Sportscars: Groeten uit Le Mans 2016
Pas vanuit een helikopter of vliegtuig krijg je een goed idee van de omvang van het evenement
Over de editie van de 24 Uur van Le Mans van dit jaar zal nog lang en veel worden gesproken. "De race die Toyota verloor" is een treffender omschrijving dan "De race die Porsche won", zonder overigens ook maar iets te willen afdoen aan de prestatie van het merk uit Zuffenhausen, waarvan de 919 Hybrid wel 24 uur lang heel bleef en naar behoren functioneerde. Daardoor was het team ter plekke om de kans op de overwinning te grijpen zodra die zich aandiende. Dit jaar waren er 263.500 bezoekers getuige van het evenement, dat ieder jaar nog maar groter en mooier lijkt te worden. Het lijdt geen twijfel dat we op dit moment een gouden tijdperk in de lange-afstandsracerij beleven, met Le Mans als onbetwist jaarlijks hoogtepunt. Wat we verder rondom de race allemaal zagen, leverde meer dan voldoende stof op voor een omvangrijke impressie.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Bob van der Wolf, Rebocar, Rolex (2)
Op dinsdag is het voor de coureurs nog rustig, dus dan is er altijd een handtekeningsessie in de pitstraat, met hier Marc Goossens (links) en Jeroen Bleekemolen (midden) van het Murphy-team, terwijl Ben Keating druk is met handtekeningen zetten.
Nick de Bruijn (links) was de best geklasseerde landgenoot in Le Mans, maar het Eurasia-team was nieuw in Le Mans, wat aan een paar zaken te merken was. Zoals het feit dat er voor de handtekeningsessie geen kaarten waren...
Kaarten genoeg daarentegen bij het G-Drive-team, met Giedo van der Garde (rechts).
Na de barbaarse schietpartij van het voorgaande weekeinde in Orlando hing gedurende de eerste dagen in Le Mans de Amerikaanse vlag halfstok boven het podium.
Langs alle in- en uitvalswegen rond Le Mans had Porsche grote reclameborden opgesteld.
Mensen die naar Le Mans reizen, met name vanuit Groot-Brittannië, bestickeren graag hun auto om dat te laten zien. Deze gedecoreerde Mercedes zagen we op de parkeerplaats van de lokale supermarkt.
En ook deze Oostenrijkse fans lieten zien wat hun reisdoel was.