Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Belcar

Belcar: Longin-Kumpen winnen, Eurotech Racing tweede

Hoe kon het anders: Bert Longin en Anthony Kumpen hebben de afsluitende race van Belcar, verreden op Zolder, gewonnen met hun GLPK Corvette C5R. Eurotech Racing profiteerde van de afwezigheid van de SRT Corvette en eindigde als tweede.

Tekst: Roy van der Laan; fotografie: Tim Böhme

 Eurotech

Het Belcar-kampioenschap eindigde in een anticlimax. De SRT-Corvette, met onder meer David Hart, verkoos een race van het Frans GT-kampioenschap boven de finalerace van Belcar. Het gevolg: Bert Longin en Anthony Kumpen (GLPK Corvette) waren al voortijdig zeker van de titel.
Wim Noorman, teameigenaar van Eurotech Racing, kon weinig vreugde opbrengen voor de derde positie van zijn team in het eindklassement. “Het seizoen was voor mij eigenlijk al voorbij tijdens de race op de Lausitzring”, vertelde hij op het circuit van Zolder. Eurotech Racing was overigens destijds niet van de partij tijdens de race in Duitsland; het team koos voor de ELF BRL-V6. Die beslissing was mede een protest tegen de gang van zaken in Belcar. Noorman is nog altijd teleurgesteld dat de voorgestelde verbeteringen van de Marcos LM600, waaronder met name een grotere luchtinlaatrestrictor, destijds niet werden gehonoreerd. “We hadden de Corvettes tegenstand kunnen bieden als we onze auto hadden mogen verbeteren.”
De Corvettes waren het hele seizoen een klasse apart. Enkel Eurotech Racing kon de hegemonie van de beide Corvette-equipes een keer doorbreken; tijdens de 24 uren van Zolder eindigde de Nederlandse Marcos LM600 als tweede, als ‘beleg’ tussen de beide Corvettes.
Tijdens de voorlaatste race, verreden op Spa-Francorchamps, viel de GLPK Corvette uit. Doordat er destijds eenmalig twee SRT-Corvettes aan de race deelnamen, eindigden er alsnog twee Corvettes op de eerste twee plaatsen.

Gebruikte banden

 Start

Het kampioenschap ging als een nachtkaars uit tijdens de ‘Belcar Last Race’. De GLPK-equipe deed het in de kwalificatietraining ‘rustig aan’, met een tijd van 1:30.2. Dat was wel genoeg voor pole position. Eurotech Racing reed het hele weekeinde op gebruikte banden. “We maken de banden op die we nog over hebben van de 24 uren van Zolder”, aldus Noorman. Op gebruikt rubber stelden Marc Goossens en Danny van Dongen de derde startplek veilig, achter de klasse 2 Porsche 996 GT3 RS van Franz Lamot en Marc-Alexander Basseng.
De vierde startpositie was voor Bert van Rossem en Ruben Maes met een Porsche GT2 BiTurbo, zij moesten een seconde toegeven op Eurotech Racing.

 KumpenLongin

Longin en Kumpen lagen de hele race op kop, voor de Eurotech Racing Marcos LM600 die bij de start al de tweede plek overnam van de Porsche van Lamot en Basseng. “De motor hield af en toe een beetje in, dat was mijn enige probleem”, aldus Marc Goossens, die de start voor zijn rekening nam. Danny van Dongen had een ander ‘probleem’. “Het was heel erg heet in de auto”, vertelde hij na de race.

 Podium

Uitslag Belcar Last Race, 22 oktober, Zolder: 1.Bert Longin en Anthony Kumpen (B/B), Corvette C5R, 80 ronden in 2:06.21.359;
2. Marc Goossens en Danny van Dongen (B/NL), Marcos LM600, op 1 ronde;
3. Marc-Alexander Basseng en Franz Lamot (D/B), Porsche 996 GT3 RS, op 2 ronden;
4. Kris en Koen Wauters (B/B), Chrysler Viper RT10, op 3 ronden;
5. Bert van Rossem en Ruben Maes (B/B), Porsche 911 GT2 BiTurbo RSR, op 3 ronden;
6. Michael De Keersmaecker en Guino Kenis (B/B), Mosler MT900R, op 5 ronden;
7. Kevin Leest en Patrick Schreurs (B/B), Porsche 993, op 5 ronden;
8. Joost Vollebergh en Danny De Laet (B/B), Porsche 996 GT3 RS, op 5 ronden;
9. Frank en Hans Thiers (B/B), Porsche 997, op 5 ronden;
10. Frédéric Bouvy en Jeffrey van Hooydonck (B/B), Porsche 996 GT3, op 5 ronden.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet