Dragracing: Bougie legt Pro Dutch Racing Cuda bij NitrOlympX het zwijgen op
De vonk die zo nadrukkelijk moet overslaan liet het in de eerste eliminatieronde van de NitrOlympX bij de Pro Dutch Racing '71 Plymouth Barracuda even afweten. Na een uitstekende kwalificatie, waarin Michel Tooren te midden van de Europese Pro Modified-top de vijfde plaats voor zich opeiste, besloot in de eerste eliminatieronde bij de burn out een bougie voor zichzelf te beginnen. Tooren zag daarmee zijn tweede optreden in het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap tot een voortijdig einde komen. "Ontzettend jammer, want er lagen kansen om ver te komen. Hier doe je echter niets aan. Gelukkig hebben al onze gasten zich dit weekend toch uitstekend vermaakt, al had een mooie uitslag het feestje natuurlijk compleet gemaakt", blikte Tooren teleurgesteld terug.
Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR
De NitrOlympX op de Rico Anthes Quartermile van de Hockenheimring was na The Main Event op Santa Pod Raceway de tweede confrontatie van Michel Tooren en Pro Dutch Racing met de Europese Pro Modified-elite. Na de successen en extreem snelle tijden van Pro Modified-debutant Tooren op Santa Pod Raceway bij de wedstrijden om het MSA British Pro Modified Championship, keek het team reikhalzend uit hoe de verhoudingen op Europees niveau zouden liggen. Daarnaast is de NitrOlympX traditioneel voor Pro Dutch Racing het evenement om relaties van nabij een raceweekend mee te laten beleven, en met ruim 70 man was dat dit jaar niet anders. In hun speciaal voor deze gelegenheid gemaakte oranje shirts bleef de Pro Dutch Racing aanhang op de tribunes en in de pits bepaald niet onopgemerkt.
De eerste kwalificatierun op vrijdag verliep voor Tooren meer dan uitstekend. Met 6,12 seconden, slechts 0,05 seconden boven het persoonlijk record van de Pro Dutch Racing-piloot, stond er direct een uiterst scherpe tijd op de klokken. De tweede run leverde met 6,14 seconden geen verbetering op, maar zat wel weer dicht in de buurt van de eerder genoteerde score. "Direct met een 6,12 seconden beginnen, was super. In de tweede run hebben we iets geprobeerd, maar dat werkte niet, al was de tijd maar weinig langzamer", aldus Tooren over de eerste dag. Dat de eerstejaars Pro Modified-piloot met zijn team de strijd met de Europese concurrentie uitstekend aankan, bleek ook nu weer. Met zijn tijd van 6,12 seconden hoefde Tooren slechts 0,1 seconde toe te geven op de als eerste gekwalificeerde regerend FIA Europees kampioen Michael Gullqvist en stond met zijn vijfde plaats tussen de voltallige top zeven van het FIA EK.
Omdat de zaterdag in het water viel, beëindigde Tooren de kwalificatie als vijfde en moest het daardoor in de eerste eliminatieronde opnemen tegen Marck Harteveld, de rijder van Voodoo Hemi Racing, het team waar Pro Dutch Racing nauw mee samenwerkt en dat gebruikt maakt van de motor waar Pro Dutch Racing vorig jaar mee aan de start stond. In de burn out sloeg echter de pechduivel toe. Eén van de bougies begon een eigen leven waardoor niet alleen een deel van het vermogen wegviel, maar er ook olie uit de motor druppelde en Tooren zijn auto moest stilzetten. "Echt vreselijk balen. Maar je kunt er niets aan doen. Zoiets gebeurt eigenlijk alleen wel eens bij nitro-motoren. De bougie was met schroefdraad en al uit de kop gedrukt. Omdat we deze koppen al wat langer gebruiken, is wellicht het schroefdraad in de kop wat minder geworden", keek een teleurgestelde Tooren terug. "We hadden nog het een en ander aan de afstelling veranderd en een nieuwe koppeling geplaatst, en dachten echt voor een scherpe tijd te kunnen gaan. Maar helaas. Als je het verdere verloop van de eliminaties ziet, hadden we een heel eind kunnen komen. Aan de andere kant hebben we met onze tijden laten zien dat we ons met de Europese top kunnen meten. En daarbij hebben onze gasten het toch uitstekend naar hun zin gehad en een leuk weekend meegemaakt. Ze hebben alles wat het team tijdens zo'n race doet van nabij meebeleefd en daarbij naast de spectaculaire Nightshow ook nog leuke races gezien. Een mooi resultaat was dan natuurlijk wel de kers op de taart geweest."
Voor Pro Dutch Racing staat nu alles in het teken van de European Finals, de laatste ronde van het FIA Europees Kampioenschap op Santa Pod Raceway. Deze wedstrijd wordt verreden van 9 tot en met 11 september.