Retro: De Historic GP voorbeschouwd (7): NK GTTC
Het Nederlands Kampioenschap voor GT's en Toerwagens, ofwel NK GT en TC, is het jongere broertje van het NK HTGT. Hier strijden auto's gebouwd tussen 1966 en 1981 die zijn geprepareerd volgens de specificaties van destijds. Het NK GTTC groeit al jaren gestaag in populariteit en kent een vaste schare trouwe deelnemers uit Nederland en België. Het stabiele reglement dat waarborgt dat er historisch correcte auto's deelnemen, trekt bij de Historic Grand Prix bovendien gastrijders uit heel Europa aan. In de kwalificatie mogen er 57 deelnemers de baan op (in de race 55) en er is zelfs een wachtlijst!
Tekst Jan-Bart Broertjes
Foto's: Mattijs Diepraam
Het verhaal van de races
De auto's in het NK GT en TC, van de kleine Mini's en Simca's via Ford Escorts en BMW 2002's tot exoten als de Porsche Carrera en De Tomaso Pantera, doen de hoogtijdagen van vroeger herleven, of zoals de organisatie het noemt: 'the hippie era'. Het zijn herkenbare auto's voor velen, auto's waarin je bij wijze van spreken als klein jongetje op de achterbank zat als je met het gezin in het weekend op familiebezoek ging. Maar er rijden ook bijzondere sportwagens mee zoals Porsche, Morgan, Alpine en TVR. De klasse-indeling is tamelijk ingewikkeld omdat er toerwagens en GT's zijn, er vijf perioden worden onderscheiden en ook nog een indeling in cilinderinhoud wordt gehanteerd. Veel gemakkelijker is het om naar je favoriete merk te kijken: de Fords tegen de Porsches tegen de BMW's! Bereid je voor op twee spectaculaire races.
Duel om in de gaten te houden
Let op de kleintjes! De Mini's hebben een getalsmatige overmacht, maar de laatste races is het Jeroen Feijten in de Simca Rallye 2 die ze het nakijken geeft. Zal Timo Span's snelle 1275 GT Clubman deze keer heel blijven? Kan Paul Engel in de blauwe Mini Innocenti voor een verrassing zorgen? Rijdt de Britse gastrijder Steve Jones in zijn fraaie groep 1 Mini 1275 GT iedereen zoek? Of is het de man met het pseudoniem Michel Vaillant met zijn weer helemaal nieuw opgebouwde Renault 5 Alpine (toegegeven, het is een 1400, maar we rekenen hem toch tot de kleintjes) die ze allemaal achter zich gaat laten?
Opvallend gezicht
Er is één merk dat altijd sterk vertegenwoordigd is geweest in de Nederlandse racerij, maar dat binnen het NK GT en TC momenteel slechts één representant heeft: Opel. De gebroeders Vermeulen, Fred Frankenhout, Jan Lammers, de familie Post, Leo Bénard, Freek Staal, Peter Fontijn, allemaal vierden ze successen met Opels. De B-Ascona kreeg eind jaren '80 zelfs zijn eigen merkenrace met soms wel 50 deelnemers. Des te vreemder dus dat het merk in het NK GT en TC zo karig vertegenwoordigd is. Alle Opel-liefhebbers zullen hun aanmoedigingen op één man moeten richten en dat is Rob de Laat. Hij torst de zware last op zijn schouders om het merk uit Rüsselsheim te vertegenwoordigen. Zijn altijd fraai geprepareerde B Ascona 1.9 in de bekende geel-witte Opel Motorsport-kleuren had op Spa wat schade opgelopen, maar Rob kennende staat hij er ongetwijfeld weer strak bij - klaar om zo veel mogelijk Escorts en 2002's het nakijken te geven.
Toerwagens en GT's toen op Zandvoort
In 1966 was autosport nog een sport voor een select groepje heren en een enkele dame, maar dat veranderde snel. Auto's werden betaalbaarder, sponsoring deed zijn intrede en de importeurs begonnen de promotionele waarde van autosport in te zien. Zodoende groeiden de startvelden. Bij Porsche, BMW en Alfa Romeo begrepen ze dat al langer, maar andere merken gingen nu ook aan de weg timmeren en met name de toerwagenklassen groeiden als kool. Een extra impuls kwam van een nieuw idee dat begin jaren '70 opgeld deed: de merkenraces. Immers, als iedereen in een auto van jouw merk rijdt, win je altijd. De eerste merkenrace was de Ford Escort Mexico Trophy en niet veel later volgden races met de Renault 5 en de VW Golf, terwijl de kleine toerwagenklassen in feite ook merkenraces waren, want die werden voornamelijk bevolkt door Simca Rallye's. De drempel was laag, de startvelden enorm en menigeen stroomde door naar snellere klassen (groep 2/4 en 5, maar ook formulewagens) en soms ook internationaal succes.