Retro: De Historic GP voorbeschouwd (10): Masters Gentlemen Drivers
GT's uit misschien wel het mooiste tijdperk dat we ooit hebben meegemaakt: begin jaren zestig. In een race die door zijn lengte van anderhalf uur toch een beetje het endurance-gevoel geeft. Dat is de formule van de Gentlemen Drivers, een van de vier internationale klasses die Masters Historic Racing mee naar Zandvoort neemt. Op zaterdag wordt het een fascinerend sluitstuk van de Historic GP.
Tekst en foto's: Mattijs Diepraam
Het verhaal van de race
De Masters Gentlemen Drivers is een kampioenschap voor GT-auto's tot 1966. Net als in het FIA Masters Historic Sports Car Championship zijn er in het Gentlemen Drivers-kampioenschap diverse klasses, wat de race tot diep in het middenveld interessant maakt. Halverwege de 90 minuten is er een venster van tien minuten voor een verplichte pitstop met eventueel rijderswissel. Te kort stilstaan mag niet, dat levert een stop-and-go voor precies het aantal gemiste seconden op. Safetycarsituaties rond dit pitvenster kunnen soms chaotische taferelen opleveren in de pitstraat, zoals drie weken geleden nog op de Nürburgring. Er zijn ook veel Nederlandse deelnemers, wat deze race extra interessant maakt voor het grote publiek. Twee auto's van DHG Racing, met David & Olivier Hart (in een Cobra Daytona Coupé) en Hans Hugenholtz/Alexander van der Lof (in een 'gewone' Cobra), de Ferrari 250 GTO 64 van Roelofs Engineering, met Nicky Pastorelli en Jan Lammers achter het stuur, de Healeys van Robert-Jan 't Hoen en Cor Visser, de Corvette van Roeland Voerman en als vreemdste eend in de bijt: de Cooper Bobtail van Ad van der Kroft.
Duels om in de gaten te houden
Aan de kop van het veld werd de klasse de laatste jaren steeds meer het domein van de AC Cobra, waarvan replica's ruim voorradig werden. Dat ging een tikje ten koste van de Jaguar E-type, waarvan er overigens nog genoeg meedoen. Nog steeds winnen Cobra's in de Gentlemen Drivers, zeker als er een kleiner aantal inschrijvingen is, zoals dit seizoen op Zolder of de Nürburgring. Maar sinds er een nieuw wapen op de markt is gekomen, zijn de doelpalen weer ietsje verplaatst. Vorig jaar werd iedereen verrast door de snelheid van de Shelby Cobra Daytona Coupé van Leo Voyazides en Simon Hadfield, die ook zónder de stop-and-go-penalty voor Giedo van der Garde de race had gewonnen.
If you can't beat them, join them, moet DHG Racing hebben gedacht. Dus kocht ook David Hart een Cobra Daytona Coupé, het exemplaar waarmee James Cottingham en Andrew Smith de afgelopen jaren schitterden op de Goodwood Members' Meeting. Het zal een verbeten duel om de overwinning worden. In de kleinere klasse zal de strijd net zo spannend worden tussen de Morgan SLR van Ahlers/Bellinger en de Big Healey van Nyblaeus/Welch – net als vorig jaar trouwens. In de klasse van de lichte auto's zullen vooral de Ginetta G4R van Maydon/Hagan en de Elan 26R van Wilson/Greensall het met elkaar aan de stok krijgen.
Opvallend gezicht
Een Porsche 911 is helemaal niet zo bijzonder, maar in de Gentlemen Drivers zag je ze eigenlijk nooit; daarvoor pakt de klasse-indeling eigenlijk net verkeerd uit. Daarom is het leuk dat Manfredo Rossi een 911 meeneemt naar Zandvoort. Zo levert de Martini-telg voor het eerst ook een bijdrage aan dit kampioenschap, waarin hij eerder door afwezigheid schitterde. De Italiaan heeft de ruimte nu hij zijn Formule 1-auto's in ieder geval dit jaar in de stalling laat staan. We zijn benieuwd hoe ver hij met de 911 weet te reiken. Aan de 911 van Mark 'Altijd Dwars' Bates heeft Rossi een mooie directe tegenstander. Mark Ashworth – doorgaans de snelste in de kleinste klasse – zal in zijn TVR Grantura willen voorkomen dat een Porsche met de klasseprijs ervandoor gaat. Vorig jaar lukte dat niet: toen haalde de TVR de eindstreep niet.
GT's op het Zandvoort van toen
Zandvoort is altijd meer een toerwagencircuit geweest dan een GT-circuit, maar in de Zandvoort Trophies en Coupes Benelux van midden jaren zestig zagen we wel auto's als de Porsche 904, AC Cobra, Lotus Elan, TVR Grantura voorbijkomen. Belgische bezoekers namen nog weleens een Ferrari 250 GTO mee, met dank aan de Belgische Ferrari-importeur Jacques Swaters, die met Ecurie Francorchamps een internationaal toonaangevend GT-team had. Britten die te gast waren, kwamen met bijvoorbeeld een Triumph TR4 of een Marcos 1800 GT. Die laatste zie je ook komend weekend in actie. Ben Pon komt met zijn 904 GTS van Racing Team Holland uiteraard veelvuldig op de winnaarslijsten voor, maar ook illustere namen als Tonio Hildebrand, Arie Ruska en Gerard van Lennep komen we tegen.