Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Historic Grand Prix Zandvoort

Retro: De Historic GP voorbeschouwd (3): NK HTGT

NK HTGT HGP 3 foto Senten Images

De Historic Grand Prix is bij de deelnemers aan het Nederlands Kampioenschap voor historische toerwagens en GT's tot en met 1965 met afstand het populairste evenement van het seizoen: de 47 vaste deelnemers zijn nagenoeg allemaal present en voor de resterende van de in totaal 55 startplaatsen bestaat een wachtlijst. Het NK HTGT powered by Gamma zoals de officiële titel luidt staat daarmee garant voor twee aantrekkelijke races, al was het alleen al vanwege de zeer uiteenlopende auto's die acte de présence geven.

Tekst Jan-Bart Broertjes
Foto's: Carlo Senten

Het verhaal van de races
Toerwagens –vierzitters– en Gran Turismo's of sportwagens –tweezitters- racen normaal gesproken gescheiden. In 1997 werd er echter besloten om deze twee groepen samen te voegen tot één Nederlands kampioenschap en die formule bleek een succes. Je kunt zeggen dat het raar is om bijvoorbeeld een kleine Lotus Elan tegen een enorme Ford Falcon te laten rijden, maar aan de andere kant is het onderscheid willekeurig. Zo is de Porsche 911, toch het prototype van een sportwagen, in de late jaren '60 een aantal jaar als toerwagen gehomologeerd geweest (hij heeft immers een achterbank) en is een Mustang notchback een toerwagen, maar een Shelby Mustang met zijn schuine achterruit een GT. De combinatie werkt gewoon goed, het resultaat is een mooie mix van groot en klein waarbij over het hele veld, van vooraan tot achteraan, deelnemers aan elkaar gewaagd zijn en er zodoende overal mooie strijd te zien is.

NK HTGT HGP 1 foto Senten Images

Duel om in de gaten te houden
De puntentelling van het NK HTGT is gebaseerd op de klasse-indeling. Bijzonder daarbij is dat je meer punten krijgt naarmate er meer deelnemers in de klasse zijn. Dat maakt dat de strijd om het kampioenschap meestal niet vooraan het veld uitgevochten wordt. De leider in de tussenstand is op dit moment Robert Hamilton of Silvertonhill (die je overigens gewoon in het Nederlands kunt aanspreken). Hij rijdt in de klasse GTS11, voor GT's met een cilinderinhoud van 1600 tot 2500cc, met een oranje Marcos 1800GT. De Britse Marcos, die is voorzien van een 1800 Volvo-krachtbron, is momenteel de dominante auto in deze klasse. Hamilton krijgt daarbij concurrentie van de Richard Evans en van Mark Dols. Maar er zijn in GTS11 nog andere kapers op de kust, te weten Nico Zonneveld met een Morgen +4 in ss–specificatie en de Belg Paul Lejeune met een Triumph TR4. En als het regent, zal Erwin van Lieshout profiteren van de tractie van zijn Porsche 911.

NK HTGT HGP 4 foto Senten Images

Opvallend gezicht
Dames in het veld zijn bij het NK HTGT geen uitzondering, maar Rhea Sautter is geen gewone dame. Want behalve racen in haar Jaguar E-type, Shelby Mustang of Austin A35, neemt zij ook de volledige techniek voor haar rekening. Sterker nog, vaak is ze niet alleen verantwoordelijk voor de preparatie van haar eigen racewagen, maar doet ze er nog een paar andere bij. Je kunt Rhea dus niet alleen op de baan in actie zien, maar ook in het rennerskwartier.

NK HTGT HGP 2 foto Senten Images

Toerwagens en GT's toen op Zandvoort
In de jaren zestig kenden de Nederlands kampioenschappen grote deelnemersvelden. Opvallend is echter dat de auto's over het algemeen kleiner waren. Vandaag de dag zijn grote V8-motoren populair, destijds waren Amerikanen zeldzaam en was 1600 cc al heel wat. De kleinste toerwagenklasse was die tot 700 cc, daarna kwamen 850 cc, 1000 cc, 1300 cc, 1600 cc en 2 liter. Een nationale klasse voor boven de 2 liter was er nog niet. Bekende namen waren Hans Koster in een BMW, Henk van Zalinge in een Volvo 122, Ton Strous in een Ford Cortina en Rob Slotemaker in een Mini Cooper. Sportwagens waren natuurlijk exclusiever, maar het racen ermee was juist gebruikelijker dan toerwagenracen, dat pas eind jaren '50 door de Engelsen werd uitgevonden. Kijken we naar het programma van de NAV-races op 3 oktober 1965 dan zien we bijvoorbeeld Gijs van Lennep in een Porsche 904, zijn broer David in een TVR 1800S en Rob Slotemaker in een Alfa Romeo. Ook MG, Lotus, Triumph en Austin Healey zijn vertegenwoordigd. En wat opvallend is, er werden volop toerwagens ingeschreven tussen de GT's: Fiat Abarths, Alfa Romeo's, Hillman Imps en een Mini Cooper. Ook in dat opzicht herhaalt de geschiedenis zich dus!
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet