Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
GT

GT: Verrassende zege voor BMW in 68e 24 Uur van Spa (lang)

MTC 3112

Alexander Sims, Philipp Eng en Maxime Martin hebben op het circuit van Spa-Francorchamps BMW de tweede opeenvolgende zege in de 24 Uur van Spa bezorgd. Het drietal kwam met de ROWE Racing BMW M6 GT3 na 531 ronden als eerste over de streep en behaalde daarmee de 23e overwinning voor BMW in de Belgische klassieker. De AMG - Team AKKA ASP Mercedes-AMG GT3 van Renger van der Zande, Felix Rosenqvist en Tristan Vautier pakte op 1 minuut en 55 seconden de tweede plaats, terwijl René Rast, Laurens Vanthoor en Nico Müller met de Audi Sport Team WRT Audi R8 LMS de derde plaats opeisten. Voorafgaand aan de 24-uursrace had niemand rekening gehouden met een overwinning voor de BMW M6 GT3.

Tekst: Marcel ten Caat en René de Boer (Twitter: @marceltencaat/@renedeboer)
Foto's: Marcel ten Caat (1-4), SRO (5-6)

Met nog minder dan een half uur te gaan opende de hemel zich en werden de coureurs door zware neerval in de Bus Stop verrast. Maxi Götz kwam nog ongeschonden door de bocht, maar achter hem schoof de ene na de andere wagen van de baan. De Black Falcon Mercedes van Andreas Simonsen werd hard geraakt door de Konrad Motorsport Lamborghini. Ook de RMS Porsche 911 GT3 Cup, de Easy Race Ferrari 488 GT3, de Garage 59 McLaren 650SGT3 met nummer 60 en de ARC Bratislava Lamborghini Huracan GT3 waren bij de glijpartij in de Bus Stop betrokken.



MTC 2909
Renger van der Zande en co pakten uiteindelijk de tweede plaats

In de chaos en de daaropvolgende Full Cours yellow wist Felix Rosenqvist naar de tweede plaats te gaan, voor merkgenoot Maxi Götz. Diezelfde Götz kreeg echter een drive-through van de wedstrijdleiding voor een 'unsafe release', waarbij een van de Grasser Lamborghini's bijna tegen hem aanreed. Met nog iets meer dan drie minuten te gaan kwam de AMG - Team HTP Motorsport coureur binnen, waardoor Laurens Vanthoor met de Audi Sport Team WRT Audi R8 LMS naar de derde plaats kon opschuiven. Rosenqvist en Vanthoor konden geen vuist maken tegen Sims, die na 24 uur, 2 minuten en 18,980 seconden als eerste over de streep kwam gereden.

Familie Martin in de voetsporen van de Hezemansen
Voor Maxime Martin betekende de winst tijdens de 24 Uur van Spa-Francorchamps een aanvulling op de succesvolle familietraditie. "Het is in totaal al de zevende overwinning hier voor onze familie", verklaarde de BMW-fabrieksrijder, wiens vader Jean-Michel en oom Philippe in 1979 en 1980 samen met een Ford Capri wonnen en vader Jean-Michel ook in 1987 en 1992 zegevierde, beide malen met BMW M3. "Deze race wilde ik al heel erg lang winnen en ik ben er ook al een paar keer heel dichtbij geweest, maar in de afgelopen jaren lukte het om uiteenlopende redenen telkens niet", aldus Maxime Martin na zijn succes. Met deze overwinning werden de Martins het tweede vader-en-zoon-duo na Toine en Mike Hezemans (respectievelijk in 1973 en 2007) dat de prestigieuze race in de Belgische Ardennen gewonnen heeft. Alexander Sims werd de eerste Brit sinds Steve Soper in 1995 (destijds samen met Peter Kox) die in Spa won, Philipp Eng zorgde voor het eerste Oostenrijkse succes sinds Martin Ragginger in 2010. Het ROWE-team had de overwinning voor een groot deel te danken aan het feit dat het een aantal pitstops in de beginfase van de race tijdens 'full-course yellows' kon afwerken, terwijl andere teams onder normale race-omstandigheden stopten en zo in verhouding meer tijd verloren. De BMW stopte ook minder vaak: in totaal 24 keer, ten opzichte van 28 of 29 stops voor de meeste concurrenten.

Van der Zande: "Nu wel blij met tweede plaats"
Renger van der Zande eindigde met zijn teamgenoten in de AKKA-ASP-Mercedes als tweede en was daarmee de best geklasseerde Nederlander. "Een podiumplaats hadden we na de problemen na de Super Pole niet echt verwacht", gaf hij toe. "Op de Nürburgring werd ik tweede, en daar baalde ik ervan dat we niet gewonnen hadden, maar hier ben ik superblij met deze tweede plaats. Zeker in deze race, die toch een beetje het wereldkampioenschap in de GT3-klasse is! Het is natuurlijk wel mooi: als je Dubai en Bathurst niet meerekent, ben ik in op één na alle races die ik dit jaar gereden heb, op het podium geëindigd. Dat is niet zo verkeerd, toch?" Voor Audi was de derde plaats voor Laurens Vanthoor, René Rast en Nico Müller ook meer dan waarop voor de chaotische taferelen in de slotfase nog werd gerekend. "Zeker nadat ik gisteravond werd aangereden en we vrij veel tijd verloren voor de reparatie dachten we dat een podium wel heel moeilijk zou worden", aldus Rast. "Dat het toch nog gelukt is, is ook een mooie beloning voor het team." Met in totaal vier auto's in de top tien won Audi als cumulatief succesvolste merk voor het derde jaar op rij ook de prestigieuze 'Coupe du Roi'.

Bentley Team M-Sport verloor tijdens de bui een minuut in de pits, waardoor Andy Soucek de tweede plaats moest opgeven. Kort voor de zware bui had de Bentley Continental GT3 ook al een drive-through moeten onderdaan, waardoor de kansen op een overwinning al waren vervlogen. De auto die lange tijd om de overwinning streed kwam uiteindelijk als vierde over de finish.



MTC 2952
Overwinning voor de IMSA Performance Porsche 911 GT3 R in de Pro-Am Cup

Klassezege voor Porsche-team IMSA Performance
IMSA Performance zorgde voor een Frans-Duits feest in de Pro-Am Cup. Patrick Pilet, Maxime Jousse, Raymond Narac en Thierry Cornac behaalden met hun Porsche 911 GT3 R de overwinning in de klasse. Het viertal finishte met een achterstand van vier ronden als tiende algemeen. Franck Perera, Nicolas Lapierre, Henry Hassid en Philippe Giauque eindigden met de ISR Audi R8 LMS als tweede in de klasse, voor de Barwell Motorsport Lamborghini Huracan GT3 van Jon Minshaw, Phil Keen, Oliver Gavin en Joe Osborne. 

In de AM-klasse gingen Marco Zanuttini, Vadim Gitlin, Liam Talbot en Niki Cadei er namens Kessel Racing er met de overwinning vandoor. De Ferrari 458 Italia GT3 met startnummer 888 reed in totaal 513 ronden, één meer dan de AF Corse Ferrari 488 GT3 van Peter Mann, Francisco Guedes, Rino Mastronardi en Matteo Cressoni. De AF Corse Ferrari verloor anderhalf uur voor het einde van de race de leiding door een lekke band en kon die positie niet meer heroveren. Pierre Ehret, Rinat Salikhov, Alexander Matschull en Marco Seefried eindigden de race namens Rinaldi Racing als derde.

MTC 3079
Kessel Racing won de AM Cup met de Ferrari 458 Italia GT3

Jeroen Bleekemolen eindigde met zijn teamgenoten en de GRT Grasser Racing Team Lamborghini Huracan GT3 als elfde algemeen, terwijl merkgenoten Max van Splunteren en Jeroen Mul uitvielen na een aanrijding tussen de Attempto Racing Lamborghini en de Kessel Racing Ferrari met nummer 11. Mul liet achteraf weten problemen te hebben gehad met de ABS op de auto. Rik Breukers, die met de deelname aan de Blancpain Lamborghini Super Trofeo en de 24-uursrace dit weekeinde een dubbel programma afwerkte, eindigde samen met zijn drie teamgenoten in de Konrad-Lamborghini op de 30e plaats overall en de elfde positie in de Pro-Am-klasse.

160731 Spa Finish Bleekemolen 
Jeroen Bleekemolen werd in de GRT-Lamborghini als elfde geklasseerd

In tegenstelling tot hun ROWE Racing teamgenoten was er voor Nick Catsburg en Stef Dusseldorp weinig reden tot lachen. Hoewel ook hun BMW M6 GT3 lange tijd vooraan mee kon komen, viel de auto met nog zo'n anderhalf uur te gaan uit met een versnellingsbakprobleem. De BMW lag op het moment van uitvallen op de zesde plaats in de wedstrijd. Voor Dusseldorp betekende het de tweede keer op rij dat hij kort voor het einde van de race uitviel, Catsburg was vorig jaar nog onderdeel van het winnende team coureurs.

160731 Spa Podium
Podium met Alex Sims, Philipp Eng en een dolblije Maxime Martin (vlnr)

Uitslag 24 Uur van Spa - algemeen

Uitslag 24 Uur van Spa - per klasse

Stand Blancpain GT Series - na 24 uur
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet