Dragracing: Persoonlijk record en podium voor Michel Tooren bij Summer Nationals op Santa Pod Raceway
![CG2P6908 Hi Res](https://cms.autosport.nl/images/stories/2016/Dragracing/Diversen/Summernationals/Pb_Pro_Dutch/CG2P6908_Hi_Res.jpg)
Het droomdebuut van Michel Tooren tijdens The Main Event heeft een nog mooier vervolg gekregen. Bij de voor het MSA British Pro Modified Kampioenschap meetellende Summer Nationals wist de Pro Dutch Racing-piloot in pas zijn tweede wedstrijd ooit, meteen een runner-up positie te scoren. Minstens zo indrukwekkend was de serie tijden waarmee Pro Dutch Racing deze prachtige prestatie wist te behalen. Met de '71 Plymouth Barracuda verbeterde Tooren in de eliminaties tot twee keer toe zijn persoonlijk record, om dit uiteindelijk terug te brengen tot 6, 14 seconden en 377 km/h. "Een gouden weekend met de eerste beker als resultaat", aldus een meer dan tevreden Pro Dutch Racing-rijder.
Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: Julian Hunt
Pro Dutch Racing richt zich in zijn eerste seizoen met de in de dragrace-sport debuterende Michel Tooren aan het stuur van de '71 Plymouth Barracuda op de wedstrijden van het MSA British Pro Modified Kampioenschap. Na het droomdebuut tijdens The Main Event, waarbij Tooren niet alleen zijn licentieprocedure afrondde, maar tevens bij zijn wedstrijddebuut met een persoonlijk record van 6,16 seconden de concurrentie versteld deed staan, was de Summer Nationals de tweede krachtmeting voor de kersverse Pro Dutch Racing-piloot. Dit keer wachtte op Santa Pod Raceway de voltallige Engelse concurrentie om te gaan strijden voor punten in het MSA kampioenschap.
![MK4 9566 Hi Res](https://cms.autosport.nl/images/stories/2016/Dragracing/Diversen/Summernationals/Pb_Pro_Dutch/MK4_9566_Hi_Res.jpg)
De eerste twee kwalificatieruns brachten nog niet direct het gehoopte resultaat, maar in de derde run snelde de Pro Dutch Racing Cuda naar een tijd van 6,28 seconden, goed voor de tweede kwalificatiepositie. "In de eerste run had ik enorm veel tyre shake waardoor zelfs de stroom wegviel, terwijl ik in de tweede run te vroeg naar de tweede versnelling schakelde. In de derde run reed ik wel helemaal door de eerste versnelling heen, maar moest na ongeveer 3,6 seconden van het gas omdat de achterkant van de auto zich wat onrustig begon te gedragen. De tijd van 6,28 seconden viel dan ook zeker niet tegen", blikte Tooren op de kwalificaties terug.
![CG2P7016 Hi Res](https://cms.autosport.nl/images/stories/2016/Dragracing/Diversen/Summernationals/Pb_Pro_Dutch/CG2P7016_Hi_Res.jpg)
In de aanloop naar de eliminaties werd besloten om op zaterdagavond de afstelling van de 4-link achterwielophanging aan te passen. Daarmee zou het onrustige gedrag op hoge snelheid weggenomen moeten worden. Of dit daadwerkelijk de oplossing was, moest echter blijken bij de eerste eliminatieronde. Meteen werd duidelijk dat de theorie ook in de praktijk goed uitpakte, want in 6,17 seconden was Tooren niet alleen een klap sneller dan in de kwalificatie, ook ging de Pro Dutch Racing Cuda kaarsrecht richting de finish en liet zijn tegenstander Roger Moore kansloos.
![MK4 9623 Hi Res](https://cms.autosport.nl/images/stories/2016/Dragracing/Diversen/Summernationals/Pb_Pro_Dutch/MK4_9623_Hi_Res.jpg)
In de halve finale was vervolgens Kevin Slyfield, de regerend MSA Pro Modified kampioen, de volgende tegenstander van de Pro Dutch Racing-piloot. In weer een uitstekende run snelde Tooren naar een winnende 6,15 seconden, een nieuw persoonlijk record, waarbij de Cuda met 377 km/u de finishlijn passeerde. Daarmee stond Tooren bij pas zijn tweede wedstrijd direct in de finale en moest het opnemen tegen de ook in het FIA Europees Kampioenschap tot de top behorende Andy Robinson. Opnieuw scherpte Tooren in een strakke run met 6,14 seconden zijn persoonlijk record aan, maar dat was net niet genoeg om de met 6,09 seconden iets snellere Engelsman te kloppen.
![MK4 9712 Hi Res](https://cms.autosport.nl/images/stories/2016/Dragracing/Diversen/Summernationals/Pb_Pro_Dutch/MK4_9712_Hi_Res.jpg)
Met een runner-up positie in pas zijn tweede wedstrijd kon de Pro Dutch Racing-piloot echter uitstekend leven, zeker gezien de manier waarop deze tot stand was gekomen. "Niet alleen het resultaat is boven verwachting, ook geeft het een goed gevoel dat de aanpassingen die we gedaan hebben, werken en resultaat opleveren. Met dezelfde koppeling rijden we nu al zonder problemen vier runs laag in de zes seconden, gaat de auto kaarsrecht en snel. Daarbij voel ik me ook al veel meer thuis in de auto en begin bepaalde handelingen al automatisch te doen. Daardoor kan ik me, zoals in de halve finale, ook veel meer met bijvoorbeeld het spel aan de startlichten bezighouden. Een gouden weekend was het", aldus een meer dan tevreden Pro Dutch Racing-rijder, net terug van het podium en met de eerste beker uit zijn nog prille Pro Mod-carrière in de hand.
![MK4 9625 Hi Res](https://cms.autosport.nl/images/stories/2016/Dragracing/Diversen/Summernationals/Pb_Pro_Dutch/MK4_9625_Hi_Res.jpg)
Ook het Engelse publiek had genoten van het optreden van Pro Dutch Racing. Eindelijk had men weer kunnen genieten van een echte finale waarin de 'eigen rijders' serieus tegenstand werd geboden en men tot het uiterste moest gaan om de winst binnen te slepen. Om in zijn eerste seizoen zoveel mogelijk ervaring op te doen, blijft Tooren zich concentreren op het MSA British Pro Modified Kampioenschap. De eerstvolgende wedstrijd voor Pro Dutch Racing is dan ook de van 29 tot en met 31 juli op Santa Pod te verrijden Mopar Euro Nationals.
![CG2P6756 Hi Res](https://cms.autosport.nl/images/stories/2016/Dragracing/Diversen/Summernationals/Pb_Pro_Dutch/CG2P6756_Hi_Res.jpg)