Dragracing: Drachten, waarom nu wel?
Nadat de start- en landingsbaan van Vliegveld Drachten bij een recente inspectie niet aan de geldende stroefheidsnormen bleek te voldoen, is het vliegveld nu plotseling toch op de Notam-lijst geplaatst. Voor de verwoestende ‘schoonmaakactie’ een onbespreekbare zaak! Waarom nu opeens wel? Als men Drachten eind juli op de Notam-lijst had gezet, was EURO 50.000,-- uitgespaard en hadden de dragraces in augustus gewoon doorgang kunnen vinden.
In het meest recente artikel over de situatie rond de dragraces op Vliegveld Drachten kon AUTOSPORT.nl al melden dat bij een onlangs uitgevoerde keuring de start- en landingsbaan van het vliegveld niet bleek te voldoen aan de voor (bepaalde typen) vliegtuigen geldende stroefheidsnormen. De in opdracht van Stichting Vliegveld Drachten en de Gemeente Smallingerland uitgevoerde schoonmaakactie had dus precies het tegenovergestelde effect gehad. Geen dragraces en geen vliegtuigen in Drachten. Ook maakten we toen al melding van een simpele, goedkope en doeltreffende oplossing voor alle problemen, namelijk het laten plaatsen van Vliegveld Drachten op de Notam-lijst. Een vliegveld hoeft dan niet aan bepaalde stroefheidsnormen te voldoen. Vliegbewegingen kunnen echter gewoon plaatsvinden omdat piloten geïnformeerd worden over de stroefheidsproblemen van de baan. Wat schetst nu ieders verbazing. Iets wat in juli niet bespreekbaar was (er moest en zou schoongemaakt worden, andere oplossingen waren er niet), kan nu opeens wel. Onlangs is Vliegveld Drachten op de Notam-lijst gezet. Als men dit in juli direct had gedaan was de schoonmaakactie niet aan de orde geweest, was er dus EURO 50.000,-- uitgespaard en hadden de dragraces in augustus gewoon doorgang kunnen vinden. Uiteraard werd er geen vruchtbaarheid gegeven aan het op de Notam-lijst plaatsen van het vliegveld. Gelukkig zijn er echter bronnen die deze niet voor iedereen toegankelijke lijst kunnen inzien. De verantwoordelijke partijen zullen vast wel wat tijd nodig hebben om hier nog een acceptabele uitleg aan te geven. Wordt vervolgd.
tekst: Remco Scheelings
In het meest recente artikel over de situatie rond de dragraces op Vliegveld Drachten kon AUTOSPORT.nl al melden dat bij een onlangs uitgevoerde keuring de start- en landingsbaan van het vliegveld niet bleek te voldoen aan de voor (bepaalde typen) vliegtuigen geldende stroefheidsnormen. De in opdracht van Stichting Vliegveld Drachten en de Gemeente Smallingerland uitgevoerde schoonmaakactie had dus precies het tegenovergestelde effect gehad. Geen dragraces en geen vliegtuigen in Drachten. Ook maakten we toen al melding van een simpele, goedkope en doeltreffende oplossing voor alle problemen, namelijk het laten plaatsen van Vliegveld Drachten op de Notam-lijst. Een vliegveld hoeft dan niet aan bepaalde stroefheidsnormen te voldoen. Vliegbewegingen kunnen echter gewoon plaatsvinden omdat piloten geïnformeerd worden over de stroefheidsproblemen van de baan. Wat schetst nu ieders verbazing. Iets wat in juli niet bespreekbaar was (er moest en zou schoongemaakt worden, andere oplossingen waren er niet), kan nu opeens wel. Onlangs is Vliegveld Drachten op de Notam-lijst gezet. Als men dit in juli direct had gedaan was de schoonmaakactie niet aan de orde geweest, was er dus EURO 50.000,-- uitgespaard en hadden de dragraces in augustus gewoon doorgang kunnen vinden. Uiteraard werd er geen vruchtbaarheid gegeven aan het op de Notam-lijst plaatsen van het vliegveld. Gelukkig zijn er echter bronnen die deze niet voor iedereen toegankelijke lijst kunnen inzien. De verantwoordelijke partijen zullen vast wel wat tijd nodig hebben om hier nog een acceptabele uitleg aan te geven. Wordt vervolgd.
tekst: Remco Scheelings