleggen tegen Padmore dat hij Zandvoort laat schieten. Nu wordt een andere zuiderbuur de snelste tegenstander van Padmore: Christophe d'Ansembourg, ook in een Williams FW07. En laten we hopen dat de remmen van de oudere Hesketh van Michael Lyons het deze keer uithouden, want die kan dan nog heel wat nieuwe auto's het leven zuur maken...
Bijzondere auto
De meeste auto's in het veld zijn voorzien van een gedowntunede Cosworth DFV – simpelweg omdat die motor en de reserveonderdelen daarvan nog steeds worden gebouwd. Helaas ontbreken dit jaar de Ligier-Matra JS17 van Rob Hall en de Alfa Romeo 179B van Thomas Steinke, waardoor we die heerlijke V12-sound moeten missen. En dus moeten we kijken naar de speciaalste Cosworth-auto in het veld: dat is zonder meer de Parnelli VPJ-4 die John McKenna uit Amerika meeneemt, een verfrissende afwisseling ten opzichte van de meer gebruikelijke merken uit het Cosworth-kitcar-tijdperk.
Opvallend gezicht
Nederlanders zie je bijna nooit in het FIA Masters Historic F1, maar op Zandvoort toch wel! Frits van Eerd brengt zijn March 761 naar de duinen, nadat hij eerder in het kampioenschap al actief was op Zolder. De Jumbo-eigenaar kocht de voormalige auto van Ronnie Peterson om mee te doen aan de GP Historique van Monaco, maar werd uitgeloot. Gelukkig zijn er genoeg andere gelegenheden om zo'n 761 uit te laten – en zijn thuisevenement wil Van Eerd zeker niet missen. Op Zolder ondervond de auto in de kwalificatie remproblemen, maar desondanks wist de Nederlander in de eerste race goed naar voren te rijden. De March wordt onderhouden door Gert Valkenburg en zijn collega's bij GEVA Racing, die uiteraard ook kind aan huis zijn op Zandvoort.
Formule 1 toen op Zandvoort
Op een enkele keer na heeft Zandvoort het complete drielitertijdperk meegemaakt. Wat moeten we er nog van zeggen dat een paar generaties Nederlandse autosportliefhebbers niet met eigen ogen heeft gezien? De driewieler van Gilles Villeneuve, de aanvaring tussen Andretti en Hunt, de verbluffende regenrace van Jacky Ickx, de debuutzege van de Cosworth DFV, de onwaarschijnlijke overwinning van Hunt in de Hesketh, de Mario & Ronnie Show, het zinderende duel tussen Lauda en Prost – ze zitten in het collectieve geheugen gegrift. Maar ook het tragische ongeluk van Roger Williamson, het dramatische ongeval van Piers Courage en – ook al wisten we het toen nog niet – de laatste overwinning van Didier Pironi voordat zijn F1-carrière voortijdig ten einde kwam in de regen op Hockenheim. Elke keer als de F1-auto's uit dat tijdperk in de Historic GP naar de startopstelling rollen, komen al die herinneringen opnieuw boven. Het zal nu niet anders zijn.