Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Snelste kwalificatietijd, maar geen pole voor Colin Braun op Lime Rock

160723 IMSA quali Braun
De CORE Autosport-PC was het snelst in de kwalificatie op Lime Rock

Het zijn drukke tijden voor de coureurs in het IMSA WeatherTech SportsCar Championship, want na de opeenvolgende races van Watkins Glen en Mosport Park staat nu alweer het weekeinde van Lime Rock op het programma, waarmee er sprake is van drie evenementen in vier weekeinden. Tijdens de Northeast Grand Prix op het 2,414 kilometer korte circuit in de bossen van Connecticut komen de klassen PC, GLTM en GTD in actie. De grote prototypes rijden er niet, maar met 31 auto's is het al vol genoeg op de fraaie baan. Onder zomers-hete omstandigheden met temperaturen van rond de 37 graden behaalde Colin Braun voor CORE Autosport de pole, maar de nummer 54-auto zal toch van achteraan in de klasse starten. Voor Renger van der Zande kwalificeerde teamgenoot Popow zich als vijfde, maar vertrekt als vierde. Snelste GTLM-auto was de Ford met Richard Westbrook, de GTD-pole ging naar de Change Racing-Lamborghini Huracán in handen van Spencer Pumpelly. Ben Keating kwalificeerde de Viperexchange.com/Riley-Viper, die hij deelt met Jeroen Bleekemolen, als voorlaatste. Nicky Catsburg is er niet meer bij, voor hem is het IMSA-programma afgelopen.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA

Voor Colin Braun was het al de zevende keer in zijn loopbaan dat hij de 'Total Pole Award' voor zich opeiste. Hij zal echter niet vanaf de eerste plaats starten, omdat het CORE-team besloot om eigenaar Jon Bennett de start van de race voor zijn rekening te laten nemen. Op basis van het reglement werd de CORE-auto daarmee teruggezet naar de achtste en laatste startplaats in de klasse. De pole-position ging daarmee naar Robert Alon, die zich met de PR1/Mathiasen Motorsports-auto als tweede kwalificeerde, voor James French in de Performance Tech-Oreca.

De teamgenoot van Renger van der Zande, Alex Popow, reed de vijfde rijd en mag dus als vierde starten. "De kwalificatie ging redelijk, maar we zaten een beetje fout met de bandenspanning, waardoor Alex heel veel onderstuur had", meldde Van der Zande. "Alex zal de start rijden en dan na een uur, zijn minimale rijtijd, stap ik in om de race uit te rijden. We staan met 14 punten voor in het kampioenschap, en dat willen we graag zo houden!"

160723 IMSA quali Ford Tweede IMSA-pole voor de Ford GT

Snelste GTLM-rijder was Richard Westbrook in de nummer 67-Ford, die daarmee de tweede IMSA-pole voor de nieuwe auto behaalde. Met een verschil van slechts 0,086 seconden kwalificeerde Dirk Werner zich met de nummer 25-BMW M6 als tweede, voor Tommy Milner, de leider in de GTLM-tussenstand, met de snelste van de beide fabrieks-Corvettes. Joey Hand zorgde voor een voortijdig einde van de sessie toen hij met de nummer 66-Ford drie minuten voor tijd op de baan tot stilstand kwam.

In de GTD-klasse was Spencer Pumpelly voor de tweede keer dit seizoen het snelst in de training met de Change Racing-Lamborghini, gevolgd door de beide Audi's van Stevenson Motorsport met respctievelijk Andrew Davis in de nummer 6-Audi en Matt Bell in de nummer 9-Audi.

160723 IMSA quali Viper
De Riley-Viper heeft het zwaar vanwege de 'BOP'

Ben Keating reed de 13e voorlaatste tijd in de Viper, die hij deelt met Jeroen Bleekemolen. "Het viel weer tegen, maar dat was te verwachten", berichtte Bleekemolen. "De 'balance of performance' is al drie races nagenoeg niet veranderd en onze auto is gewoon te langzaam. Dat wisten we al en dat zien we nu ook weer, dus het wordt opnieuw een zwaar weekeinde. Ik hoop wel dat er na het weekeinde voor ons wat wijzigingen in de 'BOP' worden doorgevoerd, zodat de races in Road America, VIR, COTA en Petit Le Mans wat beter gaan. Dit wordt weer een hele zware. Onze auto heeft minder downforce dan de nieuwe auto's, zodat wij het vooral moeten hebben van de topsnelheid, maar juist die topsnelheid probeert de organisatie in de GTD-klasse een beetje omlaag te brengen. Dat maakt het dus niet makkelijk. Ik stond vanmorgen nog wel zevende in de training, maar we komen natuurlijk niet om zevende te worden, we komen om te winnen! Maar goed, in de race gaan we alles proberen om toch weer naar voren te komen."

Op de inschrijflijst in Lime Rock ontbreekt opnieuw Nicky Catsburg, die er ook bij de vorige race op Mosport al niet bij was. We begrijpen dat er een einde is gekomen aan de samenwerking tussen hem en het Black Swan-Porsche-team, maar desgevraagd meldde Catsburg om contractuele redenen geen nadere toelichting te kunnen geven. Daar moeten we het dus verder maar mee doen.

Uitslag:
1. Bennett/Braun, Oreca FLM09, 48,824
2. Alon/Kimber-Smith, Oreca FLM09, 48,840
3. French/Marcelli, Oreca FLM09, 48,930
4. Gutierrez/Rayhall, Oreca FLM09, 48,978
5. Van der Zande/Popow, Oreca FLM09, 49,222
6. McMurry/Mowlem, Oreca FLM09, 49,266
7. Goikhberg/Simpson, Oreca FLM09, 49,659
8. Kvamme/Ruscitti, Oreca FLM09, 51,629
9. Briscoe/Westbrook, Ford GT, 50,748 (1e LMGTE)
18. Lewis/Pumpelly, Lamborghini Huracán GT3, 43,148 (1e GTD)
30. Keating/Bleekemolen, Dodge Viper GT3-R, 43,983

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet