Formule 1: FIA komt wederom met reglementswijzigingen
De FIA heeft, zoals tegenwoordig elk jaar traditie is, de Formule 1-reglementen voor volgend seizoen grondig gewijzigd. Voornaamste wijzigingen betreffen dit keer de vrije trainingen op vrijdag, de motoren en banden, en de safetycarregels.
Tekst: Daan Jeuken
Vrije trainingen
De vrije trainingen op vrijdag voor een Grand Prix blijven gehandhaafd. Toch wordt de vrijdag meer los gemaakt van het GP-weekend, om te voorkomen dat de rijders op de vrijdag massaal in de pitbox blijven staan om materiaal te sparen en de fans naar een lege baan zitten te turen. De teams mogen op de vrijdag twee auto’s gebruiken, deze hoeven niet per se door de racecoureurs te worden bereden. De sessies zijn verlengd van een uur naar anderhalf.
Motoren en banden
Voor deze vrijdag zijn ook de regels omtrent de motoren en banden versoepeld. De motoren die twee races gebruikt moeten worden hoeven op vrijdag niet ingezet te worden; deze regel wordt hierdoor enkel van toepassing voor de motoren die op zaterdag en zondag gebruikt worden. De motorhomologatie – waarbij de teams hun motoren slechts minimaal mogen veranderen – is vastgesteld tot 2010.
Voor de vrijdagtrainingen krijgen de rijders vier extra bandensetjes ter beschikking. Voor de rest van het GP-weekend heeft elke coureur nog tien bandensetjes te gebruiken. Deze worden allen geleverd door Bridgestone, dat naar elk evenement slechts twee bandenspecificaties mag meebrengen.
Safetycar
Zo gauw de safetycar de baan op komt wordt de pitstraat afgesloten, totdat het alle auto’s heeft opgevangen. Dit voorkomt dat alle rijders voor ze achter de safetycar aansluiten snel hun pitstop maken, en daarmee dus minimale tijd verliezen.
Rijders die op een ronde gezet zijn en zich tussen de leiders bevinden moeten deze passeren. Vervolgens moeten zij de safetycar passeren, een rondje afwerken en weer achteraan de rij aansluiten.
2008
Ook gaf de FIA al een vooruitblik op de reglementen van 2008, wanneer alle teams gebruik gaan maken van eenzelfde ECU. Bij een motorenwissel wordt de coureur in 2008 net als nu tien plaatsen teruggezet, maar ook bij een wissel van de versnellingsbak wordt de coureur vanaf dat jaar gestraft, zij het met vijf plaatsen. Beschadigde onderdelen als de tandwielen mogen worden vervangen onder supervisie van de FIA.
Tekst: Daan Jeuken
Vrije trainingen
De vrije trainingen op vrijdag voor een Grand Prix blijven gehandhaafd. Toch wordt de vrijdag meer los gemaakt van het GP-weekend, om te voorkomen dat de rijders op de vrijdag massaal in de pitbox blijven staan om materiaal te sparen en de fans naar een lege baan zitten te turen. De teams mogen op de vrijdag twee auto’s gebruiken, deze hoeven niet per se door de racecoureurs te worden bereden. De sessies zijn verlengd van een uur naar anderhalf.
Motoren en banden
Voor deze vrijdag zijn ook de regels omtrent de motoren en banden versoepeld. De motoren die twee races gebruikt moeten worden hoeven op vrijdag niet ingezet te worden; deze regel wordt hierdoor enkel van toepassing voor de motoren die op zaterdag en zondag gebruikt worden. De motorhomologatie – waarbij de teams hun motoren slechts minimaal mogen veranderen – is vastgesteld tot 2010.
Voor de vrijdagtrainingen krijgen de rijders vier extra bandensetjes ter beschikking. Voor de rest van het GP-weekend heeft elke coureur nog tien bandensetjes te gebruiken. Deze worden allen geleverd door Bridgestone, dat naar elk evenement slechts twee bandenspecificaties mag meebrengen.
Safetycar
Zo gauw de safetycar de baan op komt wordt de pitstraat afgesloten, totdat het alle auto’s heeft opgevangen. Dit voorkomt dat alle rijders voor ze achter de safetycar aansluiten snel hun pitstop maken, en daarmee dus minimale tijd verliezen.
Rijders die op een ronde gezet zijn en zich tussen de leiders bevinden moeten deze passeren. Vervolgens moeten zij de safetycar passeren, een rondje afwerken en weer achteraan de rij aansluiten.
2008
Ook gaf de FIA al een vooruitblik op de reglementen van 2008, wanneer alle teams gebruik gaan maken van eenzelfde ECU. Bij een motorenwissel wordt de coureur in 2008 net als nu tien plaatsen teruggezet, maar ook bij een wissel van de versnellingsbak wordt de coureur vanaf dat jaar gestraft, zij het met vijf plaatsen. Beschadigde onderdelen als de tandwielen mogen worden vervangen onder supervisie van de FIA.