Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Mazda op pole voor IMSA-race Mosport

160710 IMSA quali Mazda
Tristan Nuñez zette de Mazda, in de kleuren van de Le Mans-zege in 1991, op pole

Sinds de overstap van de volstrekt futloze diesels naar benzinemotoren zit de snelheid bij de Mazda-prototypes in het Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship er duidelijk in. In de kwalificatie voor de race op het Canadian Tire Motorsport Park, bij de meeste mensen bekend als Mosport, in Canada, reed Tristan Nuñez in de nummer 55-Mazda met 1:10,126 minuten de snelste tijd en eiste daarmee de pole-position voor zich op. Voor Nuñez was het de tweede pole van het jaar na het eerdere trainingssucces op de Mazda Raceway Laguna Seca. Met een achterstand van ruim drie tienden van een seconde kwalificeerde Ricky Taylor de Konica Minolta-WTR-Corvette DP als tweede, voor de tweede Mazda met Tom Long en de Action Express-Corvette DP van kampioenschapsleider Christian Fittipaldi. De twee Nederlanders die in Canada aan de start komen – het Black Swan-Porsche-team met Nicky Catsburg laat dit weekeinde verstek gaan – lieten beide hun teamgenoten de kwalificatie rijden, waardoor ze niet in de voorste gelederen in hun klasse eindigden. Renger van der Zande staat samen met Alex Popow op de zesde plaats in de PC-klasse, Jeroen Bleekemolen start samen met Ben Keating in de Riley-Viper als achtste in de GTD-divisie.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA

160710 IMSA quali Braun
Colin Braun reed de snelste tijd in de PC-klasse

Terwijl het Mazda-team het met de startplaatsen één en drie dankzij respectievelijk Tristan Nuñez en Tom Long in de prototype-klasse goed deed, zorgde Colin Braun voor de tweede maal dit seizoen na Sebring voor de pole-position in de PC-klasse voor het CORE Autosport-team. Daarachter reed James French in de Performance Tech-PC de tweede tijd, voor Stephen Simpson in de JDC Miller Motorsport-auto. Bij het Starworks-team nam ditmaal de Venezolaan Alex Popow de kwalificatie weer voor zijn rekening, zodat de auto met hemzelf en Renger van der Zande als zesde in de klasse mag vertrekken.

160710 IMSA quali Corvette Na anderhalf jaar eindelijk weer eens een Corvette op pole in IMSA

Statistici moesten diep in de boeken graven om na te gaan wanneer er voor het laatst een Corvette op pole had gestaan in de GTLM-klasse. Dat was voor de Rolex 24 at Daytona in januari 2015, dus bijna anderhalf jaar geleden. Antonio Garcia maakte een einde aan die periode door in de GTLM-kwalificatie op Mosport de snelste tijd te rijden. Voor de Spanjaard was het zijn eerste pole sinds Laguna Seca in 2014. Naast de Corvette op de eerste startrij staat de Ford met Le Mans-klassewinnaar Dirk Müller, die samen met teamgenoot Joey Hand nog op zijn eerste IMSA-zege van dit jaar wacht. Merkgenoot Richard Westbrook kwalificeerde de tweede Ford als derde voor de drie-uursrace, die voor Ford een soort thuiswedstrijd is, want de auto's zijn gebouwd bij Multimatic Motorsports in Markham, slechts een paar mijl van het circuit in Bowmanville.

Ook in de GTD-klasse was een Spanjaard het snelst – hoewel hij in het officiële persbericht van IMSA als Braziliaan werd aangeduid: Alex Riberas veroverde met de Heart of Racing-Porsche 911 GT3 R van het Team Seattle/Alex Job Racing de pole in de klasse. Voor Riberas en teamgenoot Mario Farnbacher was het de tweede pole van het seizoen na Laguna Seca, waar beide ook hun klasse in de race wonnen. Andrew Davis kwalificeerde de nummer 6-Stevenson-Audi als tweede, voor Spencer Pumpelly in de nummer 16-Change Racing-Lamborghini. Ben Keating nam de kwalificatie in de Viper Exchange.com/Riley-Viper voor zijn rekening. Hijzelf en teamgenoot Jeroen Bleekemolen starten als achtste in de klasse.

Uitslag:
1. Nuñez/Bomarito, Mazda, 1:10,126
2. Taylor/Taylor, Corvette DP, 1:10,435
3. Long/Miller, Mazda, 1:10,572
4. Barbosa/Fittipaldi, Corvette DP, 1:10,761
5. Cameron/Curran, Corvette DP, 1:11,177
6. Goossens/Dalziel, Corvette DP, 1:11,296
7. Pew/Negri, Ligier JS P2-Honda, 1:11,760
8. Bennett/Braun, Oreca FLM09-Chevrolet, 1;11,946 (1e PC)
13. Van der Zande/Popow, Oreca FLM09-Chevrolet, 1:13,197 (6e PC)
16. Garcia/Magnussen, Corvette C7.R, 1:15,198 (1e GTLM)
25. Farnbacher/Riberas, Porsche 911 GT3 R, 1:18,245 (1e GTD)
32. Keating/Bleekemolen, Dodge Viper GT3-R, 1:19,132 (8e GTD)

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet