Belcar Race Festival: Rudolph Racing krijgt loon naar werken
Na het teleurstellende weekend van de 24 uren van Zolder, waar al na vier uur wedstrijd een opgave tengevolge van een crash de bittere realiteit was, ging het hele gezelschap richting het pittoreske Spa-Francorchamps voor het Belcar Race Festival. In de weken voorafgaand aan deze race is er door de Rudolph crew hard gewerkt om de gehavende Viper weer op en top aan de start te brengen. “We hebben behoorlijk wat werk gehad om de wagen in orde te krijgen. Vooral de aanlevering van onderdelen verliep niet al te soepel”, vertelt chief engineer Marwin Moonen. Ook opmerkelijk nieuws is dat de Viper voortaan op Michelin rubber rolt in plaats van de Pirelli´s.
Tekst: PR - Foto's: Willem J. Staat
De eerste vrije training op vrijdag verliep naar wens. Dit was de eerste keer na Zolder dat de Viper weer reed. Een mooie vijfde tijd van 2.33.2 sec. gaf aan dat de Viper weer geheel ´de oude’ was! Echter sloeg de pechduivel tijdens de eerste kwalificatie opnieuw toe. “Bij het aanremmen van de Busstop, tijdens mijn out-lap, verremde ik me. Ik probeerde nog te corrigeren om de chicane te halen, maar toen ik op het gas ging volgde er een harde knal en had ik geen aandrijving meer. Ik kon nog net de pitlane insturen en me laten uitrollen”, vertelt Roger Grouwels.

Na onderzoek van de wagen bleek al snel dat een geëxplodeerd differentieel de boosdoener was. Helaas voor het Rudolph team was dit het enige onderdeel dat ze niet als reserveonderdeel bij zich hadden. Na lang rondbellen bleek het deel 100 km onder Marseille bij de fabriek van Oreca te liggen. “Het was opgeven of naar Zuid Frankrijk rijden om het onderdeel op te halen! Na overleg met het team waren er drie vrijwilligers die rond negen uur ‘s avonds in de auto zijn gestapt om het differentieel op te gaan halen”, vertelt teammanager Patrick van Doorn. “Zaterdagmorgen rond zes uur konden ze het onderdeel inladen en begonnen ze aan de terugreis naar Francorchamps”. Het deel arriveerde op het circuit om vier uur ‘s middags. “Een echte heldendaad”, vervolgt Patrick van Doorn. Door het niet deelnemen aan de tijdtrainingen moest er bij de koersdirectie een aanvraag gedaan worden om uit de pitlane te starten. Dit was geen probleem. Tijdens de warm-up bleek dat de Viper er zin in had! Met een 2.30.8 sec. werd de snelste tijd ooit gezet met de Viper op Spa gereden!

Tekst: PR - Foto's: Willem J. Staat
De eerste vrije training op vrijdag verliep naar wens. Dit was de eerste keer na Zolder dat de Viper weer reed. Een mooie vijfde tijd van 2.33.2 sec. gaf aan dat de Viper weer geheel ´de oude’ was! Echter sloeg de pechduivel tijdens de eerste kwalificatie opnieuw toe. “Bij het aanremmen van de Busstop, tijdens mijn out-lap, verremde ik me. Ik probeerde nog te corrigeren om de chicane te halen, maar toen ik op het gas ging volgde er een harde knal en had ik geen aandrijving meer. Ik kon nog net de pitlane insturen en me laten uitrollen”, vertelt Roger Grouwels.

Na onderzoek van de wagen bleek al snel dat een geëxplodeerd differentieel de boosdoener was. Helaas voor het Rudolph team was dit het enige onderdeel dat ze niet als reserveonderdeel bij zich hadden. Na lang rondbellen bleek het deel 100 km onder Marseille bij de fabriek van Oreca te liggen. “Het was opgeven of naar Zuid Frankrijk rijden om het onderdeel op te halen! Na overleg met het team waren er drie vrijwilligers die rond negen uur ‘s avonds in de auto zijn gestapt om het differentieel op te gaan halen”, vertelt teammanager Patrick van Doorn. “Zaterdagmorgen rond zes uur konden ze het onderdeel inladen en begonnen ze aan de terugreis naar Francorchamps”. Het deel arriveerde op het circuit om vier uur ‘s middags. “Een echte heldendaad”, vervolgt Patrick van Doorn. Door het niet deelnemen aan de tijdtrainingen moest er bij de koersdirectie een aanvraag gedaan worden om uit de pitlane te starten. Dit was geen probleem. Tijdens de warm-up bleek dat de Viper er zin in had! Met een 2.30.8 sec. werd de snelste tijd ooit gezet met de Viper op Spa gereden!
