Belcar: Anticlimax in kampioenschapstrijd
Komende zondag staat de laatste wedstrijd van de Mediagroep Van Dyck Belcar Original 2006 op het programma. Na de prachtige overwinning van SRT in de slag om de Ardennen zal het team van Patrick Selleslagh, niet deelnemen aan Belcar Last Race. Een anticlimax? Zeker, maar SRT had dit al een hele tijd geleden aangekondigd, vanaf het ogenblik dat bleek dat de Belcar-kalender deze van de FFSA-GT overlapte. Commerciële afspraken bepalen nu eenmaal de business en dus ook de autosport. De realiteit zegt nu dat Anthony Kumpen en Bert Longin de volle buit binnenhalen en nu al zeker zijn van de algemene titel en de titels in Klasse 1 én de Driver Challenge.
In het reglement staat namelijk dat een team aan de laatste wedstrijd moet deelnemen om aanspraak te kunnen maken op een titel. SRT blijft dus hangen op 250 punten in het algemene klassement en op 125 punten in Klasse 1, waar ze momenteel nog de leiding delen met GLPK. Dit artikel werd in het reglement opgenomen om te beletten dat teams zouden passen voor de laatste wedstrijd wanneer ze al zeker zijn van de titel. Zoals dit bijvoorbeeld het geval is bij First Motorsport met Haane-Meert in Klasse 3.
Patrick Selleslagh: "We nemen op een hoogtepunt afscheid van de Belcar Original 2006, na de zeges in de 24 uur van Zolder en het Spa Racing Festival en focussen nu al op 2007. Onze toekomst ligt, daar we de volgende seizoenen ook in GT1 actief blijven, in de FFSA-GT en niet meer in de Belcar Original. Vandaar onze keuze om zowel de wedstrijden in Le Mans als Magny-Cours met onze twee wagens af te werken. SRT moet vandaag keuzes maken, om volgend seizoen opnieuw op hoog niveau te presteren. We zijn ons ten volle van de consequenties voor het Belgische kampioenschap bewust, maar voor ons team ligt de toekomst in GT1 en dus in Frankrijk of eventueel in een internationale serie zoals de LMS."
Wat het algemene klassement betreft, kunnen we door het afzeggen van SRT nog een spannende ontknoping verwachten voor de twee overige plaatsen op het eindpodium. Voor de tweede plaats algemeen komen met Goossens-Van Dongen, Severich-Josten, Haane-Meert en Penders-Lamot nog vier teams in aanmerking. Het verschil tussen de Marcos van Eurotech en de BMW V8 van GS Motorsport is slechts twee puntjes en zij hebben de beste troeven in de hand voor de tweede plaats. Haane-Meert en Penders-Lamot worden gescheiden door een half puntje en zullen uitmaken wie de vierde en vijfde plaats pakt in het kampioenschap. Voor de zesde plaats komen mathematisch gezien nog dertien teams in aanmerking, met KS Motorsport op kop.
In het reglement staat namelijk dat een team aan de laatste wedstrijd moet deelnemen om aanspraak te kunnen maken op een titel. SRT blijft dus hangen op 250 punten in het algemene klassement en op 125 punten in Klasse 1, waar ze momenteel nog de leiding delen met GLPK. Dit artikel werd in het reglement opgenomen om te beletten dat teams zouden passen voor de laatste wedstrijd wanneer ze al zeker zijn van de titel. Zoals dit bijvoorbeeld het geval is bij First Motorsport met Haane-Meert in Klasse 3.
Patrick Selleslagh: "We nemen op een hoogtepunt afscheid van de Belcar Original 2006, na de zeges in de 24 uur van Zolder en het Spa Racing Festival en focussen nu al op 2007. Onze toekomst ligt, daar we de volgende seizoenen ook in GT1 actief blijven, in de FFSA-GT en niet meer in de Belcar Original. Vandaar onze keuze om zowel de wedstrijden in Le Mans als Magny-Cours met onze twee wagens af te werken. SRT moet vandaag keuzes maken, om volgend seizoen opnieuw op hoog niveau te presteren. We zijn ons ten volle van de consequenties voor het Belgische kampioenschap bewust, maar voor ons team ligt de toekomst in GT1 en dus in Frankrijk of eventueel in een internationale serie zoals de LMS."
Wat het algemene klassement betreft, kunnen we door het afzeggen van SRT nog een spannende ontknoping verwachten voor de twee overige plaatsen op het eindpodium. Voor de tweede plaats algemeen komen met Goossens-Van Dongen, Severich-Josten, Haane-Meert en Penders-Lamot nog vier teams in aanmerking. Het verschil tussen de Marcos van Eurotech en de BMW V8 van GS Motorsport is slechts twee puntjes en zij hebben de beste troeven in de hand voor de tweede plaats. Haane-Meert en Penders-Lamot worden gescheiden door een half puntje en zullen uitmaken wie de vierde en vijfde plaats pakt in het kampioenschap. Voor de zesde plaats komen mathematisch gezien nog dertien teams in aanmerking, met KS Motorsport op kop.