Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Sportscars

Sportscars: Brundle op pole voor Road to Le Mans; Lammers negende

GT7D7971

Martin Brundle, winnaar van de 24 Uur van Le Mans in 1990, mag morgen vanaf pole vertrekken tijdens de allereerste Road to Le Mans race voor LMP3 en GT3 auto's ooit op het Circuit de la Sarthe. De 57-jarige Britse coureur versloeg in de kwalificatie de regerend European Le Mans Series LMP3-kampioen Charlie Robertson. Jan Lammers, die Le Mans in 1988 wist te winnen en in totaal 22 keer deelnam aan de 24-uursrace, eindigde met de Racing Team Holland Ligier als negende in de kwalificatie. Jan Storm de DKR Engineering BMW Z4 GT3 als 36e.

Tekst: Marcel ten Caat (vanaf Le Mans, Twitter: @marceltencaat)
Foto's: PR, Frits van Eldik

De Road to Le Mans-teams werkten op woensdag en donderdag onder moeilijke omstandigheden hun vrije trainingen af. Op woensdagavond zorgden buien ervoor dat het lastig rijden was en pas in de allerlaatste ronde wist DC Racing-coureur Thomas Laurent de snelste ronde te noteren. Laurent was donderdagmiddag weer het snelste in een vrije training die halverwege werd onderbroken met een rode vlag. Een combinatie van regen en olie op de baan zorgde ervoor dat het onverantwoord was om door te rijden. Het zorgde er voor dat Jan Lammers na twee trainingen slechts acht ronden had gereden en teamgenoot Bernhard van Oranje negen. Jan Storm en Niels Bouwhuis hadden op dat moment vier respectievelijk twaalf ronden afgelegd.

FVEF0777
Lammers kwalificeerde zich uiteindelijk als negende voor de race

In de kwalificatie waren de omstandigheden een stuk beter en vanaf het eerste moment waren de rondetijden daardoor ook flink sneller. Martin Brundle liet direct een 4:01.446 noteren, maar nog voor de United Autosports-coureur bij de Esses zat was Paul Petit met de Graff Ligier al sneller. Brundle's volgende rondetijd was een 3:56.981, maar ook deze keer kon de Brit niet lang genieten van de voorlopige pole omdat Thomas Laurent nog geen minuut later een 3:56.247 liet noteren.

Niet veel later ging Pierre Nicolet van de baan bij het uitkomen van de Esses en doordat er wat rommel op de baan bleef liggen werd de sessie stilgelegd. Nadat de OAK Racing Ligier uit het grind was gesleept en de baan was schoongemaakt ging het licht weer op groen en gingen de coureurs weer op jacht naar de pole. In de eerste snelle ronde na de herstart lukte het nog niet, maar een ronde later was het wel raak voor Brundle en met een 3:55.748 verzekerde hij zich van de pole. Charlie Robertson verdrong Laurent van de eerste startrij, terwijl Lammers met een 4:00.410 de negende tijd wist te rijden.

GT7D7934 De BMW Z4 GT3 van Jan Storm en Niels Bouwhuis start vanaf P18 in GT3

Twee minuten voor het einde van de sessie ging Hiroshi Yamaguchi met de FFF Racing Team by ACM McLaren 650S van de baan, waarna er opnieuw een code rood kwam. De sessie werd vervolgens niet meer herstart. Op het moment van Yamaguchi's crash stond Egidio Perfetti met de Mentos Racing Porsche 911 GT3 R op pole position in de GT3 klasse met een tijd van 4:04.494. De AF Corse Ferrari 488 GT3 van Alexey Basov kwalificeerde zich als tweede, voor Yamaguchi. Jan Storm kwam met de BMW Z4 GT3 tot een snelste rondetijd van 4:45.907 en hij kwalificeerde zich daarmee als 18e in zijn klasse.

De Road to Le Mans race zal morgen om 11.10 uur van start gaan en is rechtstreeks te volgen op Eurosport. Tijdens de 60 minuten durende race zal er een verplichte pit stop moeten worden gemaakt. De pit window is open tussen de 25e en de 35e minuut.

Uitslag kwalificatie Road to Le Mans
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet