Indycar: Indycar ontsnapt aan pitlane drama in Pocono. Zege voor Will Power
De Verizon Indycar-series kroop maandagavond met een z.g. "freak" incident door het oog van de naald. Bij één van de routinestops ging het bijna fout tussen Charlie Kimball, Indy 500 winnaar Alexander Rossi en Helio Castroneves. Door een unsafe release toucheerde Rossi de binnenkomende Charlie Kimball en ging daarbij de lucht in. Rossi landde kortstondig op de Penske Dallara van Helio Castroneves die ongedeerd bleef. Will Power pakte voor Team Penske de zege maar stond vrijwel de gehele wedstrijd onder druk van polesitter Mikhail Aleshin. Vanwege de regen gisteren werd de wedstrijd naar vandaag verschoven.
Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar
De Rus Mikhail Aleshin neemt bij de start direct de leiding in Pocono.
Indycar ontsnapt aan pitlane drama in Pocono. Zege voor Will Power.
De pitlane crash tussen Charlie Kimball, Alexander Rossi en Helio Castroneves in de 64e ronde had slechter af kunnen lopen. Het bleef gelukkig alleen maar bij materiële schade. Charlie Kimball kon zelfs nog zijn wedstrijd vervolgen en eindigde als vijftiende. De auto's van Rossi en Castroneves waren te zwaar beschadigd. Alexander Rossi: " Iedereen zal hierover wel zijn eigen mening hebben maar ik reed in de "slow lane" Kimball probeerde duidelijk bij zijn crew binnen te komen terwijl Helio zijn pit weer verliet. Ik weet het niet pech. Die auto was fantastisch vandaag. Wij zaten in de kopgroep en waren gewoon aan het wachten om in de slotfase toe te slaan. Ik ben niet verantwoordelijk voor de "release" van de auto's. Ik kan ook geen oordeel geven over de ruimte die nodig was. Ik werd weggestuurd. Ik wist dat er aan mijn rechterzijde zich een auto bevond en bleef in de "slow lane" Dit was het enige dat ik kon doen."
Helio Castroneves: " In de auto ben je meer beschermd als het er eigenlijk uitziet. Mensen realiseren zich niet hoe veel de Verizon Indycarseries aan veiligheid doet. Dit was eigenlijk wel het bewijs. Gelukkig is er niemand gewond geraakt. De Hitachi Chevy had een goede dag. Eigenlijk was het gewoon een routinestop toen ik weer de pits uitkwam. En plotseling stond er een auto boven op me. Het voelde nogal vreemd aan. De Penske crew werkte erg hard om de auto weer terug op de baan te brengen maar er was gewoon teveel schade. Pech. Dit doet pijn voor het kampioenschap maar ons team geeft het nooit op. Wij gaan terug naar Texas waar we altijd veel succes gehad hebben."
Goede stop en een mindere van Aleshin in Pocono.
Charlie Kimball: " Ik weet eigenlijk niet precies wat Rossi en Castroneves nu aan het doen waren. Ik kwam naar binnen en ze stuurden twee auto's mijn kant uit. Ik ben zwaar teleurgesteld want we beschikten over een erg goede auto. De crew is het gehele weekend bezig geweest om de auto weer wedstrijd klaar te maken. Zeker omdat ik voor de kwalificatie in mijn reserveauto moest plaatsnemen. Elke keer dat ik instapte had ik er enorm veel vertrouwen in en dan gebeurt er zoiets stoms dat ons ver terugwierp. Frustrerend gewoon. Na het pitlane incident was die auto niet meer hetzelfde. Daarna probeerden we alleen nog maar in dezelfde ronde te finishen en onze teamgenoten te helpen."
Racen als aan een touwtje. De Amerikanen noemen dit single file racen.
Vanwege regen werd de wedstrijd in Pocono naar de maandagmiddag verschoven. In de 64e ronde nam Penske-coureur Will Power voor de eerste maal de leiding. In totaal reed Power 55 ronden op kop waarvan de laatste 36.Will Power: "Gedurende de gehele wedstrijd veranderden wij de afstellingen maar vooral op het einde was die auto gewoonweg fantastisch. Wij begonnen met lichte downforce en daarna voegden we steeds meer toe. De Chevrolet-motor en bodykit waren fantastisch vandaag. Ik hou ervan om 500 mijls wedstrijden te winnen en dit was wel één van de zwaarste ovals waar wij op rijden. Op de leider in het kampioenschap zijn we wat ingelopen maar er is nog een lange weg te gaan. Mikhail Aleshin zorgde er wel voor dat ik het einde soms even benauwd kreeg. Ik had zoiets gaat hij me nu pakken of niet. Hij zat er dichtbij. Ik voelde dat ik in Turn 3 wat lucht van hem kon wegnemen omdat ik wist dat hij moest liften. Maar hij was wel erg sterk."
Polesitter Aleshin reed een schitterende wedstrijd en eindigde als tweede. Mikhail Aleshin: " Bij een aantal stops moesten er veranderingen aangebracht worden. Eén van die stops was niet goed en ik viel terug maar bij de volgende stop won ik weer veel terrein. Op het einde slaagde ik er niet in om Will Power te verslaan. Hij was veel te snel en ik zat werkelijk op het randje. Een aantal keren crashte ik bijna achter hem. Ik hou nu meer van de ovals dan van de roadcourses. Na mijn crash op Fontana in mijn eerste jaar was ik er niet helemaal zeker van. Maar nu begrijp ik het spelletje. Prachtig dat intense racen hier. Je weet nooit wat er gaat gebeuren en er stond vandaag ook nogal wat wind. Maar met mijn tweede plek met de SMP Racing No 7 ben ik meer dan gelukkig. Will was zo snel maar hij verdient het dan ook gewoon. Ons team maakte een schitterende stap vooruit waardoor ik als tweede kon eindigen. Ze hadden werkelijk fantastische stops."
Vanaf een laatste startplek eindigde Ryan Hunter Reay als derde. In de 49e ronde bevond Hunter Reay zich al in de kopgroep maar verloor door slecht functionerende elektronica de aansluiting. Ik ging Turn 2 in en de auto hield er ineens mee op. Toen ik de pits inkwam deed hij het weer. Maar inmiddels had ik wel een ronde achterstand. Ik moest twee keer door het gehele veld heen, maar die auto was gewoon een raket."
Will Power op weg naar de overwinning in Pocono.
Voor de leider in het kampioenschap, de Fransman Simon Pagenaud, werd het een slechte dag en crashte. Simon Pagenaud: " Ik weet niet echt wat er gebeurde, maar de auto "bottomed out" ofwel kreeg een klap van de bodem en ging de muur in. Nu had ik hier wel meer last van maar niet in die grote mate. Toen ik de pits verliet was het in Turn 1 en 2 gewoon normaal. De auto was niet echt fantastisch maar goed genoeg om punten mee te behalen."
Van links naar rechts Mikhail Aleshin, Will Power en RHR ofwel Ryan Hunter Reay.
Uitslag
1. Will Power Dallara Chevrolet 200 ronden
2. Mikhail Aleshin Dallara Honda 200 ronden
3. Ryan Hunter Reay Dallara Honda 200 ronden
4. Josef Newgarden Dallara Chevrolet 200 ronden
5. Sebastien Bourdais Dallara Chevrolet 200 ronden
6. Scott Dixon Dallara Chevrolet 200 ronden
7. Carlos Munoz Dallara Honda 200 ronden
8. Juan Pablo Montoya Dallara Honda 200 ronden
9. Tony Kanaan Dallara Chevrolet 200 ronden
10. James Hinchcliffe Dallara Honda 200 ronden
Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar
De Rus Mikhail Aleshin neemt bij de start direct de leiding in Pocono.
Indycar ontsnapt aan pitlane drama in Pocono. Zege voor Will Power.
De pitlane crash tussen Charlie Kimball, Alexander Rossi en Helio Castroneves in de 64e ronde had slechter af kunnen lopen. Het bleef gelukkig alleen maar bij materiële schade. Charlie Kimball kon zelfs nog zijn wedstrijd vervolgen en eindigde als vijftiende. De auto's van Rossi en Castroneves waren te zwaar beschadigd. Alexander Rossi: " Iedereen zal hierover wel zijn eigen mening hebben maar ik reed in de "slow lane" Kimball probeerde duidelijk bij zijn crew binnen te komen terwijl Helio zijn pit weer verliet. Ik weet het niet pech. Die auto was fantastisch vandaag. Wij zaten in de kopgroep en waren gewoon aan het wachten om in de slotfase toe te slaan. Ik ben niet verantwoordelijk voor de "release" van de auto's. Ik kan ook geen oordeel geven over de ruimte die nodig was. Ik werd weggestuurd. Ik wist dat er aan mijn rechterzijde zich een auto bevond en bleef in de "slow lane" Dit was het enige dat ik kon doen."
Helio Castroneves: " In de auto ben je meer beschermd als het er eigenlijk uitziet. Mensen realiseren zich niet hoe veel de Verizon Indycarseries aan veiligheid doet. Dit was eigenlijk wel het bewijs. Gelukkig is er niemand gewond geraakt. De Hitachi Chevy had een goede dag. Eigenlijk was het gewoon een routinestop toen ik weer de pits uitkwam. En plotseling stond er een auto boven op me. Het voelde nogal vreemd aan. De Penske crew werkte erg hard om de auto weer terug op de baan te brengen maar er was gewoon teveel schade. Pech. Dit doet pijn voor het kampioenschap maar ons team geeft het nooit op. Wij gaan terug naar Texas waar we altijd veel succes gehad hebben."
Goede stop en een mindere van Aleshin in Pocono.
Charlie Kimball: " Ik weet eigenlijk niet precies wat Rossi en Castroneves nu aan het doen waren. Ik kwam naar binnen en ze stuurden twee auto's mijn kant uit. Ik ben zwaar teleurgesteld want we beschikten over een erg goede auto. De crew is het gehele weekend bezig geweest om de auto weer wedstrijd klaar te maken. Zeker omdat ik voor de kwalificatie in mijn reserveauto moest plaatsnemen. Elke keer dat ik instapte had ik er enorm veel vertrouwen in en dan gebeurt er zoiets stoms dat ons ver terugwierp. Frustrerend gewoon. Na het pitlane incident was die auto niet meer hetzelfde. Daarna probeerden we alleen nog maar in dezelfde ronde te finishen en onze teamgenoten te helpen."
Racen als aan een touwtje. De Amerikanen noemen dit single file racen.
Vanwege regen werd de wedstrijd in Pocono naar de maandagmiddag verschoven. In de 64e ronde nam Penske-coureur Will Power voor de eerste maal de leiding. In totaal reed Power 55 ronden op kop waarvan de laatste 36.Will Power: "Gedurende de gehele wedstrijd veranderden wij de afstellingen maar vooral op het einde was die auto gewoonweg fantastisch. Wij begonnen met lichte downforce en daarna voegden we steeds meer toe. De Chevrolet-motor en bodykit waren fantastisch vandaag. Ik hou ervan om 500 mijls wedstrijden te winnen en dit was wel één van de zwaarste ovals waar wij op rijden. Op de leider in het kampioenschap zijn we wat ingelopen maar er is nog een lange weg te gaan. Mikhail Aleshin zorgde er wel voor dat ik het einde soms even benauwd kreeg. Ik had zoiets gaat hij me nu pakken of niet. Hij zat er dichtbij. Ik voelde dat ik in Turn 3 wat lucht van hem kon wegnemen omdat ik wist dat hij moest liften. Maar hij was wel erg sterk."
Polesitter Aleshin reed een schitterende wedstrijd en eindigde als tweede. Mikhail Aleshin: " Bij een aantal stops moesten er veranderingen aangebracht worden. Eén van die stops was niet goed en ik viel terug maar bij de volgende stop won ik weer veel terrein. Op het einde slaagde ik er niet in om Will Power te verslaan. Hij was veel te snel en ik zat werkelijk op het randje. Een aantal keren crashte ik bijna achter hem. Ik hou nu meer van de ovals dan van de roadcourses. Na mijn crash op Fontana in mijn eerste jaar was ik er niet helemaal zeker van. Maar nu begrijp ik het spelletje. Prachtig dat intense racen hier. Je weet nooit wat er gaat gebeuren en er stond vandaag ook nogal wat wind. Maar met mijn tweede plek met de SMP Racing No 7 ben ik meer dan gelukkig. Will was zo snel maar hij verdient het dan ook gewoon. Ons team maakte een schitterende stap vooruit waardoor ik als tweede kon eindigen. Ze hadden werkelijk fantastische stops."
Vanaf een laatste startplek eindigde Ryan Hunter Reay als derde. In de 49e ronde bevond Hunter Reay zich al in de kopgroep maar verloor door slecht functionerende elektronica de aansluiting. Ik ging Turn 2 in en de auto hield er ineens mee op. Toen ik de pits inkwam deed hij het weer. Maar inmiddels had ik wel een ronde achterstand. Ik moest twee keer door het gehele veld heen, maar die auto was gewoon een raket."
Will Power op weg naar de overwinning in Pocono.
Voor de leider in het kampioenschap, de Fransman Simon Pagenaud, werd het een slechte dag en crashte. Simon Pagenaud: " Ik weet niet echt wat er gebeurde, maar de auto "bottomed out" ofwel kreeg een klap van de bodem en ging de muur in. Nu had ik hier wel meer last van maar niet in die grote mate. Toen ik de pits verliet was het in Turn 1 en 2 gewoon normaal. De auto was niet echt fantastisch maar goed genoeg om punten mee te behalen."
Van links naar rechts Mikhail Aleshin, Will Power en RHR ofwel Ryan Hunter Reay.
Uitslag
1. Will Power Dallara Chevrolet 200 ronden
2. Mikhail Aleshin Dallara Honda 200 ronden
3. Ryan Hunter Reay Dallara Honda 200 ronden
4. Josef Newgarden Dallara Chevrolet 200 ronden
5. Sebastien Bourdais Dallara Chevrolet 200 ronden
6. Scott Dixon Dallara Chevrolet 200 ronden
7. Carlos Munoz Dallara Honda 200 ronden
8. Juan Pablo Montoya Dallara Honda 200 ronden
9. Tony Kanaan Dallara Chevrolet 200 ronden
10. James Hinchcliffe Dallara Honda 200 ronden