Div: Van der Zande verliest 24U Nürburgring door AMG Customer Sport Hollywood drama. HTP Protesteert tegen Black Falcon
Geen enkele 24 Uurs wedstrijd op de Nordschleife is zo spannend geëindigd als de laatste editie. Grote verliezer was de HTP SLS AMG Mercedes van de combinatie Vietoris/Seefried/Hohenadel/Van der Zande. In de allerlaatste ronde ging Maro Engel aan de leidende HTP Motorsport AMG Mercedes van Christian Hohenadel voorbij en pakte met een voorsprong van ruim 5.697 secs. de overwinning.
Tekst en Foto's Willem J. Staat
![2016 Doughnut 3](https://cms.autosport.nl/images/stories/2016/Internationaal/Endurance/24H_Nurburgring/2016_Race/2016_Doughnut_3.JPG)
Overwinningsdoughnut van Maro Engel, maar behoudt Black Falcon de zege?
Van der Zande verliest 24U Nürburgring door AMG Customer Sport Hollywood drama.
Urenlang leek de HTP AMG Mercedes GT3 van de combinatie Vietoris/Seefried/Hohenadel/Van der Zande overall winnaar van 24U Nürburgring te worden. Een teambeslissing om Hohenadel kort voor het einde voor een "splash/dash" stop naar binnen te halen werd het team in de allerlaatste ronde noodlottig. Acht minuten voor het einde bedroeg het verschil tussen de HTP en Black Falcon Mercedes slechts 0.7 secs. In de Ravenolbocht gaat Engel definitief aan zijn AMG Customer Sport collega voorbij waarbij het optisch tot een deurkrukken contact leek te komen. Onderzoek van de sportcommissarissen wees uit dat dit niet het geval was. "De deur stond een beetje open maar vanuit ons perspectief was het duel in orde aldus Walter Horning van de organisatie.
![2016 Renger Race](https://cms.autosport.nl/images/stories/2016/Internationaal/Endurance/24H_Nurburgring/2016_Race/2016_Renger_Race.JPG)
De HTP SLS AMG GT3 werd door Maro Engel van de overwinning beroofd.
Met bijna 5,7 sec. voorsprong bezorgde Engel Black Falcon de overwinning in het prestigiueze Duitse evenement. De teleurstelling bij HTP was zo groot dat Renger van der Zande, Christian Hohenadel en Marco Seefried niet op de persconferentie na afloop verschenen. Michael Kramp van de organiserende ADAC Nordrhein was ervan overtuigd dat er intern over deze actie nog niet het laatste woord gesproken is. Maro Engel: "Als je de kans krijgt om een evenement als dit te winnen dan ga je er gewoon voor. Elke HTP-coureur was immers in dit gat gedoken. Zeker als je zo dicht bij de overwinning bent dan kan ik zijn teleurstelling wel begrijpen. Er waren ook geen stalorders om niet te passeren...... HTP heeft inmiddels tegen de winnende collega Mercedes een protest ingediend. De eerste vier plekken werden door AMG Customer Sport GT3's.
![2016 BMW Race](https://cms.autosport.nl/images/stories/2016/Internationaal/Endurance/24H_Nurburgring/2016_Race/2016_BMW_Race.JPG)
BMW was eigenlijk het enige merk dat Mercedes een beetje tegenstand kon bieden.........
Audi en BMW geen concurrentie voor Mercedes
Voor zowel Audi als BMW was er een figurantenrol weggelegd. De Audi's beschikten duidelijk niet over de snelheid van de SLS AMG GT3's en bij BMW werd men het slachtoffer van aanrijdingen en mechanische pech. Met slechts één auto in de Top 10 moest men het bij BMW tegen de zware concurrentie opnemen. "Op dit niveau duidelijk onvoldoende" oordeelde BMW Motorsport baas Jens Marquart na afloop. "Hoewel dit niet in het eindresultaat is weergegeven hebben de teams van ROWE Racing, Schubert Motorsport en Walkenhorst uitstekend werk verricht." aldus Marquardt. Uiteindelijk was de combinatie Sims/Eng/Werner/Martin met een vijfde plek de eerste niet geklasseerde Mercedes.
![2016 Bentley](https://cms.autosport.nl/images/stories/2016/Internationaal/Endurance/24H_Nurburgring/2016_Race/2016_Bentley.JPG)
Top 10 resultaat voor Bentley op de Nordschleife.
Een verrassend resultaat voor Bentley. De combinatie Brück/Menzel/Smith/Hamprecht eindigde als zevende, gevolgd door de WRT Audi R8 LMS van de combinatie Leonard/Frijns/Sandström/Vervisch en de Falken Porsche van Dumbreck/Henzler/Ragginger/Imperatori. Carlo van Dam pakte met de WRX Subaru de zege in de SP3T klasse, terwijl Duncan Huisman samen met Arno Klasen, John Shoffner en Janine Hill in de Frikadelli Porsche 991 GT3 Cup als tweede in de SP7 klasse eindigde. In de V6 klasse pakte "Philipp" samen met Aurel Schoeller, Andre Kuhn en Miquel Toril de zege met een Porsche Cayman S.(Later meer)
Update: Het protest dat HTP tegen Black Falcon indiende werd door de sportcommissarissen definitief afgewezen.
![2016 Calibra](https://cms.autosport.nl/images/stories/2016/Internationaal/Endurance/24H_Nurburgring/2016_Race/2016_Calibra.JPG)
Ditmaal een Calibra Kult aankomst. De Manta ging al heel snel stuk.
Tekst en Foto's Willem J. Staat
Overwinningsdoughnut van Maro Engel, maar behoudt Black Falcon de zege?
Van der Zande verliest 24U Nürburgring door AMG Customer Sport Hollywood drama.
Urenlang leek de HTP AMG Mercedes GT3 van de combinatie Vietoris/Seefried/Hohenadel/Van der Zande overall winnaar van 24U Nürburgring te worden. Een teambeslissing om Hohenadel kort voor het einde voor een "splash/dash" stop naar binnen te halen werd het team in de allerlaatste ronde noodlottig. Acht minuten voor het einde bedroeg het verschil tussen de HTP en Black Falcon Mercedes slechts 0.7 secs. In de Ravenolbocht gaat Engel definitief aan zijn AMG Customer Sport collega voorbij waarbij het optisch tot een deurkrukken contact leek te komen. Onderzoek van de sportcommissarissen wees uit dat dit niet het geval was. "De deur stond een beetje open maar vanuit ons perspectief was het duel in orde aldus Walter Horning van de organisatie.
De HTP SLS AMG GT3 werd door Maro Engel van de overwinning beroofd.
Met bijna 5,7 sec. voorsprong bezorgde Engel Black Falcon de overwinning in het prestigiueze Duitse evenement. De teleurstelling bij HTP was zo groot dat Renger van der Zande, Christian Hohenadel en Marco Seefried niet op de persconferentie na afloop verschenen. Michael Kramp van de organiserende ADAC Nordrhein was ervan overtuigd dat er intern over deze actie nog niet het laatste woord gesproken is. Maro Engel: "Als je de kans krijgt om een evenement als dit te winnen dan ga je er gewoon voor. Elke HTP-coureur was immers in dit gat gedoken. Zeker als je zo dicht bij de overwinning bent dan kan ik zijn teleurstelling wel begrijpen. Er waren ook geen stalorders om niet te passeren...... HTP heeft inmiddels tegen de winnende collega Mercedes een protest ingediend. De eerste vier plekken werden door AMG Customer Sport GT3's.
BMW was eigenlijk het enige merk dat Mercedes een beetje tegenstand kon bieden.........
Audi en BMW geen concurrentie voor Mercedes
Voor zowel Audi als BMW was er een figurantenrol weggelegd. De Audi's beschikten duidelijk niet over de snelheid van de SLS AMG GT3's en bij BMW werd men het slachtoffer van aanrijdingen en mechanische pech. Met slechts één auto in de Top 10 moest men het bij BMW tegen de zware concurrentie opnemen. "Op dit niveau duidelijk onvoldoende" oordeelde BMW Motorsport baas Jens Marquart na afloop. "Hoewel dit niet in het eindresultaat is weergegeven hebben de teams van ROWE Racing, Schubert Motorsport en Walkenhorst uitstekend werk verricht." aldus Marquardt. Uiteindelijk was de combinatie Sims/Eng/Werner/Martin met een vijfde plek de eerste niet geklasseerde Mercedes.
Top 10 resultaat voor Bentley op de Nordschleife.
Een verrassend resultaat voor Bentley. De combinatie Brück/Menzel/Smith/Hamprecht eindigde als zevende, gevolgd door de WRT Audi R8 LMS van de combinatie Leonard/Frijns/Sandström/Vervisch en de Falken Porsche van Dumbreck/Henzler/Ragginger/Imperatori. Carlo van Dam pakte met de WRX Subaru de zege in de SP3T klasse, terwijl Duncan Huisman samen met Arno Klasen, John Shoffner en Janine Hill in de Frikadelli Porsche 991 GT3 Cup als tweede in de SP7 klasse eindigde. In de V6 klasse pakte "Philipp" samen met Aurel Schoeller, Andre Kuhn en Miquel Toril de zege met een Porsche Cayman S.(Later meer)
Update: Het protest dat HTP tegen Black Falcon indiende werd door de sportcommissarissen definitief afgewezen.
Ditmaal een Calibra Kult aankomst. De Manta ging al heel snel stuk.