Retro: De Historic GP voorbeschouwd (6): Historic F3 1000cc
Oren dicht voor de 'screamers'! De Historic F3 komt naar Zandvoort met de snelle sigaren voorzien van 1000cc-motoren, zoals ze eind jaren zestig over de Europese circuits raasden. Het circuit van Zandvoort is echt perfect voor deze klasse: een mooi lang recht stuk voor de beste slipstreamduels en duinen waar het geluid lekker van terug kan ketsen...
Tekst en foto's: Mattijs Diepraam
Het verhaal van de race
Zandvoort wordt de derde ronde van het 1000cc F3-kampioenschap en zelf staan de coureurs ook te trappelen om zonder geluidsrestricties over het Nederlandse circuit te kunnen razen. Zo verkopen ze Zandvoort aan hun deelnemers als een 'unique opportunity to compete with open exhaust at this great event' – en daar is weinig van gelogen. Op de 74th Members' Meeting op Goodwood (zie de foto's) gaven de F3's al een mooie show weg en die zullen we op Zandvoort ook vast voorgeschoteld krijgen.
Duel om in de gaten te houden
Bij afwezigheid van Andrew Hibberd, die op Brands Hatch veruit de snelste was, kan het weleens heel spannend worden in de strijd om de overwinning. Peter Thompson in de Brabham BT21, Jim Blockley in de Chevron B17 en Simon Armer in de March 703 de grote favorieten. Maar houd daarachter ook het trio Mark Pangborn (Brabham BT28), François Derossi (Chevron B17) en Christoph Widmer (Brabham BT18A) in de gaten.
Bijzondere auto's
De Italiaanse auto's van Tecno-makelij zijn misschien wel de mooiste auto's van het veld. De lijst met namen die groot geworden zijn in een Tecno, mag er bovendien zijn: Ronnie Peterson, Jean-Pierre Jaussaud, Clay Regazzoni, François Cevert... Ga vooral de auto van Marcus Mussa bekijken, de snelste van het huidige stel. En tussen de Brabhams, Chevrons en Lotussen tref je ook genoeg obscuur spul: wat denk je van F3's van constructeurs als Vesey, Penny of De Sanctis?
F3 op het Zandvoort van toen
De Formule 3 van 1964-1970 streek elk seizoen wel een paar keer op Zandvoort neer, voor zowel lokale races als internationale ontmoetingen. Niemand minder dan Tonio Hildebrand was de winnaar van de eerste 1000cc F3-race op Zandvoort, waarna de winnaar van de eerste echt internationale F3-wedstrijd op Zandvoort er zeker ook eentje in de categorie 'niemand minder dan' was: Jackie Stewart, in Cooper-BMC T72 van Ken Tyrrell, vlak voordat hij met BRM zou doorbreken in de F1. Andere winnaars werden Kurt Ahrens, Chris Irwin, Henri Pescarolo, John Miles, François Mazet en Jörg Dubler – de laatste in het jaar waarin ook Niki Lauda (derde) en James Hunt (DNF) hun opwachting maakten. Rob Slotemaker, Gijs van Lennep, maar ook Wim Loos, Liane Engeman en Hans Maasland behoorden tot de lokale deelnemers, de eerste twee natuurlijk als exponenten van het befaamde F3-project met de Variomatic van DAF.